Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Hej hopp alla Volvoiter.
Niklas heter jag, jobbar som distriktsansvarig säljare med södra Sverige som jaktmarker.
Gift, 3 döttrar, Villa, Vovve och genuint bilintresserad.
Skall precis byta bort min V70 D5 Momentum -07 efter 19400 underbara mil.
Hade egentligen tänkt vänta att byta till hösten men "snubblade" över en demokörd 2,4D Business Momentum -10.
3000 mil, automat, Ice vit, 17" Canicula, drag, vinge, Bluetooth HF, mörktonade bakrutor mm, mm.
Priset var helrätt så chefen tyckte jag skulle byta nu istället.....Snäll chef :wink:
Leverans på onsdag.....SUCK!..det är ju flera dagar dit!!!!

Undrar lite över erfarenheter från er här på forumet ang. 2,4D (175) med automat.
Ungefärlig förbrukning vid olika körsätt? Söndagstur med familjen kontra stress mellan kundbesöken en fredag
eftermiddag.....
Även andra erfarenheter av denna motor/låda konfiguration, och av bilen i helhet, är av intresse.
Detta är min första tjänstekärra med automatlåda, fyller 40 nästa år så jag får väl skylla på det.... :wink:
Detta blir min tredje V70 med dieselbrännare. Har haft en D5 (163) Business ++ -04, och så nu då min D5 (185)
Momentum -07. I Stallet hemma finns även en 745 SE -92 i mycket fint skick. (En av de 800 sist tillverkade!!)

Tackar på förhand och hoppas kunna "hänga" lite här på forumet i fortsättningen....
MVH/Niklas
Användarvisningsbild
av Momentum
Välkommen till forumet

Detta med automatlåda brukar vi argumenterar fram och tillbaka kring

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=54099

Hur 2.4D är får andra komma med synpunkter kring, helt klart kommer det att gå mera bränsle än i din förra bil

Jag har också haft en V70N D5 Momentum, gick bra, drog förhållandevis lite bränsle även då man gasade på ordentligt
av Tobbev
Jag har en 2.4D automat MY10 och jag uppskattar att min drar runt 0.85 när jag kör ren "stadstrafik" och runt 0.6 när man puttrar fram i 110 km/h. Som lägst drar den runt 90 km/h (0.53 på färddatorn). Siffrorna är från verklig förbrukning, inte från färddatorn.

Detta är ju dock lite gissningar eftersom man sällan tankar, kör ut på landsväg i 100 km/h, och sedan tankar igen.

Totalt har min bil under de första 750 milen dragit runt ca 0.75 liter per mil, och då är det absolut mest 30-50-70 väg. Långresorna kommer först nu till semestern.

Jag är otroligt nöjd med motor/växellåda. Jag jobbar på Volvo men jag är helt ärlig och skulle inte ha problem att påpeka om jag inte vore nöjd.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tror du gjort ett bra val med 2,4D tillsammans med automaten i och med att du arbetar i västsverige som säljare. V70:n är snygg i vitt och du verkar fått med bra utrustning. Blåtanden är grym om du, som jag pratar en hel del i bilen. Sedan gör sig de tonade rutorna etc bra till V70:n. Ett bra helhetsköp helt enkelt!
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Tack för synpunkterna och infon!
Jag kände att den här gången SKA jag ha automatlåda. För min del ser körningen på ett år
ut ungefär så här; Tjänstekörning 3500-4000 mil, privat 1500-2000 mil. Sedan känns det lite som att bekvämligheten automaten ger är värd några liter mer diesel per år.
Tycker oxå att V70:n är grymt snygg i vitt, och med vingen och 17":arna känns den färdig.... 8)
Fast jag måste nog klämma dit Ocean Race-lister över dimljusen oxå.... :wink:

Tack så länge!
MVH/Niklas
av Steff 99
NickeDiesel skrev:Tack för synpunkterna och infon!
Jag kände att den här gången SKA jag ha automatlåda. För min del ser körningen på ett år
ut ungefär så här; Tjänstekörning 3500-4000 mil, privat 1500-2000 mil. Sedan känns det lite som att bekvämligheten automaten ger är värd några liter mer diesel per år.
Tycker oxå att V70:n är grymt snygg i vitt, och med vingen och 17":arna känns den färdig.... 8)
Fast jag måste nog klämma dit Ocean Race-lister över dimljusen oxå.... :wink:

Tack så länge!
MVH/Niklas
Räkna med att den drar ca 1,5-2.0 dl mer per mil med automatlåda, så det blir några kronor på 5000-6000 mil/år
Problemet är att färddatorn säkert kommer att visa på en förbrukning på ca 0,7l/milen eller strax under, ( felmarginalen på färddatorn är enligt Volvo upp till 30% , vilket är helt normalt) så räkna med att den verkliga förbrukningen mätt vid pump lätt ligger på 0,85l/milen, detta även vid landsvägskörning om du nu inte tillhör dom som sällan kommer över 90 kmh.
av Tobbev
Steff 99, 0.85 liter milen är mer än det högsta jag har fått på en hel tank, verklig förbrukning, och jag har kört upp flera fulla tankar under minst 80% ren stadskörning + kökörning (rusningstrafik etc).
av Bitez
välkommen :) Du har ju hamnat rätt om man säger så... :)))))

Jag kan också tycka att den är liiiiiiiiiiiite tötrstigare än andra dieslar, men jämföra denna med N karasossen så är körupplevelsen en helt annan bil... Jag tycker denna bil är mera "premium" än N karossen någonsin varit....

Jag tror du kommer bli helnöjd :)))
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Hallå igen....Att färddatorn missvisar vad gäller medelförbrukningen är nog alla överrens om.
På min nuvarande D5 MY07(6vxl man 185) säger färddatorn medelförbrukning 0,6 medan verkligheten "vid pumpen"
säger 0,7. Tycker ändå att det är otroligt bra för en bil med den storleken och prestandan.

Min förra D5 MY04(5vxl man 163) var helt otroligt snål. Vid ett tillfälle körde vi till frugans släktingar i Dalarna.
5 pers i bilen, packning upp till taket i bagaget, 28 grader varmt=full AC,och farthållaren på mestadels 120.
Verklig förbrukning 0,53... :shock: Den bilen var ALDRIG över 0,64 oavsett körsätt.

Får väl se vad den nya hamnar på....jag lovar återkomma med en rapport som förhoppningsvis kan tillföra mer
"bränsle" :wink: till denna debatt.

Bara en grej till....vad tycker ni, Ocean Race eller R-Design dimljussargar? Vilket gör sig bäst på en Vit bil?

Ha det gott!
MVH/Niklas

Bytt skivor och klossar fram. Det blev ATE, b&arin[…]

Då är vi överens. Faserna byter in[…]

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ

Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]