Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trojlee
Ska lämna in min bil på toning nästa vecka...har kikat men blir inte klok på de olika
"mörkheterna" man kan välja. Det står mellan 15 eller 20 där 15 är mörkare. Vilken ska
jag ta?Vad har ni?Bild?
tacksam för hjälp
/
M 8)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Lite fel forumsdel till att börja med. Vilken toning du ska ha är ju svårt att säga såvida ingen är en perfekt klon av dig och tycker lika! :wink:
Testa att posta under allmänt istället!

Sen skadar det ju inte om dy fyller i vad det är för bil du har, vilken färg osv, för det är -tycker i alla fall jag- avgörande för vilken toning som ser bra ut å inte..
av Fredo
Jag har den mörkaste Solfilmen som Bilia lägger på min V70, Lelax Supreme 4 tror jag den heter
och tycker att det funkar utmärkt. Jag vill att det ska vara "kolsvart" så att man får maximalt insynsskydd.
Det ser ju snyggt ut också med så svart film. Dock är det ju en smaksak med hur mycket toning man ska ha. det blir ju förstås en försämring med sikt utåt ju mörkare film man har, men personligen så har jag inga problem med det.
Användarvisningsbild
av Bosa
Personligen brukar jag undvika de allra mörkaste solfilmerna iom att de brukar ha färgpigment i sig som kan skina ur med tiden. Men det beror alldeles på vad det är för tillverkare av filmen. Själv kör jag näst mörkaste på min, då lämnade jag in bilen på en firma som kör med bra film. Men så tycker jag det är ganska snyggt när man kan se konturerna utifrån än bara svart men det är ju givetvis en smaksak.

Sikten bakåt skiljer sig också mellan en dyrare film och en billigare, de dyrare har bättre sikt utåt än de billigare åtminstone enligt min erfarenhet. Hur som helst så ger ju en mörkare film sämre sikt bakåt, dock har jag aldrig upplevt det som ett problem med "dyrare" solfilm. Däremot på en gammal 745 jag hade och körde med biltemas mörkaste film så var det omöjligt att se ut när det var mörkt, men det är ju några år sen också.

Edit: Har du en mörk inredning så hjälper även det till att ge intryck av att filmen är mörkare än med en ljus inredning.
av Amli
Är det för ren styling eller ska det fylla en funktion?

Såvida det inte är för att du behöver kolsvarta rutor för att minska insynsskyddet så skulle jag inte ta det. Kolsvarta rutor tycker jag personligen bara ser bra ut på en helt svart bil. Det blir en så ful brytning annars.
av lobbysleeper
en suddig spontanbild på en Oyster grå samt en electric silver, båda med mörkaste solfilmen...
Bild

Men som sagt, vet inte till vilket syfte du vill ha solfilmen.
Men båda du nämner får väl ändå anses som mörka (om jag tolkat namnen rätt)
Senast redigerad av 1 lobbysleeper, redigerad totalt 0 gånger.
av lobbysleeper
Kan även slänga in en bild på gamla bilen, med ljusaste solfilmen på främre sidorutor och näst mörkaste på bakre. (detta är Sun-Guard film, tror den mörka kallades "80", benämnt efter hur mycket ljus de blockerar, eller motsvarande släpper in 20% ljus, kanske som din 20 du nämnde?)

Beroende på vinkel du ser bilen ser den ju mörkare eller ljusare ut...

Bild

Bild
av trojlee
såg bra ut filmen på v70:n i samma färg som min, vilken mörkhet är det på den? 8)
mitt syfte med filmen är att kunna förvara saker bak som inte andra ska se och även att
ta bort solljus då våran 3månaders dotter åker i bilbarnstol bak....har tänkt lämna
in och få proffstonat....
/
M
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu kommer det snart någon å berättar för dig att ett barn i den åldern ska sitta bakofram i framsätet för att sitta som säkrast!

Ooops! Det blev visst jag som gjorde det! 8)

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]