Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chuckbuck
Hur är det nu? Jag vet att jag läst det nånstans om hur noga det är med miltalet och servicen, men hittar det inte. Min 2,0F ska in på 4000-mila service och nu har den nåt andra nivån på varningen. "Dags för service". Jag var lite tidig förra gången och bytte olja vid 2900 och nu är det nästan 3 veckor innan man kan få en tid på verkstaden här. Kommer behöva köra minst 200mil på den tiden och då kommer mätaren stå på 4100.

Blir det felmeddelanden i loggen o strul med assistansgarantin o trams med leasingbolag vid nästa byte? Vill bara undvika bekymmer. Ska man serva på Mekonomen istället?

Lite rådvill... ?:-/
av dimster
Nolla serviceindikatorn själv så slipper du bekymra dig ifall det skulle närma sig "service överskriden".
länk http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=45219
Tänk på att trycker du en gång på knappen är det läge 1.
Håller du in knappen utan att trampa ner broms/koppling så är det läge 2.
Användarvisningsbild
av SvenB
dimster skrev:Nolla serviceindikatorn själv så slipper du bekymra dig ifall det skulle närma sig "service överskriden".
länk http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=45219
Tänk på att trycker du en gång på knappen är det läge 1.
Håller du in knappen utan att trampa ner broms/koppling så är det läge 2.
Nu var det väl inte det han frågar om. Han vill ju sköta sevicen på en verkstad. Jag tycker att han skall fråga verkstaden i stället. Jag tror att 100 mil går utmärkt.
av dimster
Han kan väl nolla serviceindikatorn och serva bilen på verkstad om tre veckor ändå eller hur?
Användarvisningsbild
av leiwi
varför skall han nolla service indikatorn? vägmätaren kommerju ändå att ha passerat 4000 mil!
om man gör en sådan "reset" som beskrivs ovan riskerar man att få uppen felkod i displayen (ofta 3 siffrig) och denna kan vara svår och bli av med .

Men om bilen gått 100 mil "över " service intervallen är ju ingen som tar notis om !
av chuckbuck
Tack ska ni ha för ideerna. Sunt förnuft säger ju att det inte borde spela nån större roll med ett par hundra mil mer eller mindre. Andra-bilen har ju 3000 mil och det är ju liite smidigare.
Vill bara slippa en massa argumenterande en dag den ska bort. Känns som säljarna är mästare att hitta fel på inbytesbilen. ;-//
Användarvisningsbild
av CarMan
Sunt förnuft är bra. kör du i 3 veckor.

Sen kan man ju råga sig varför volvo valt att sätta texten dags att boka service??? kanske för att man då ska boka service? eller :wink:
av Petzzon
200-300 mil hit och dit spelar väl ingen roll.
Visst talat den ju om att du ska beställa service det stämmer säkert för flertalet men om jag själv skulle invänta detta innan jag lyfter luren skulle bilen passera minst 500 mil till.
Har sett alla dom 3 olika medellanden samma vecka ibland:) (beställa, dags för service, samt överskriden )
109 mil körda idag .........
Användarvisningsbild
av CarMan
109 mil/ dag :shock:
Jag kör under 1000 mil/år :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
109mil delat på 8 timmar = 13,625 mil / timme (om du har 8 timmars arbetsdag?)
delat i 6 = 2,27 mil å 10 minuter

du håller skaplig snitt hstighet, eller så har du kanske lite längre än 8 timmars arbetsdag?
D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]