Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Samlar aktivt ihop fakta inför köp av en V70 II. Har kommit fram till att det nog allt bör bli en diesel 2,4D eller D3. Det finns dock en sak som irriterar mig oerhört. Jag och sambon har väldigt skilda sittpositioner i bilen.

Det verkar som om jag MÅSTE upp på en Summum för att det ska fungera praktiskt (elstol m minne) för det är ju helt omöjligt att få ner handen mellan sätet och b-stolpen för att justera ryggen. Alternativt att öppna bakdörren och skruva där innan jag sätter mig i framsätet. Var det aldrig någon på utvecklingsavdelningen som testade ställa in en stol när den var monterad i bilen. :)

Hur upplever du det?
Bruce71 skrev:Samlar aktivt ihop fakta inför köp av en V70 II. Har kommit fram till att det nog allt bör bli en diesel 2,4D eller D3. Det finns dock en sak som irriterar mig oerhört. Jag och sambon har väldigt skilda sittpositioner i bilen.

Det verkar som om jag MÅSTE upp på en Summum för att det ska fungera praktiskt (elstol m minne) för det är ju helt omöjligt att få ner handen mellan sätet och b-stolpen för att justera ryggen. Alternativt att öppna bakdörren och skruva där innan jag sätter mig i framsätet. Var det aldrig någon på utvecklingsavdelningen som testade ställa in en stol när den var monterad i bilen. :)

Hur upplever du det?
Du kan ju välja till det separat utan att välja summum men då är det snuskigt dyrt har jag för mig. Iaf sett till vad du får.
Ja det kostar 8700kr att få elstol med minne. Summum kostar ju ca 15000 kr upp från Momentum så det är ju stolen som kostar mer än skinnklädseln och lite kromlister.

OK, ja jag får väl sluta ha klocka så blir handen lite smalare. :)
Köp en summum direkt, det är rätt många här som köpt momentum som skriver lite då å då att dom ångrar att dom inte valde summum när dom ändå var i farten så att säga! :roll:
Ja visst är det Summum vi får sikta på, bara lite irriterande att man måste upp på det största paketet för att få en så basic funktion som att justera ryggstödet att fungera. Men det finns ju fler bilmärken, systerbilen Mondeo tex har gott om utrymme, allt bottnar i att Volvo vill ha så stor mittkonsoll som möjligt.
Bruce71 skrev:Ja visst är det Summum vi får sikta på, bara lite irriterande att man måste upp på det största paketet för att få en så basic funktion som att justera ryggstödet att fungera. Men det finns ju fler bilmärken, systerbilen Mondeo tex har gott om utrymme, allt bottnar i att Volvo vill ha så stor mittkonsoll som möjligt.
Icke att förglömma när man jämför med andra bilar är att Volvos SIPS brygga och B-stolpsförstärkning inklusive luftkanal tar mycket plats, därav svårigheten att få tillräckligt med plats/frigång för handen. Ingen ursäkt, bara en förklaring.
Det har jag också funderat på nu när vi kollat runt på en efterträdare till gamla trotjänaren.
Och hur får man plats med fötterna under stolen när man sitter i baksätet bakom en lång person som har förarstolen lågt?
Är det bara barn som ska sitta bak? :roll:
Själv undrar jag hur de tänkte när de utvecklade nackstöden i baksätet, har nog aldrig suttit obekvämare, eländet skulle ju fram ett par cm så man slipper sitta med nacken böjd bakåt om man råckar somna, riktigt skräp!
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]