Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
Kollar man specen på volvos hemsidan kan man ju se att nya t6 är rejält mycket kvickare 0-100 än d5 awd. men är det nån som har koll på hur stor skillnad det är i fart typ 80-140 till exempel. Det är ju ingen jättestor prisskillnad mellan dessa modeller. Sen har ju Volvo ialla fall på pappret fått ner bränsleförbrukningen på nya t6.
av Enzo
joschua skrev:Kollar man specen på volvos hemsidan kan man ju se att nya t6 är rejält mycket kvickare 0-100 än d5 awd. men är det nån som har koll på hur stor skillnad det är i fart typ 80-140 till exempel. Det är ju ingen jättestor prisskillnad mellan dessa modeller. Sen har ju Volvo ialla fall på pappret fått ner bränsleförbrukningen på nya t6.
Klart att T6an alltid kommer att vara rejält mkt raskare, den har ju 100 hk till, om du sedan känner att det är värt den mkt högre driftskostnaden och det lägre andrahandsvärdet är ju upp till dig. I praktiken tror jag du kommer att ha en nästan dubbelt så hög bränslekostnad med T6an. Dessutom får du nog räkna med ett lägre andrahandsvärde, men det är ju bara spekulationer
Användarvisningsbild
av Krollspell
Tycker man om att gasa så skulle jag valt T6:an varje dag i veckan. Betydligt mycket roligare än dieseln. Den är också mycket snabbare i varje fartregister som du jämför med. En kanonmotor helt enkelt, urstark, snabb, trimbar och du kan köra ganska snålt om du vill på landsväg. På köpet får du även bättre bromsar (större skivor) vilket har en betydelse om du är gasglad..
Användarvisningsbild
av Racetwin2
T6:an är trevlig och det går inte att jämföra bensin och diesel rakt av. T6 är en mycket potentare motor även om D5:an är toppdieseln i Volvos program. De är hur olika som helst i motorkaraktär vilket du ser i bilden nedan. OBS! Det är den gamla T6:an jag har här med 285 hästar och 400Nm, den nya har 305 hk och 440Nm. Den har alltså mer vrid än D5:an trots att det är en bensinare och den skall enligt uppgift ha ännu bredare register än den gamla. Men att jämföra dem är som att jämföra äpplen och päron. Det ena är mer av en bruksmotor och den andra är mer av en sportig motor om man nu kan kalla det så :D

Bild
av perhall
Enzo skrev:
joschua skrev:Kollar man specen på volvos hemsidan kan man ju se att nya t6 är rejält mycket kvickare 0-100 än d5 awd. men är det nån som har koll på hur stor skillnad det är i fart typ 80-140 till exempel. Det är ju ingen jättestor prisskillnad mellan dessa modeller. Sen har ju Volvo ialla fall på pappret fått ner bränsleförbrukningen på nya t6.
Klart att T6an alltid kommer att vara rejält mkt raskare, den har ju 100 hk till, om du sedan känner att det är värt den mkt högre driftskostnaden och det lägre andrahandsvärdet är ju upp till dig. I praktiken tror jag du kommer att ha en nästan dubbelt så hög bränslekostnad med T6an. Dessutom får du nog räkna med ett lägre andrahandsvärde, men det är ju bara spekulationer
Dubbel förbrukning? Snarare 35-40% mer...
PH
av joschua
Jag har blivit riktigt sugen på en t6:a men tror ni att andrahandsvärden är mycket sämre än d5. tycker inte det verkar vara så mycket sämre ( om ens alls ) än d5
av Enzo
perhall skrev:
Enzo skrev:
PH
Nu skrev jag bränslekostnad och inte dubbla förbrukningen. Det är nog inte alls orimligt med 20 kronor milen i bränsle med en T6 och dryga 10an med en D5, så hepp...

I praktiken drar en T6 närmare 2 liter i stan och en D5 en dryg liter, you do the math. På landsväg är skillnaden säkert mindre.
Hur som helst så är bränsleförbrukningen inte den tunga posten, det är det värdeminskningen som är.
av perhall
quote="Enzo"]
Klart att T6an alltid kommer att vara rejält mkt raskare, den har ju 100 hk till, om du sedan känner att det är värt den mkt högre driftskostnaden och det lägre andrahandsvärdet är ju upp till dig. I praktiken tror jag du kommer att ha en nästan dubbelt så hög bränslekostnad med T6an. Dessutom får du nog räkna med ett lägre andrahandsvärde, men det är ju bara spekulationer[/quote]

PH[/quote]

Nu skrev jag bränslekostnad och inte dubbla förbrukningen. Det är nog inte alls orimligt med 20 kronor milen i bränsle med en T6 och dryga 10an med en D5, så hepp...

I praktiken drar en T6 närmare 2 liter i stan och en D5 en dryg liter, you do the math. På landsväg är skillnaden säkert mindre.
Hur som helst så är bränsleförbrukningen inte den tunga posten, det är det värdeminskningen som är.[/quote]

Nu pratar vi om D5 AWD automat, den drar mer än en dryg liter när T6 drar närmare 2. Diesel är bara 5-8% billigare än bensin. T6 har dessutom blivit snålare i senaste utförandet, 10% i EU-mixen så kanske 5-8% i praktiken... men ok, visst, värderminskningen är det stora.
av perhall
Jag tror inte att T6 har sämre andrahandsvärde utan snarare ganska lika. T6 har ju i alla generationer haft dåligt andrahandsv i början sen blivit attraktiva igen. En -03 S80 T6 står troligen högre än en D5...

Själv skulle jag ha valt T6, tycker också prispåslaget är oväntat litet./PH

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]