- lör 29 maj 2010, 22:07
#413578
Beror inte ett skvatt på om motorn är "kraftig" eller ej.
Det beror på om motorn har knacksensorer, och om motorn har en tändningsmapp som är mappad upp till 98 oktan i mjukvaran eller ej. Går inte tändningsmappen upp till 98 oktan så kommer du inte att vinna något.
Det finns massor med amerikanska V8or som är "megakraftiga" och har flera hundra hk, de är dock inte mappade för mer än 95 okatan och allt över detta ger noll extra effekt.
I Testet du pratar om var det väl en Porsche som fick många mera hk, det berodde på att Porsche mappar väl upp till 100 oktan och har duktigt hög komp i den motorn. Dessutom har den en egen knacksensor för varje cylinder.
Volvo mappade väl sina gamla turbobensinare upp till 98 också, speciellt T5 och T4 orna.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.