Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoValter
Hej kör en volvo s80 2,5t som rubriken lyder vilken soppa mår bilen och jag bäst av.
Kan man kör den på 98 eller hur är det med de..?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Du kan självklart köra den på 98 men någon skillnad lär du inte märka mer än att det blir dyrare vid pumpen!
Användarvisningsbild
av Bosa
Håller med XC90, bilen jag har idag kvittar det om jag kör 95 eller 98 i. Däremot min gamla härk, chippad V40 2.0T, så märktes det skillnad. Kostnadsmässigt var det hugget som stucket om jag tankade 95 eller 98 iom en lägre förbrukning med 98.

Gjordes ju någon test av nåt motorprogram eller liknande som gav samma resultat, ju kraftigare motor desto mer gjorde oktanen. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Beror inte ett skvatt på om motorn är "kraftig" eller ej.

Det beror på om motorn har knacksensorer, och om motorn har en tändningsmapp som är mappad upp till 98 oktan i mjukvaran eller ej. Går inte tändningsmappen upp till 98 oktan så kommer du inte att vinna något.

Det finns massor med amerikanska V8or som är "megakraftiga" och har flera hundra hk, de är dock inte mappade för mer än 95 okatan och allt över detta ger noll extra effekt.

I Testet du pratar om var det väl en Porsche som fick många mera hk, det berodde på att Porsche mappar väl upp till 100 oktan och har duktigt hög komp i den motorn. Dessutom har den en egen knacksensor för varje cylinder.

Volvo mappade väl sina gamla turbobensinare upp till 98 också, speciellt T5 och T4 orna.
Användarvisningsbild
av Bosa
Nä var ingen Porsche med i det testet jag tänker på. Var nån småbil med färre hästar, tror det var 3-4 bilar där en Subaru Impreza av värre snitt var den "största".
Användarvisningsbild
av Krollspell
Det är definitivt skillnad. Jag har kört Sverige-Barcelona många gånger på semesterresor och testat med 95, 98 och v-power och det skiljer drygt en halv deciliter per mil, lr mer exakt snitt ca 0.7 dl. Dessutom går bilarna betydligt bättre när man pressar på över autobahn. Jag kör därför alltid där det går V-power annars 98 oktan. I Volvos manual står det för övrigt "för bästa prestanda och lägsta förbrukning rekommenderas 98 oktan". Förmodligen är då bilarna optimerade/mappade för 98 oktan.
av Tobbev
Jag tankade alltid 98 i min tidigare 9-5 Aero. Förbrukningen blev så mycket lägre att det lönade sig rent ekonomiskt. Sedan så gick bilen lite bättre på 98 också vilket var en bonus.

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]