Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Överväger att införskaffa mig en (ny) V70 2.5 FT, men tvekar bla pga risk för startsvårigheter på vintern. Jag har genom att läsa här, prata med Volvosäljare mm fått lika olika bud kring hur det är med den saken, men det verkar som att de flesta som kör 2.5 FT med E85 ("E75", vinterkvalitet) på vintern INTE har några startsvårigheter även om det är rejält kallt och man inte har motorvärmare. Däremot verkar det som att Fordmotorerna är lite mer lynniga på den punkten. (Testade själv en V50 1.8 F nyligen och den startade inte alls och det var varmt vårvärder.)
Jag vill inte tanka bensin om jag skaffar en etanolbil och motorvärmare har man ju som bekant inte alltid möjliget att använda. Och jag vill ABSOLUT inte bli stående med en bil som inte startar! Hela grejen med ny bil är ju att den ska var pålitilig och problemfri.

Så vad säger ni som har erfarenhet, vågar man köra E85 på vintern (även en så kall vinter som i år) i en 2.5 FT? (Erfarenhet av andra modeller/motorer är så klart också välkommna.)

I en parentes kan tilläggas att alternativet för min del är en D3 och att jag har minst sagt svårt att bestämma mig. Tycker 2.5 FT är ett snäpp trevligare att köra (jfrt med 2.4 D då) så därför lutar det åt den, men som sagt, vill inte riskera startproblem. Ekonomiskt är det med mina och dagens förutsättningar jämt skägg mellan dem, men D3 är ett säkrare kort ekonomiskt. Inte så känslig för andra bränslepriser eftersom den drar så mycket mindre och riskerar inte att nedsättningen av förmånsvärdet försvinner 2012. Miljömässigt anser jag att 2.5 FT är ett bättre alternativ (diskussionen om det är så eller inte behöver vi inte ta här ;-) ). Det praktiska talar för D3 (inte tanka och serva så ofta). Så vad vill jag ha sagt med det här då? Tja, om någon kan komma med argumet för/mot de två alternativen som kan hjälpa mig att bestämma mig så är det välkommet.
Min förra bil var en MY08-2,0F med Fordmotorn. Den var hopplös. Tom de gånger jag tankade bensin så tog det flera minuter för bilen att "fatta" att bränsleblandningen var annorlunda. Den ryckte ofta så mycket att den dog och lyckades du att hålla motorn igång så gick det inte att gasa hårt de första minutrarna för då kvävde sig motorn. Detta problem var även då det var varmt ute och alltid efter att bilen stått still ett par timmar. Extra illa var det varje gång man tankat och i synnerhet om man bytte mellan E85 till B95 eller tvärtom. Ny mjukvara hjälpte INTE mot detta under den tid jag hade bilen (tom dec 2009). I december 2009 bytte jag till en 2,5FT. Den går som en klocka. Inga problem alls på vintern eller att den gick ojämt etc.

Den enda saken jag märkt på senare tid är ett lätt ryck första gången turbon går in när jag kallstartat. Knappt märkbart och det varar bara 1/10 sekund eller så. Inget jag skulle välja bort bilen för direkt och det är det enda:-) Tror inte att det är ett genomgående bekymmer utan förmodligen på min bil.

Den sista lustiga saken mellan 2,0F och 2,5FT är att de har lika förbrukning för mig. EXAKT. Och jag mäter varje gång jag tankar och har samma körvägar och körsätt. Givetvis beror detta på körsätt etc men 80% av min körning består av 3 mil enkel väg fram och tillbaka till jobbet varje dag (5 min körning i bostadsområde, 10 minuter på 90-väg och resten på ringled i 70km/h). Förmodligen beror det på den hysteriskt korta växellådan på 2,0F. Den varvade runt 4.000 rpm i 110 om jag inte minns fel. Min 2,5FT varvar 1800 rpm i 110....... :D Och det är Ljusårs skillnad i effekt och vridmoment mellan motorerna.

Dessutom går 2,5FT mycket bättre på E85 än bensin och jag har bara tankat två tankar B95 hittills och undviker B95 som pesten:-) 2,0F märkte jag ingen skillnad alls mellan bränslena.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
BLW skrev:Tack för info.
Emiljonsson7 skrev: Den sista lustiga saken mellan 2,0F och 2,5FT är att de har lika förbrukning för mig. EXAKT.
Vad är din förbrukning? Ganska likt mina körvägar så det är högintressant.
Jag ligger på 1,2l E85 per mil (manuell låda) mätt med trippmätare och liter vid pump. Faktum är att färddatorn stämmer gansk bra på 2,5FT.

Om jag kör riktigt försiktigt och inte tar bilen på lunch etc så kan jag komma ned till 1,1 l/mil. Min granne har en likadan och han hävdade att förbrukningen sjönk för honom ganska markant efter ca 1.000 mil. Blir det så så är jag riktigt positivt överraskad. 1,2 är helt acceptabelt för mig och som sagt låg jag på exakt samma med min 2,0F.

Om du kör hårt så sticker turbon iväg men då går det också aningen bättre än 2,0F ;-)
Min bil är uttagen nov-08 så jag har upplevt två vintrar med den och bilen har alltid startat. Givetvis på E85 och utan motorvärmare. Nu i vintras var det som kallast -22 när jag startade bilen. Då gick bilen inte igång på första försöket, men startade direkt på andra. Kanske ligger gränsen där men det skulle vara intressant om någon har erfarenheter när det är kallare.

Min förbrukning ligger mellan 0.9 l/mil till 1.2 l/mil beroende på hur bilen körs. Jag mäter med trippmätare och vid pump. Men har också konstaterat att medelförbrukningen i färddatorn visar ganska bra, 0.5 dl för mycket till exakt. Då är min bil en MY09 och från MY10 ska bilen vara lite snålare.

Med tanke på Volvos magra utbud av ottomotorer är 2.5FT motorn är det självklara valet i en V70. Men Volvo skulle verkligen behöva modernisera motorutbudet så de kan mäta sig med VW-koncernens TFSI motorer vad gäller prestanda och förbrukning.
BLW - jag kan glädja dig med att det jag skrev med minskad förbrukning runt 1000 mil verkar stämma. Min har de senaste 150 milen sjunkit ganska drastiskt i förbrukningen. har kört en del långkörningar den senaste veckan. Jag skrev ovan om min granne som tidigare upplevt samma sak. Nu ser jag det också.

I den info jag skrev ovan så hade jag ca 1,2 l E85 per mil. Jag ligger nu ner mot 1,1. rätt OK och om jag kör försiktigt med den körning jag beskrev ovan så har jag med den senaste tanken lyckats komma ned till 1,06. Inte illa. det motsvarar ca 0,8 l/mil med bensin.

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]