Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jarker
Jag hämtade ut den vår nya V70 2,4D i torsdags och har hunnit bila Bollebygd - Stockholm - Bollebygd i helgen och idag när jag skulle hem från jobbet exploderade höger bakdäck, fick be frugan som jobbade hemifrån att kontakta säljaren och han blev chockad och beklagade sig och sa att vi bara kunde lämna in den på volvoverkstaden i Bollebygd och där påstår de att vi har kört på en spik, men hela insidan av däcket är uppfläkt ca: 3 cm från fälgen runt om och inte på slitbanan så känns det i mina ögon rätt långsökt att en spik ska ha kunna orsaka detta.

Jag tog även bild med mobilen på däcket ifall det blir nåt tjafs vilket det i mina ögon inte ska bli men man vet ju aldrig, jag försökte lägga in bilden här men fick inte till det.

Vi sa att om det var något så fick de kontakta säljaren i Borås och än så länge vill vi ju inte måla fan på väggen men det var väl inget vidare bemötande att börja med att anklaga kunden för att få ut ett nytt däck, vi har ju inget att tjäna på det känns det som, nä, jag hoppas det löser sig smärtfritt, trist att det ska behöva hända förstås, hoppas ju inte att fler däck ska smälla, men på verkstaden sa de att Michelin-däck kan inte explodera, vilket låter märkligt, det kan väl hända alla däck, jag har inte sökt så mycket vad det kan bero på mmen attt det ska hända ett såpass nytt däck borde ju tyda på fabrikationsfel anser jag.

Så, jag kände bara att jag ville skriva av mig, annars är jag supernöjd med nya bilen.

Mvh ! J
av Psyko
Hur menar du med explodera ?

Om du kört på en spik och trycket sakta sjunker slits däcket precis som
du säger ca 3 cm upp på däcket eftersom det blir plattare o plattare när man
kör på det. Till slut slås det sönder eller äts upp av fälgen och det kanske
då kan låta som en explosion när gummit trasas sönder.

Tyvärr tror jag inte på ett tillverkningsfel, en spik i ett däck kan man få
efter att ha kört 5 meter.
Jag tror tyvärr också att du har kört på t ex en spik. Har själv haft något liknande också med kvalitetsdäck men annan bil. Tyvärr täcks detta inte av någon garanti... eller? Men säljaren verkar ju vara snäll och betala ett nytt däck. Det är extremt hög kvalitet på Michelin när det gäller sånt (och även Conti m fl) så jag tror inte att de har släppt ut ett däck som exploderat pga fabrikationsfel. Har väl inte hänt sen Firestone i USA på 90-talet:(
av jarker
perhall skrev:Jag tror tyvärr också att du har kört på t ex en spik. Har själv haft något liknande också med kvalitetsdäck men annan bil. Tyvärr täcks detta inte av någon garanti... eller? Men säljaren verkar ju vara snäll och betala ett nytt däck. Det är extremt hög kvalitet på Michelin när det gäller sånt (och även Conti m fl) så jag tror inte att de har släppt ut ett däck som exploderat pga fabrikationsfel. Har väl inte hänt sen Firestone i USA på 90-talet:(
Hmm, låter ju som jag ska vara extra glad om de har rätt men ändå står för kostnaden av ett nytt däck, vi får se hur det blir, jag gör ett nytt försök att lägga upp bilden.

[img][IMG]http://forumbilder.se/thumbs/99201063714AM1a0d.jpg[/img][IMG]
Menar du på allvar att du lagt en ny fälg uppochner på asfalten??????????????????

Eller blev den också skadad av punkteringen så du ska byta ut den??
Typisk spik/punkteringsskada,

Kör man vidare med för lågtdäckstryck knådas däckssidan sönder och det ser ut som på bilden..
VolvoB20 skrev:Typisk spik/punkteringsskada,

Kör man vidare med för lågtdäckstryck knådas däckssidan sönder och det ser ut som på bilden..
+1
av Amli
Variosboy skrev:Menar du på allvar att du lagt en ny fälg uppochner på asfalten??????????????????

Eller blev den också skadad av punkteringen så du ska byta ut den??
Måste ändå säga att jag gillar din reaktion (tänkte nämligen på samma sak...) ;-//

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]