Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ztaffans
Fick i början av veckan ett reklamutskick från Polestar om optimering av min bil.
Har väl tänkt på det någon gång förut men blev riktigt sugen nu 8) .
Från 163 hk till 205 hk och vridmomentsökning från 340Nm till 450 Nm måste ju kännas rejält :twisted:
Frågor till er som redan gjort det:
Är det enbart positiva erfarenheter ni har?
Någon som provat med tyngre släp eller husvagn efter optimeringen? Upplevelsen av det?
Har ni registreringsbesiktat om bilen efter optimeringen eller struntat i det (vad kostar det)?
De påstår ju att det även höjer andrahandsvärdet, jag ringde och frågade en säljare på Volvo och han sa att det gör det men är det verkligen sant?
Någon som bytt in någon Polestar optimerad bil och fått någon kommentar från bilförsäljaren?

Det måste väl finnas en hel del som gjort detta redan som kan räta ut mina frågetecken :???:

BSR och liknande går fetbort för mig pga av garantiförlust.
av AndS
ztaffans skrev:Fick i början av veckan ett reklamutskick från Polestar om optimering av min bil.
Från 163 hk till 205 hk och vridmomentsökning från 340Nm till 450 Nm måste ju kännas rejält :twisted:
Är det enbart positiva erfarenheter ni har? Skojar du :D men den lär väl dra mera av de dyra 225/50 däcken
Någon som provat med tyngre släp eller husvagn efter optimeringen? Upplevelsen av det? Dragit släp men här finns det vrid redan med standard.
Har ni registreringsbesiktat om bilen efter optimeringen eller struntat i det (vad kostar det)? 600:- och Ja
De påstår ju att det även höjer andrahandsvärdet, jag ringde och frågade en säljare på Volvo och han sa att det gör det men är det verkligen sant? det vet du inte förrän du ska byta utifrån hur den globala ekonomin ser ut, så glöm dessa kalkyler hur enskilda tillägg påverkar och utgå från att du själv ska se nyttan och glädjen. Trots allt är det en mindre kostnad utifrån vad bilen kostar.
Någon som bytt in någon Polestar optimerad bil och fått någon kommentar från bilförsäljaren? Vad tänker du på? Volvo säljer uppgraderingen som ett "tillägg".

Det måste väl finnas en hel del som gjort detta redan som kan räta ut mina frågetecken :???:

gages skrev:Jag har exakt samma frågeställningar som ztaffans, men har en XC70 II 2.4D AWD My10. Har också fått utskicket.
2,4D 163 hk och D5 205 är exakt samma motor i My10, det enda som skiljer är mjukvaran, volvo tar 20.000 extra för D5ans mjukvara, Polestar lär inte få sälja den billigare.
ztaffans skrev:Fick i början av veckan ett reklamutskick från Polestar om optimering av min bil.
Är det enbart positiva erfarenheter ni har?
Någon som provat med tyngre släp eller husvagn efter optimeringen? Upplevelsen av det?
Har ni registreringsbesiktat om bilen efter optimeringen eller struntat i det (vad kostar det)?
De påstår ju att det även höjer andrahandsvärdet, jag ringde och frågade en säljare på Volvo och han sa att det gör det men är det verkligen sant?
Någon som bytt in någon Polestar optimerad bil och fått någon kommentar från bilförsäljaren?

Jag har uppgraderat min 163hk till 205hk med Polestar för c.a 1 år sen.
Finns enl. mig inget negativt att säga om effektökningen utan enbart positivt.
Jag har reg.besiktat bilen men minns inte vad det kostade men typ några hundringar.
Angående andrahandsvärde: dom handlare jag pratat med värderar bilen som en D5 då det enligt dom ändå inte skiljer mer än nån tusenlapp i listan mellan en 2,4D & D5.
Förbrukningen är oförändrad kan ev upplevas som något lägre tom.
Som sagt du kommer inte att ångra dig.
av Bamse
Vålvå skrev: Finns enl. mig inget negativt att säga om effektökningen utan enbart positivt.
Jag har reg.besiktat bilen men minns inte vad det kostade men typ några hundringar.
Förbrukningen är oförändrad kan ev upplevas som något lägre tom.
Som sagt du kommer inte att ångra dig.
Kan bara instämma, dock kostar reg.besiktningen 770 kr om jag minns rätt - tog max 5 minuter (besiktningsmannen körde bilen rakt igenom hallen, och sa att han var färdig). Det blir väl nästan 10,000 kr/timmen i arvode - inte illa.
av Bitez
inte för o va en glädje dödare men har "hört" att det inte är möjligt o uppgradera från 163-205 av den enkla anledningen att det faktiskt inte finns ngn skillnad mellan d5 o 163hk. men som sagt ett rykte jag fick igår. kan vara fel. rekommenderas o kolla upp innan man får en massa input, sen går det liksom inte o göra! hur kul blir det :(
Bitez skrev:inte för o va en glädje dödare men har "hört" att det inte är möjligt o uppgradera från 163-205 av den enkla anledningen att det faktiskt inte finns ngn skillnad mellan d5 o 163hk. men som sagt ett rykte jag fick igår. kan vara fel. rekommenderas o kolla upp innan man får en massa input, sen går det liksom inte o göra! hur kul blir det :(
Klart som fan att det kommer att gå att uppdatera din bil My10 163 -> 205 då det är samma fysiska motor och mjukvaran är redan klar, kan börja säljas i morgon dag, dock får du vänta lite tills volvo slutar sälja motorn själva, annars dödas ju deras egen business.

Titta på förra generationens femcylindriga diesel, så fort den slutade säljas 09 så släppte Volvo/Polestar trimmet bums. Så fort volvo släpper nästa generation femcylindriga dielsar kommer de att släppa mjukvaran till din bil också, bara att hålla ut lite,
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]