Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
Har volvo gjort något åt förbrukningen på d5 inför 2011, den verkar ju inte dra något mer än den nya d3:an ? eller är det fel på hemsidan
av megalooser
joschua skrev:Har volvo gjort något åt förbrukningen på d5 inför 2011, den verkar ju inte dra något mer än den nya d3:an ? eller är det fel på hemsidan
Gör som jag: köp en XC70 D5 MY11 och betala 20.000 mer än den som köper en D3 AWD med polestar för att få samma performance som den som köpte D3 225hk polestar.

Så ja.. D5 är ABSOLUT det rätta valet.. Personligen skulle jag hellre skänka pengarna till Röda korset än till Volvos marknadsstrateger dock..
av Linqid
megalooser skrev:
joschua skrev:Har volvo gjort något åt förbrukningen på d5 inför 2011, den verkar ju inte dra något mer än den nya d3:an ? eller är det fel på hemsidan
Gör som jag: köp en XC70 D5 MY11 och betala 20.000 mer än den som köper en D3 AWD med polestar för att få samma performance som den som köpte D3 225hk polestar.

Så ja.. D5 är ABSOLUT det rätta valet.. Personligen skulle jag hellre skänka pengarna till Röda korset än till Volvos marknadsstrateger dock..
Han syftar nog dock på nya D3 FWD som är en 2-liters 5-cyl med 163hk/400Nm.

Imponerande om man fått ner D5 till samma nivå som den, dock tycker man ju i sådana fall att D3 borde kunna göras ännu snålare... (om det nu stämmer dvs, och inte tryckfelsnisse varit framme)
av megalooser
Linqid skrev:
megalooser skrev:

Han syftar nog dock på nya D3 FWD som är en 2-liters 5-cyl med 163hk/400Nm.

Imponerande om man fått ner D5 till samma nivå som den, dock tycker man ju i sådana fall att D3 borde kunna göras ännu snålare... (om det nu stämmer dvs, och inte tryckfelsnisse varit framme)
Jo, det är en del begreppsförvirring, men som tur är så har jag bättre koll än Volvo på vad du menar, så jag vet vad du menar med FWD här..

Det är bara programvara, så man kan göra vad som helst i stort sett..
av perhall
Fast man kan ju tänka sig att denna 2-l motor som siter i D3 FWD inte kan skrämmas upp i samma effekter som D3AWD/D5 som ju är en 2,4 l-motor (eller hur stor den nu är). Så en som vill ha mycket effekt bör välja D5 el D3AWD/PH
av joschua
megalooser skrev:

Sorry jag menade v70 d3 vs v70 d5. Rätt imponerande att de fått ner d5:an i samma nivå som nya 2.0 l d3 och till och med lägre i något moment.
av perhall
Det här är verkligen omåttligt rörigt.

Enligt Volvos broschyrer:
V70 D3 drar 5,5. D5 drar 6,4, D5AWD (bara med aut) 7,5)
XC70 D3 drar 5,8. D5 AWD manuell 5,8, automat 6,... hur sjutton går det till?
V50 D3 drar 5,0 och D4 också 5,0 (båda 5-cyl 2l).

+ hittade hur många fel som helst på volvocars.se gällande vikter, prestanda och allt möjligt...
Användarvisningsbild
av Momentum
Kom ihåg att en D3 FWD och en D3 AWD inte är samma motor, om nu fattat rätt
av joschua
jag kollade på "detaljerad info" under "v70" , nås längst upp på förstasidan volvocars.se . där kan man bocka i olika modeller och jämföra. enligt denna info släpper d5 o d3 ut samma mängd co i manuell version, tror det var 139
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]