Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Som bekant kan det vara en bra idé att köpa till laminerade sidorutor för 4000. Men jag funderar på hur mycket extra de väger. Vill minnas att dubbelglas ökar vikten rejält, och ett knep som tas till för att spara vikt är tunnare rutor - det gäller t ex några av Mercedes BlueEfficiency om jag förstått det rätt. I BMW 5-serie väger komfortstolarna +20 kg/styck = 40 kg.

Vet någon hur mycket laminerade sidorutor väger?

PH
De laminerade väger lika mycket som de vanliga, eventuellt några gram mindre.
Samma tjocklek på dom men i mitten ligger ett laminatskikt, som väger några gram mindre än motsvarande glaskikt.

M
Ja jag håller med dig McDonald.

Skiktet är tom mjukt, du kan trycka in det med nageln så det borde vara lättare än själva glaset. Glasskikten är ca 3 mm och sedan är mittenskiktet ca 1-1,5 mm
Det är en bra nyhet och ett argument för. Dubbelglas på en bil väger några tiotal kilo och försämrar prestanda + förflyttar tyngdpunkten uppåt... /PH
perhall skrev:Det är en bra nyhet och ett argument för. Dubbelglas på en bil väger några tiotal kilo och försämrar prestanda + förflyttar tyngdpunkten uppåt... /PH
Bara man inte beställer i HGV paket eftersom man då får elbaklucka som förmodligen väger massor och sitter monterat i taket.
Beställ även utan rails och absolut inte elstol(ar), tyg är väl lättare än skinn osv.

Sen undrar man om en gramjaktsdiskussion verkligen hör hemma på ett Volvoforum :D
=D

Kan bara hålla med föregående talare, väldigt kul diskussion egentligen, jakt på gram/kilo i en bil som väger 1,6 ton! Dock är det ju av godo att det inte sticker iväg flera 10-tals kilon långt över vägbanan för det kan ju naturligtvis påverka vägegenskaperna..
Skillnaden mellan en välutrustad och en snikutrustad bil av samma modell är 200-250 kilo, rätt mycket faktiskt.. .men visst, för enskilda detaljer är det inte någon stor skillnad... /PH
Variosboy skrev:Har du kollat bilregistret efter den viktskillnaden eller har det diskuterats förut i forumet?
Jag grundar det på testbilsvikter på välutrustade bilar jfr med nakna + vad grejer väger.

T ex 18" 12 kg
komfortstolar 40 kg
soltak 15 kg
xenon 5 kg
GPS 15 kg
Stor stereo 25 kg
Sen är det bara att lägga på...
Fällb baksäte 15 kg
Dimljus 1 kg
Krok 20 kg
Aktiva dämpare ?
Skinn ?

etc.
Användarvisningsbild
av len
perhall skrev:
Variosboy skrev:Har du kollat bilregistret efter den viktskillnaden eller har det diskuterats förut i forumet?
Jag grundar det på testbilsvikter på välutrustade bilar jfr med nakna + vad grejer väger.

T ex 18" 12 kg
komfortstolar 40 kg
soltak 15 kg
xenon 5 kg
GPS 15 kg
Stor stereo 25 kg
Sen är det bara att lägga på...
Fällb baksäte 15 kg
Dimljus 1 kg
Krok 20 kg
Aktiva dämpare ?
Skinn ?

etc.
Låter inte rätt. Det som väger extra är väl automatlåda?
Gå upp en tum ger inte 3 kg/fälg, xenon väger ballasterna 0,4 kg, kroken är bilen förberedd för och kanske < 10 kg, GPS väger inga 15 kg.... Var får du dina vikter ifrån??
(sedan väger min xc70 2000 kg ganska precis....)

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a

En 04 lär väl ha Bosch spjällhus oc[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]