Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bae
Hej,

Jag har länge sett, och undrat varför det inte står mer om det, gällande bakrutetorkaren på nya V70 och XC70 (även C30, XC90 och XC60) att de går på tok för långt ner, ända ner på bakluckan. På V70 och XC70 så ser jag nästan dagligen torkarblad som gått ända ner på lacken nedanför rutans kant (På taxibilar med lite fler mil är det i stort sett standard nu). På C30n har jag sett att den går också på tok för långt ner, men den har ju glasruta så ingen skada blir det iaf... På XC90 och XC60 har jag sett att också gått för långt ner, dock "bara" till kanten mellan rutan och bakluckan.

Jag har länge väntat på att Volvo skall skriva eller kommentera nåt om detta, men nada, så nu börjar jag undra lite. Jag hade då inte velat köpa en bil för 300 tusen+ och sedan ha en bakrutetorkare som går ner på lacken och rispar (?). Och om det nu mot förmodan inte skulle rispa lacken så ser det väldigt amatörmässigt ut. Kom gärna med kommenterar gällande detta eller om ni vet ifall någon lösning är på gång!

Mvh
Felix
Användarvisningsbild
av 164E
Jag tog upp detta med serviceteknikern sist jag var inne med bilen och han bytte torkararm med axel, nu har torkaren rätt parkeringsläge. Tidigare verkade det som om torkaren hade en tendens att krypa nedåt på rutan av kraften som uppkommer när bakluckan stängdes, glapp i infästningen/splines?
av Moody
Kan det vara så att detta problem enbart drabbar V70/XC70 utan el-baklucka? På bilar med elektrisk stängning så får man ju en väl avvägd stängning varje gång.
av Tanse
Det drabbar nog alla. Min med elbaklucka är redan justerad. Jag såg idag en xc60, en xc90 och en V50 med hängande torkare (men iofs också ett helt gäng V70).
På V70 skulle jag gissa att det ser fel ut på uppemot 10 % av bilarna man ser (i Göteborg med omnejd), men det kanske är provbilar där man undersöker varför felet uppkommer :D
Vid ett hus på vår gata stog det 3 bilar (två V70 och en V50) med hängande torkare idag, dvs hushållets samtliga bilar. Jag gissar att folk inte bryr sig om tjänstebilar (många såna i Torslanda och speciellt från Volvo). Men jag blir tokirriterad på den här typen av fel :evil:
Användarvisningsbild
av Bae
164E skrev:Jag tog upp detta med serviceteknikern sist jag var inne med bilen och han bytte torkararm med axel, nu har torkaren rätt parkeringsläge. Tidigare verkade det som om torkaren hade en tendens att krypa nedåt på rutan av kraften som uppkommer när bakluckan stängdes, glapp i infästningen/splines?

Okej, så dom bytte hela axeln alltså? Jag tycker detta verkar väldigt skumt.. Ska ju inet vara så många bilar som har detta fel! Sa han inte något mer gällande detta hur det kunde blivit så? Det är ju inte första gången en Volvo har en baktorkare :wink:
Användarvisningsbild
av Bae
Tanse skrev:Det drabbar nog alla. Min med elbaklucka är redan justerad. Jag såg idag en xc60, en xc90 och en V50 med hängande torkare (men iofs också ett helt gäng V70).
På V70 skulle jag gissa att det ser fel ut på uppemot 10 % av bilarna man ser (i Göteborg med omnejd), men det kanske är provbilar där man undersöker varför felet uppkommer :D
Vid ett hus på vår gata stog det 3 bilar (två V70 och en V50) med hängande torkare idag, dvs hushållets samtliga bilar. Jag gissar att folk inte bryr sig om tjänstebilar (många såna i Torslanda och speciellt från Volvo). Men jag blir tokirriterad på den här typen av fel :evil:
Jaså din är baktorkare är redan justerad också? Fick du repor el. liknande på lacken när den gick nedanför?
Ja, jag skulle nog till och med våga säga det är mer än 10% här i Göteborg, tycker jag ser det oftare än mer sällan faktiskt! Och jag får även uppfattning det drabbar mer V70 än övriga modeller (tror bara XC60 har samma torkarmodell som V70). Jag tror inte heller det är provbilar för såg det på en sprillans ny polisbil som rullar runt här i veckan så det är ju lite tragiskt.. Underleverantör som de bytt till som failat maybe? Var ju inte detta felet på tidigare XC90 och V70 (dock på senare modellåren av den utfasade V70N/XC70N). Jag blir med riktigt irriterad på sånna här sketfel när det i övrigt är en kanonbil! :cry:
Användarvisningsbild
av 164E
Bae skrev:
164E skrev:Jag tog upp detta med serviceteknikern sist jag var inne med bilen och han bytte torkararm med axel, nu har torkaren rätt parkeringsläge. Tidigare verkade det som om torkaren hade en tendens att krypa nedåt på rutan av kraften som uppkommer när bakluckan stängdes, glapp i infästningen/splines?

Okej, så dom bytte hela axeln alltså? Jag tycker detta verkar väldigt skumt.. Ska ju inet vara så många bilar som har detta fel! Sa han inte något mer gällande detta hur det kunde blivit så? Det är ju inte första gången en Volvo har en baktorkare :wink:

Nej, jag fick inget besked om varför det det blivit så och hade heller ej möjlighet att fråga om han hade någon teori om hur det blivit så. Får se hur långe det håller, tycker mig se att parkeringsläget kryper nedåt så sakteliga, men ännu ligger det på glasrutan.
av Tanse
Bae skrev: Jaså din är baktorkare är redan justerad också? Fick du repor el. liknande på lacken när den gick nedanför?
Ja, jag skulle nog till och med våga säga det är mer än 10% här i Göteborg, tycker jag ser det oftare än mer sällan faktiskt! Och jag får även uppfattning det drabbar mer V70 än övriga modeller (tror bara XC60 har samma torkarmodell som V70). Jag tror inte heller det är provbilar för såg det på en sprillans ny polisbil som rullar runt här i veckan så det är ju lite tragiskt.. Underleverantör som de bytt till som failat maybe? Var ju inte detta felet på tidigare XC90 och V70 (dock på senare modellåren av den utfasade V70N/XC70N). Jag blir med riktigt irriterad på sånna här sketfel när det i övrigt är en kanonbil! :cry:
Inga repor, men med tanke på att den f--bannade torkaren går när den vill så hade det inte dröjt länge. :x Hur tänkte man när man gjorde en funktion som kör torkaren bara för att man lägger i backen? Har de inte sett hur rutan blir när man kört några mil? Eller med lite is fastfruset efter en vinterkörning? Överdesignat skulle jag vilja kalla det. Hursom, min justarades relativt tidigt då bilen var beheftad med en del andra fel plus att ÅF lyckades fylla spolarvätskebehållaren fylld med vatten vid leveransen (i december)!!!
Jag är inte direkt nöjd med vare sig bil eller ÅF på en hel del punkter, så jag skulle inte kalla det en kanonbil, tyvärr... :cry:
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
"Inga repor, men med tanke på att den f--bannade torkaren går när den vill så hade det inte dröjt länge. :x Hur tänkte man när man gjorde en funktion som kör torkaren bara för att man lägger i backen? Har de inte sett hur rutan blir när man kört några mil? Eller med lite is fastfruset efter en vinterkörning? Överdesignat skulle jag vilja kalla det"

Håller med samtliga...det ser oerhört rackligt ut på en ny bil med hängande torkararm....
Men....bakrutetorkaren startar bara om du har främre torkarna påslagna när du lägger i backen.
Du kan förövrigt själv plocka bort denna funktion via bilinställningarna genom att trycka på "menu" under
radio/klimatdisplayen, och sedan bläddra dig fram....finns utförligt beskrivet i instruktionsboken...Lycka Till!

MVH/Niklas
Användarvisningsbild
av Momentum
NickeDiesel skrev: Du kan förövrigt själv plocka bort denna funktion via bilinställningarna genom att trycka på "menu" under
radio/klimatdisplayen, och sedan bläddra dig fram....finns utförligt beskrivet i instruktionsboken...Lycka Till!

MVH/Niklas
Hmmm-hittar inget sådan beskrivning eller något sådant menyval, utan det står så här i "boken"

"2 Denna funktion (intervalltorkning vid backning) kan stängas av. Uppsök en verkstad. Volvo rekommenderar att du kontaktar en auktoriserad Volvoverkstad."

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]