- fre 21 maj 2010, 11:21
#411398
Överväger att införskaffa mig en (ny) V70 2.5 FT, men tvekar bla pga risk för startsvårigheter på vintern. Jag har genom att läsa här, prata med Volvosäljare mm fått lika olika bud kring hur det är med den saken, men det verkar som att de flesta som kör 2.5 FT med E85 ("E75", vinterkvalitet) på vintern INTE har några startsvårigheter även om det är rejält kallt och man inte har motorvärmare. Däremot verkar det som att Fordmotorerna är lite mer lynniga på den punkten. (Testade själv en V50 1.8 F nyligen och den startade inte alls och det var varmt vårvärder.)
Jag vill inte tanka bensin om jag skaffar en etanolbil och motorvärmare har man ju som bekant inte alltid möjliget att använda. Och jag vill ABSOLUT inte bli stående med en bil som inte startar! Hela grejen med ny bil är ju att den ska var pålitilig och problemfri.
Så vad säger ni som har erfarenhet, vågar man köra E85 på vintern (även en så kall vinter som i år) i en 2.5 FT? (Erfarenhet av andra modeller/motorer är så klart också välkommna.)
I en parentes kan tilläggas att alternativet för min del är en D3 och att jag har minst sagt svårt att bestämma mig. Tycker 2.5 FT är ett snäpp trevligare att köra (jfrt med 2.4 D då) så därför lutar det åt den, men som sagt, vill inte riskera startproblem. Ekonomiskt är det med mina och dagens förutsättningar jämt skägg mellan dem, men D3 är ett säkrare kort ekonomiskt. Inte så känslig för andra bränslepriser eftersom den drar så mycket mindre och riskerar inte att nedsättningen av förmånsvärdet försvinner 2012. Miljömässigt anser jag att 2.5 FT är ett bättre alternativ (diskussionen om det är så eller inte behöver vi inte ta här
). Det praktiska talar för D3 (inte tanka och serva så ofta). Så vad vill jag ha sagt med det här då? Tja, om någon kan komma med argumet för/mot de två alternativen som kan hjälpa mig att bestämma mig så är det välkommet.
Jag vill inte tanka bensin om jag skaffar en etanolbil och motorvärmare har man ju som bekant inte alltid möjliget att använda. Och jag vill ABSOLUT inte bli stående med en bil som inte startar! Hela grejen med ny bil är ju att den ska var pålitilig och problemfri.
Så vad säger ni som har erfarenhet, vågar man köra E85 på vintern (även en så kall vinter som i år) i en 2.5 FT? (Erfarenhet av andra modeller/motorer är så klart också välkommna.)
I en parentes kan tilläggas att alternativet för min del är en D3 och att jag har minst sagt svårt att bestämma mig. Tycker 2.5 FT är ett snäpp trevligare att köra (jfrt med 2.4 D då) så därför lutar det åt den, men som sagt, vill inte riskera startproblem. Ekonomiskt är det med mina och dagens förutsättningar jämt skägg mellan dem, men D3 är ett säkrare kort ekonomiskt. Inte så känslig för andra bränslepriser eftersom den drar så mycket mindre och riskerar inte att nedsättningen av förmånsvärdet försvinner 2012. Miljömässigt anser jag att 2.5 FT är ett bättre alternativ (diskussionen om det är så eller inte behöver vi inte ta här
