Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
Hej! Hur skall man köra under inkörningsperioden på en V70 2,4D 2010? Hur länge?
av Bitez
Jag har försökt o hålla mig borta från o överskrida 2500varv... men annars så har jag inte tänkt så mycket på inkörning o prylar... tuta o kör vet ja :))) jag höll på typ 100mil, sedan så ruttnada jag :)))))))))))))
av jarker
Jag kan ju berätta hur jag gjorde, frugan hämtade bilen förra torsdagen och efter hon kom hem med bilen så tog jag över och vi bilade Bollebygd - Märsta - Bollebygd = 100 mil över helgen, körde inte fortare än 140 på sexan, använde inte cruisen så mycket heller (tycker man blir lite oskärpt av längre stunder att köra så), och som du skrev så undvek jag ockkså över 2500 varv, det var egentligen bara vid påfart på motorväg som jag toppade 3000 varv någon gång, men nu vid kortare körningar på hemmaplan så blir det ju mer acc. och bromsa (dock ej över 80 km/h med reservhjulet under det dygn jag hade det) och det är ju inte optimal inkörning men den fick ju 100 mil i helgen som mjukstart / inkörning och hoppas det räcker, annars har man ju läst lite olika hur man ska köra under inkörning. Vår säljare sa inget speciellt, ta det lugnt och kör som vanligt (men det är väl inte samma sak :???: )

/ J
av knicklas
Enligt min säljare så lämnar man inga sådana rekommendationer numera. Bilen ska klara att köras "normalt" från början, men naturligtvis är det inte fel att ta det lite piano i början. Det gör jag, främst p.g.a. jakt på insparade dieseldroppar...!!! :lol:
Lika gött varje gång man drar på litegrann, så man känner vridet vakna till liv...!

Plockade ut en ny S60 2001 och då vill jag minnas att man skulle ta hänsyn till en "varvtalsstege". Typ: max 3000 rpm första 100 milen, max 4000 rpm nästkommande 100 mil... Eller minns jag galet...?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
knicklas skrev:Enligt min säljare så lämnar man inga sådana rekommendationer numera....?
Har säljaren inte läst instruktionsboken, har för mig att det står att man inte tex ska dra släp första 50 milen, då det frestar.

Det måste ju innebära att man inte ska pressa bilen på andra sätt heller som fresatr den på samma sätt.
av knicklas
VolvoB20 skrev:
Har säljaren inte läst instruktionsboken, har för mig att det står att man inte tex ska dra släp första 50 milen, då det frestar.

Det måste ju innebära att man inte ska pressa bilen på andra sätt heller som fresatr den på samma sätt.
Kan inte svara för huruvida säljaren läst boken eller inte.
av Kluster
ÖIVIN skrev:Hej! Hur skall man köra under inkörningsperioden på en V70 2,4D 2010? Hur länge?

Står inte detta i instruktionssboken?

I och för sig bör välj sunt förnuft gälla 8)
av Steff 99
Det är väl bara att köra som vanligt,
Vad skulle hända om man gasar på ?
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Glömmer aldrig när farsan och jag åkte till Arvika våren 1990 för att hämta hans nya tjänstebil.
Bilen i fråga var en Audi 100 2,3 E, den enda i lager i Sverige i kombinationen Azuritblå/Grått skinn...fin bil.
Tåget upp på Rydbergs Motors (Audi) bekostnad. Sedan en 50 mila tripp tillbaka med gott om tuffa accelerationer och mätaren mestadels på 140.....Jämfört med den 2,3:a han hade innan, som kördes in på ett betydligt mildare sätt, gick denna bil snålare och var betydligt rappare. Jag tror att det handlar om att sätta toleranserna "rätt" redan
från början...... :wink:
OK, kanske lite offtopic men, men...

MVH/Niklas
av CalleV70
Kör som vanligt. Fullt spett är ok. Motorn vet ju inte hur mycket last du har eller vilken växel du använder. Inga restriktioner, motorn inkörd på fabrik. Det är inte -70 tal då delarna skulle slitas in. Vad ska gå sönder vid fullgas?? Förr var det kolvringar och vevlager (annan smörjning då). Nä, testa kapaciteten på engång.
Förbrukningen kan minska med tiden, men det kan dröja 5-800 mil!!

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]

Försökte mig på en bromsservice (t[…]

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]

Inte en chans. Ända gången det ä[…]