Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Jag gillar V70 1,6D DRIVe. Ganska trist att köra, men alldeles utmärkt på alla andra punkter :D

Vad kommer hända med modellen framöver? Nu har man uppnått 119g/km, vilket är imponerande. Ska vi vänta oss att Volvo inom en snar framtid putsar ännu mer på den siffran med till exempel start/stopp, specailfälgar, inga rails, aerodymaniska hjälpmedel etc?

Kommer den att få den nya "D2-motorn" som v50 just har fått? Den som har 115hk, 270Nm? I så fall när?

Något som vet något?
Allt hänger på hur länge Diesel kommer att miljöklassas. Om miljöklassningen tas bort direkt, eller om gränsen 120 g flyttas ner, och om övriga utsläpp från Diesel kommer att beaktas. Personligen anser jag att Diesel överhuvudtaget aldrig borde miljöklassas.
Användarvisningsbild
av Guru
V9097 skrev: Kommer den att få den nya "D2-motorn" som v50 just har fått? Den som har 115hk, 270Nm? I så fall när?
Ja, men inte förrän nästa år. Går själv och funderar på om jag ska vänta med att byta...
Samma här. Det gör säkert ingen större skillnad men 115 är ju lite mer än 109, dessutom +30Nm och 6 växlar inte minst!

Tyvärr blir man ledsen när man läser databladen för 30/40/50-bilarna med DRIVe vs D2. D2 är nämligen lättare och har 6 extra hk men exakt samma prestanda. Dessutom törstigare! Det senare kan dock bero på miljöklass och avsaknad av s/s.
MattiasD skrev:Allt hänger på hur länge Diesel kommer att miljöklassas. Om miljöklassningen tas bort direkt, eller om gränsen 120 g flyttas ner, och om övriga utsläpp från Diesel kommer att beaktas. Personligen anser jag att Diesel överhuvudtaget aldrig borde miljöklassas.
Vad ska egentligen miljöklassas? Etanol som kräver enorma ytor för att tas fram plus ökade transporter då mängden bränsle ökar? El-bilar som egentligen i sig inte är miljövänliga om elen kommer från kolkraft?

Så länge man inte miljöklassar dagens bränsle får vi nog aldrig se någon utveckling heller. Först när man började prata om miljöklassningar och gränser har förbrukningen hos alla biltillverkare gått ner enormt mycket. Det är på ett sätt konstgjord andning men utveckling skapar utveckling. Får man upp intresset för bränsleeffektivitet går det snabbt. Därför tycker jag man gör rätt. Men det är min åsikt...
Användarvisningsbild
av V9097
Nu var det ju inte meningen att detta skulle bli ännu en tråd om etanolens och andra bränslens vara eller icke vara. EU har satt upp utsläppskrav för personbilar fram till år 2020 och i Sverige har vi en miljöbilsdefinition, som innebär skattereduktion då vissa krav uppfylls (alternativa bränsen eller 120g CO2). Vill du påverka dessa krav föreslår jag att du söker dig till politiken istället för ett volvoforum, eller skapar (ännu) en separat tråd om detta ämne.

Jag ville helt sonika veta om jag ska slå till på en DRIVe nu, eller om jag ska vänta ett halvår eller till och med ett år för att Volvo eventuellt har förbättringar på gång på modellen.
Tack Guru, spontant känns det som jag väntar på 115hk 270nm och 6-växlad låda :D
Med tanke på det allmänna miljödrevet som går nu så skulle det förvåna mig stort om inte DRIVe-modellerna kommer att förbättras ytterligare framöver! Troligtvis flera gånger under flera års tid framöver, men hur mycket, och om det är värt å vänta det kan nog ingen svara på som inte har tung insiderinformation! :wink:
Variosboy skrev:Med tanke på det allmänna miljödrevet som går nu så skulle det förvåna mig stort om inte DRIVe-modellerna kommer att förbättras ytterligare framöver! Troligtvis flera gånger under flera års tid framöver, men hur mycket, och om det är värt å vänta det kan nog ingen svara på som inte har tung insiderinformation! :wink:
Att DRIVe är den snålaste eller en av de snålaste bilarna på marknaden, trots att grundmotorn har några år på nacken, understryker ju att Volvo ligger väldigt långt framme. Möjligen kan man trimma EU-mixen 10-15 % men jag tror inte att man kan få ned verklig förbrukning mer än kanske 5-8 % på några års sikt. Så att vänta tror jag inte ger någon dramatisk förbättring. När jag köpte min 2,5T var 2,4D den snålaste V70:n, alltså en bil som ligger kring 0,7-0,8, nu en DRIVe som visserligen är mycket tröttare men går på 0,5... bra jobbat, Volvo!
1,6D ska ju avfasas helt och bytas ut mot D2 så det känns ju rätt naturligt och självklart att även V70Drive kommer ha D2 + övriga drivetrim. Personligen tycker jag nuvarande v70 drive känns lite framhastad och förväntar mig att det kommer komma en mer enhetlig med sänkning, specfälgar, etc. snart.
crumpets skrev:1,6D ska ju avfasas helt och bytas ut mot D2 så det känns ju rätt naturligt och självklart att även V70Drive kommer ha D2 + övriga drivetrim. Personligen tycker jag nuvarande v70 drive känns lite framhastad och förväntar mig att det kommer komma en mer enhetlig med sänkning, specfälgar, etc. snart.
D2 är samma grundmotor men lite mer effekt, 6 växlar, s/s och lite annat gör den säkert till en lite mer homogen upplevelse... /PH
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]