Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ronnbaeck
Jag har alltid funderat över varför volvo inte har en kraftigare diesel. En t.ex. d6 som då skulle kunna ha 250hk som skulle konkurera med tyskarnas 3 liters dieslar! Förstår inte varför volvo spenderar pengar på att bättra t6 till 304hk då de istället skulle kunna lägga pengarna en större diesel.. Tror en d6 skulle sälja bättre än t6. Om nu Volvo vill bli premium så borde ju det första vara att tillverka en konkurenkraftig och starkar diesel än dages d5. Som t.ex. så behöver XC60 en större diesel för att konkurera med audi Q5 3.0tdi, BMW X3 3.0d och MB GLK 320 cdi. Personer som vill köpa en bil i det segmentet med den större dieseln har ju inget annat val att välja en tyskt märke. Volvos d5 och d3er konkurar ju nästan med tyskarna 4 cylindriga dieselmotorer. Hoppas Volvo har tillverkat en större diesel då nya XC90 lanserats. För att om en person lägger ut över en halv miljon på en XC90 diesel så vill man väl inte att en sådan dyr bil ska gå 0-100 på 11 sekunder. Skärpning volvo!!!!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jo, men Volvos nya modellbeteckningar indikerar ju mycket starkare dieslar. D6 på 250 och D8 på 300 så det är förhoppningsvis något på gång. Kanske inte egenutvecklat men.....
av Amli
Jag har oxå efterlyst en större diesel motor. Någonting som sagt kan match t ex Audis 3.0TDI.
Just att dom satsar på T6 vet jag inte men jag kan gissa att det är för den kinesiska samt amerikanska marknaden där diesel knappt finns. Ska bli mycket intressant att provköra även den (D)
av cb250
Att vrida ur närmare 500Nm ur skövdefemman torde inte vara något större problem.
Problemet är snarare att få dessa vidare genom en låda utan att det blir sallad...

Med raka motorer på tvären så är det tufft redan med en femma, tyvärr.
av Bitez
Jag håller med trådskaparen helt! Men samtidigt måste man ju dra en gräns... När jag först provkörde min bil, tyckte jag den gick fantastiskt bra, allt var perfekt! Nu efter knappt ett halvår så känns det förbannat slö... Ångrar stundvis att jag har köpt denna "klena(!)" bil ist för en 530d eller ngt liknande. Men jag kan ge mig fan på att efter ett halvår skulle jag känna att 530d var så förbannat slö, att jag inte köpte en 535d.. osv...

Men, har tidigare ägt en d5 xc90, vilken underbar bil, hade en bsr trimm i, gick riktigt bra för att vara så stor o klumpig. Om de nu ska släppa en ny xc90 så hoppas jag verkligen att dieseln får +250hk och +500NM, skulle nog slå till direkt o vara supernöjd tills att "den känns jävligt slö!"

:))))))))
Användarvisningsbild
av Variosboy
cb250 skrev:Att vrida ur närmare 500Nm ur skövdefemman torde inte vara något större problem.
Problemet är snarare att få dessa vidare genom en låda utan att det blir sallad...

Med raka motorer på tvären så är det tufft redan med en femma, tyvärr.
Rica tuning plockar ur 250Hk och 585Nm ur 2.4D så det borde inte vara något problem å skrämma upp femmorna...
av Amli
Bitez skrev:Om de nu ska släppa en ny xc90 så hoppas jag verkligen att dieseln får +250hk och +500NM, skulle nog slå till direkt o vara supernöjd tills att "den känns jävligt slö!"

:))))))))
Jag håller med!! Jag är sugen på en XC90 men pga motorn samt att den känns 100 år gammal invändigt så är den tyvärr inte ett alternativ. Men säg 240-260hk samt 500NM och en total remake av interiören så skulle jag slå till direkt!
Användarvisningsbild
av Ronnbaeck
Ni flesta snackar ju att om d5 blir trimmad går den bra.. ja det är klar men jag vill att att den ska vara orginal på 250 hk!.. jag gillar att man kan välja till polestar. Synd bara att det inte finns med på bygg din egen volvo på volvocars.se t.ex. att när man väljer motor så ska man kunna kryssa i att man vill ha polestartrim också.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Med mitt inlägg menade jag att efterssom eftermarknaden klarar av att klämma ur betydligt mer effekt ur motorerna så borde också Volvo ganska lätt utan större förändrinar kunna göra detsamma fast med deras toleranser bibehållna vad gäller hållbarhet och körbarhet och förbrukning.. Menade inte att volvo ska trimma dom i traditionell mening utan konstruera om dom något..

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]