Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Skulle vilja få några råd av Er läsare då jag nästa vecka åker för att inhandla en demokörd V70 2,4d -10 (175hk), automat.
Business Momentum, är tilläggsnamnet.
Bilen har rullat 2100mil, uttagen augusti 2009, sommar och vinterhjul ingår samt dragkrok. Priset är bestämt till 273000:-
Är priset Ok? Vad tycker Ni? Vad bör jag lyssna/titta på när jag provkör denna bil. Kom gärna med synpunkter, det är ju lättare att få åtgärdat ev. fel innan man köpt och betalat bilen.
Den finns i Västernorrland just nu
av Tobbev
Vad har bilen mer för utrustning. Bluetooth? Vilken stereo, Metallic? etc

Nypriset för en business momentum var väl runt 340.000? I så fall tycker jag priset låter rätt OK, speciellt som den har dragkrok och sommar + vinterhjul.
av Tobbev
Angående fel så har jag haft ett på min bil, nämligen att dörrlåsen frös en gång i vintras, vilket ledde till att jag inte kunde låsa bilen. Det fixade Volvo. Detta är ju dock svårt att testa såvida du inte har tillgång till ett frysrum :)

Andra fel jag kan komma på som andra haft är t.ex knarrande baklucka. Om bilen har bluetooth så är det bra om micken sitter över förarens huvud och inte bakom backspegeln. Vet inte när man bytte position men den nya över huvudet funkar betydligt bättre.
av Tobbev
Min är också Oyster Grey. Stereon kan vara av 3 sorter, performance, high performance eller premium sound. Jag gissar att du har high performance men fråga för säkerhets skull. Har du en USB-ingång i facket mellan framstolarna är det bra, jag har aldrig använt CD-spelaren i min p.g.a att USB är så mycket smidigare.

Har bilen några paket, t.ex herrgårdsvagnspaket eller teknikpaket? HAr den skinnklädsel etc? Demobilar brukar väl vara rätt välutrustade.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Skriv gärna ned / ta reda på tillvalen och utrustningpaketen. Det gör stor skillnad i pris och gör det lättare att se om den är prisvärd eller ej. Sedan är det klart att du kanske ändå inte vill betala för tillvalen på en begagnatbil men det gör den mycket mer lättsåld.

Jag har långt ifrån en fullutrustad bil men den hamnade ändå på 70.000 mer än en vanlig 2,5FT Summum bara genom tillvalen.

Generellt kan man säga att businessmomentum var väldigt prisvärd när de såldes så förmodligen är även detta ett bra pris. Volvo såg också till att RSV-priset för den var väldigt förmånligt trots utrustning etc. Så för tjänstebilsåkare var det ett prisvärt val eftersom förmånsvärdet hamnade under de magiska 7,5 (eller om det är 8,5) basbeloppen om jag inte minns fel. Volvo tillverkade ett stort antal av dessa på lager under lågkonjunkturen 2009
av Enzo
Det enda som höjer beg.priset något är Momentum/Summum, samt automat. Resten får man i praktiken ingenting för.

Visst, det gör bilen lite mer lättsåld, men man har igen en bråkdel av vad det kostade. De två paketen får man väl igen ungefär hälften av.

Herrgårdsvagnspaket, teknikpaket etc är värda någon tusenlapp i inbyte, så det är att kasta pengar i sjön.

En diesel med Summum och automat, det är där man ska lägga sig, ja förutom avstängningsbar krockkudde, men det goes without saying.

Jag ska iofs inte säga nåt för jag väljer ofta till massor av onödiga saker, men då är jag medveten om att det är ett dyrt nöje.
av Bitez
Lite svårt då man inte vet hur bilen är utrustad. sedan kan ju bilen ha vissa utav utrustningen i de olika paketen...

När det kommer till priset tycker jag inte att det låter som ett kap, då utgår jag från att bilen är bussiness momentum med däck o krok och inget annat!

När jag beställde min bil, utgick vi från nypriset på Bussiness Momentem + automat + metallic, var priset 289tkr (så dom där 340 vet jag inte vart man fått igfån) sedan så började förhandlingen med uppgradering till summum, rabatter hit o dit och fick bilen jag har. Jag tror det går nog o pressa lite till, annars så tyckte jag såg på bytbil.com , helt nya lager bilar för 299tkr... (bussiness momentum + automat + metallic)

Krok är väl bra men det går ju eftermontera, däck går ju alltid också o ordna, man behöver faktiskt inte räkna med att däcken alltid kostar 20tkr...

Sedan så är ju viktiga hur du känner, om du gillar bilen så är det ovesäntligt med priset, huvudsaken är att det känns bra i magen :))))

lycka till :)))
av Tobbev
Ja 340k kanske inte var 100% rätt, men jag antog att det var en del utrustning på den då den är en demobil. Min bil som är en summum med automat hade ett listpris på 373.000 (jag har dock tjänstebil) och då har jag inte mycket tillval mer än metallic, nyckelavstängning för krockkudde fram, bluetooth handsfree, lastgaller i stål och vinterhjul (plåtfälg).
av Tobbev
Ahh nej vänta. Nu tänker jag nog fel. Business var ju nåt specialerbjudande. Är det någon som har uppgift på vad en V70 2.4D Summum med automat kostade när det begav sig, utan någon annan extra utrustning?

Car Play är Apples variant för iPhone av[…]

Luftfjädring V90

Lite skumt med luftfjädring endast bak som h[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klim[…]

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommendera[…]