Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bothner
#417299
Jag undrar om det går att byta endast styrenheten för xenonlampan eller om hela strålkastaren måste bytas!? Styrenheten finns inte på skroten, bara dyra strålkastare :cry: Har försökt göra rent innsidan av lampglaset och det verkar ha sabbat xenonen.( Det har blivit en kondensliknande beläggning inne på glaset) Har provat med två olika lampor, ingen lyser. Styrenheten verkar ju vara vädertålig då den sitter på utsidan av lamphuset!?
av CalleV70
#417357
Bothner skrev:Jag undrar om det går att byta endast styrenheten för xenonlampan eller om hela strålkastaren måste bytas!? Styrenheten finns inte på skroten, bara dyra strålkastare :cry: Har försökt göra rent innsidan av lampglaset och det verkar ha sabbat xenonen.( Det har blivit en kondensliknande beläggning inne på glaset) Har provat med två olika lampor, ingen lyser. Styrenheten verkar ju vara vädertålig då den sitter på utsidan av lamphuset!?
Vilken bekymmer har du?? Fungerar lampan?? Eller har den fått beläggning innaför xenonlampans glas pga av rengöring av lamphuset?? verkar inte möjligt. Drivenheten (ballast) är en spänningsomvandlare. Men är det dålig lampa eller dålig ballast du har?
Användarvisningsbild
av Bothner
#417409
Det var rörigt skrivet mitt i natten, gäsp! Jag har fått en vit beläggning innanför strålkastarglaset(plasten) liknande kondens och försökt rengöra detta. Nu fungerar inga xenonlampor. Har provat 2 olika. Kan det vara ballasten? Den sitter väl på undersidan av strålkastarhuset? Nyckel var urdragen och givetvis strömkontakten till lyktan.
av CalleV70
#417440
Är det ordinarie halvljusen eller extra helljus?
Ballasten är gjord för en viss uteffekt, så den skiljer om det är 35 eller 50 W du har. 35 W är de vanliga. Du har en ballast / glödlampa och sida, så sannolikheten att båda är trasiga är väl liten. Själva glödlampan är ju som en halogen men utvecklar mindre värme (35 W mot 55 W) samt en annan våglängd ( dvs färgtemperatur dvs mer eller mindre blå-vit). Att de skulle ge en beläggning på insidan av lykthuset verkar underligt. Inget jag kan förstå? Om du provat 2 lampor på ena sidan och den andra sidan fungerar, kan du prova lamporna på den fungerande sidan. Vidare kolla inkommande 12 V på ballasten dvs att du över huvud taget har strömming in.
Om ballasten är trasig, kan du köpa ny lite här och där.
Användarvisningsbild
av Bothner
#419618
Nu har jag bytt ballast till vänster lykta. Varning för att ha in vätska för att försöka putsa glaset/plasten! Det finns inget skydd för vätska som letat sig in i lykthuset från att rinna in i ballasten! Där sladdarna går in är det rakt ner i kretskortet!!Enligt verkstaden är det en hinna som bildas av ålder och ljus. Ett antiimmedel reagerar med tiden och blir vitt och fult.

Bild
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]