Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bluff
Hej

Tycker mig ha lustläst hela det där som kallas internet, men hittar inga uppgifter.

Har någon stans hört att man ska få ut fler hästar ur sin V70 2,5 FT MY10 när man kör den på Etanol än om man kör den på 95/98, precis som det är med Saabs motorer.

Kör själv en MY09, så det gäller inte för mig då Volvo inte tyckte det var miljöriktigt att få ut fler hästar på etanol så motorn ströps tydligen så man får ut 200 hk både på bensin och etanol.

Någon som vet hur det är med 2,5 FT MY10?

Tack på förhand!

/Johan
av Bluff
I samband med att jag skulle hämta ut min MY09 så såg jag en annons där jag har för mig att man kunde utläsa runt 250 hk på etanol. Blev överlycklig av detta då jag trodde jag skulle få denna motor.

Har även för mig att min volvosäljare sa att Volvo äntligen förstått att kunden vill ha mer hästar om man kör på etanol (finns ju en anledning till att det rullar en och annan 9-5 biopower där ute).

Fick min 200 hk och var lite besviken någon dag... :)

/Johan
Användarvisningsbild
av philipsguy
Bluff skrev:I samband med att jag skulle hämta ut min MY09 så såg jag en annons där jag har för mig att man kunde utläsa runt 250 hk på etanol. Blev överlycklig av detta då jag trodde jag skulle få denna motor.

Har även för mig att min volvosäljare sa att Volvo äntligen förstått att kunden vill ha mer hästar om man kör på etanol (finns ju en anledning till att det rullar en och annan 9-5 biopower där ute).

Fick min 200 hk och var lite besviken någon dag... :)

/Johan
Ni kanske blandar ihop det här med att man får fler hästar med etanol efter Polestaruppdatering, t ex 258 hk på E85 jfrt med 245 på bensin för My10 2,5FT?
Kolla på http://www.polestar.se där har ni fakta för detta...
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nej min går också mycket bättre på E85 än blyfri 95. Det märks tydligt om man kört på etanol och tankar bensin. Jag trodde först det var fel på bbilen när jag tankade bensin på väg upp till fjällen :D Men det skall inte hända igen. Jag uppskattar skillnaden til ca 15% men detta är inget jag har belägg för, bara en känsla. Men det är bättre effekt och vrid på alla varvtal med E85 och jag har inte Polestar.
av Bluff
Det innebär att Volvo fortfarande är tröga och inte ger "oss" mer bang for buck när vi kör på sprit?!?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Bluff skrev:Det innebär att Volvo fortfarande är tröga och inte ger "oss" mer bang for buck när vi kör på sprit?!?
Tvärtom - jag menar just att det känns stor skillnad. Det ÄR alltså bättre med E85. Iaf i min bil. Det är iofs en MY10.

Jag har letat på webben efter en jämförelse men hittar ingenstans att de jämfört med och utan E85. Förmodligen för att Volvo anger samma effekt och vridmoment.
Användarvisningsbild
av micke011
Upplever också att bilen går bättre på E85, och när det dessutom som nu är drygt 1kr i "förtjänst" att köra på E85 så finns det väl ingen anledning att inte tanka det. Dock tycker jag att bilen låter lite "hårdare" när man kör på E85, någon annan som noterat samma sak?

Bluff, du kan ju fortfarande få 258 häst i din MY09 om du uppgraderar med Polestar-trimmet, det ger 258 hk på alla 2,5FT, oavsett om den haft 200 (210?) eller 231 häst från början.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
micke011 skrev:Upplever också att bilen går bättre på E85, och när det dessutom som nu är drygt 1kr i "förtjänst" att köra på E85 så finns det väl ingen anledning att inte tanka det. Dock tycker jag att bilen låter lite "hårdare" när man kör på E85, någon annan som noterat samma sak?

Bluff, du kan ju fortfarande få 258 häst i din MY09 om du uppgraderar med Polestar-trimmet, det ger 258 hk på alla 2,5FT, oavsett om den haft 200 (210?) eller 231 häst från början.
Jo, jag tycker den både går och låter krispigare på etanol. Inte så stor skillnad på låga varv men om man kör plattan i boitten så är det skillnad även i ljud. Skulle som sagt vara intressant och veta hur stor skillnaden är. Jag har gått in på Rototest (http://www.rri.se) och "önskat" i deras önskelista att de skall mäta upp 2,5FT:n. Gör gärna det ni andra också så kanske det händer.
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]