Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Nu börjar det närma sig bilbyte. Det troligaste är en 2,5 FT Aut Polestar. Jag har dock några frågor:

1. Är det någon här som kan säga något om hur man upplever skillnaden mellan orginalet och uppgraderingen? Inte minst vad gäller hur automaten lirar ihop med motorn. Prisvärdhet kan man ju alltid diskutera så jag är mer intresserad av upplevelsen.
2. Stämmer förbrukningssiffrorna? D.v.s drar den lika mycket(för mycket) bränsle?
3. Förstår jag det rätt att den ger extra effekt när den körs på E85?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Primus skrev:Nu börjar det närma sig bilbyte. Det troligaste är en 2,5 FT Aut Polestar. Jag har dock några frågor:

1. Är det någon här som kan säga något om hur man upplever skillnaden mellan orginalet och uppgraderingen? Inte minst vad gäller hur automaten lirar ihop med motorn. Prisvärdhet kan man ju alltid diskutera så jag är mer intresserad av upplevelsen.
2. Stämmer förbrukningssiffrorna? D.v.s drar den lika mycket(för mycket) bränsle?

Tack på förhand!
Hej Primus! Jag skall strax lägga upp jämförelsen i diagrammen i den andra tråden. Jag har dock några kommentarer. Jag tycker att Polestar utnyttjar diagrammen på sin hemsida till sin fördel. De ställer diagrammet på högkant vilket gör att det visuellt ser ut som större skillnader än vad det är. Om du skärskådar diagrammet har du noll skillnad vid ca 2000 rpm. 8hk vid 3000 varv och ca 10 hk vid 4500 varv. Jag skulle säga att det är lite av ocker faktiskt. Skillnaden är i princip att den varvar ut 500 varv till och där har du de extra 14 hästarna....... Är det verkligen värt 9.000 kr kan man fråga sig? Fast det är klart att det är mer än original men jag kan tycka att det är en marginell skillnad för de pengarna. Vridet ökar också bara med 20Nm.

Förvisso är det inte mycket pengar om man pratar tillval men m du väljer ECU tuning av t.ex. RICA för ca 7.000 kr så får du 260 hästar och 380Nm i stället....... :twisted:

Jag lägger upp Polestarjämförelsen/diagrammet här också.

Bild
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
av Arese
Jag hade en -09 FT och den var extremt oharmonisk med automat - rent hemsk i långa loppet faktiskt. Min fru hade också en -09 FT men med manuell låda, den funkade avsevärt bättre.

Osäker på om autlådan fortfarande harmonierar dåligt mot FT:n med 231hk. De D5 -10 jag kört har iallafall fungerat avsevärt bättre än min gamla bil. Värt att testa med andra ord hur landet ligger idag.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Arese skrev:Jag hade en -09 FT och den var extremt oharmonisk med automat - rent hemsk i långa loppet faktiskt. Min fru hade också en -09 FT men med manuell låda, den funkade avsevärt bättre.

Osäker på om autlådan fortfarande harmonierar dåligt mot FT:n med 231hk. De D5 -10 jag kört har iallafall fungerat avsevärt bättre än min gamla bil. Värt att testa med andra ord hur landet ligger idag.

Mvh
Arese
Jag kör MY10:an med Manuell och den känns riktigt bra. Dessutom har den nya sexväxlade lådan en femte växel som motsvarar den sjätte växeln i den gamla lådan. Den 6:e växeln är nu en ren överväxel. Vad sägs om ca 1.500 varv i 90km/h. Som en diesel! Tack vara den fina platån av vridmoment behöver man inte röra spaken särskilt ofta.

Fast har du bestämt dig för en automat så har du säkert skäl för det med den typ av körning du har. Jag kör relativt lite stadskörning och mycket på farthållare och då funkar den manuella bra. Jag tror för övrigt att den nya automatlådan är högre växlad än den gamla.

p.s. På pappret säger Volvo att det är samma effekt och vrid oavsett B95/E85 men min går iaf avsevärt mycket bättre på E85 än blyfri 95. Toppeffekten kanske inte skiljer men du har mer kräm i hela registret med Etanol. Jag har skrivit om detta i en äldre tråd då jag faktiskt trodde att jag fått turboproblem när jag tankade blyfri förtsta gången:-) Har bara tankat två tankar B95 hittills och kommer att undvika det av massa skäl.
av JE Jr
Emiljonsson7 skrev:
Jag lägger upp Polestarjämförelsen/diagrammet här också.
http://forumbilder.se/thumbs/113201081729P7aec.jpg
Hej!

Jättekul att du lägger ner tiden att göra dessa diagram, men i det här tror jag nog du tyvärr får göra om, iallafall om man litar på det som står på Polestar's hemsida.

Vridet på varvtalen innan maxvrid är otroligt mycket sämre på din figur än på Polestars hemsida för både std och trimmad.

Vart är det du tar dina uppgifter ifrån? Hur interpolerar du mellan stödpunkterna, någon slags andra/tredjegradsinterpolering?
av blueyellow
Primus skrev:Nu börjar det närma sig bilbyte. Det troligaste är en 2,5 FT Aut Polestar. Jag har dock några frågor:

Tack på förhand!
Jag kör på etanol och Polestar uppger 258hk med det bränslet. Skillnaden som jag upplever den är en bättre gas respons och en kraftfullare acceleration utmed hela varvtalsområdet samt extra ork på toppen, möjligen kan man som bonus räkna in lite mer orrrr i motorljudet också.
Förbrukningen är den samma som tidigare så jag är nöjd med både investeringen och tryggheten, har dock manuell låda.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
JE Jr skrev: Hej!

Jättekul att du lägger ner tiden att göra dessa diagram, men i det här tror jag nog du tyvärr får göra om, iallafall om man litar på det som står på Polestar's hemsida.

Vridet på varvtalen innan maxvrid är otroligt mycket sämre på din figur än på Polestars hemsida för både std och trimmad.

Vart är det du tar dina uppgifter ifrån? Hur interpolerar du mellan stödpunkterna, någon slags andra/tredjegradsinterpolering?
Jag jämför bensin mot bensin. I mitt diagram visar jag alltså Bensin original mot bensin Polestar. Därav 245 hästar och inte 258. Saken är den att även original går bättre på E85 än bensin. Min data för original V70 2,5FT har jag hämtat från RICA:s hemsida. Jag använder vanlig avrundning mellan mätpunkterna. De är avlästa var 250:e varv i samtliga fall, d.v.s. 4 punkter per 1.000 rpm över hela varvtalsspannet.

Kring vridmomentet så använder jag mig av avläst data från http://www.rica.nl. Vridet är betydligt lägre än vad Polestar visar under 1750 varv. Då Polestars vrid/effekt sammanfaller original/trimmad under 1750 varv så har jag helt enkelt låtit de värden jag hade för original (från RICA) ligga kvar här och reflekterade inte ens över att Polestar hade så höga värden. Vad är rätt och vad är fel? You be the judge :roll:

Det jag kan säga om Ricas Data är att de verkar väldigt tillförlitliga. Om du jämför två helt olika motorer av olika fabrikat som har samma effekt vid ett visst varvtal så har de även samma vrid. Detta tyder på en exakthet i datan för så skall det vara.
av Primus
Återigen tack "emiljonsson7"! Det blev lite knepigt när man ser diagrammet. Det är verkligen en marginell ökning på låga och mellanvarv. Sedan räknar jag med att köra på E85 och då ger det ju lite mer effekt. Men det kanske orginalet också gör även om man inte redovisar det officiellt. Trådarna här talar ju ett annat språk.

Sedan blir jag inte glad när jag läser "Arese". Det låter inget vidare. Jag har bara kört 2,5 FT med manuell låda så jag vet inte hur automaten lirar ihop med motorn. Jag måste ut och provköra! Men jag kan inte drömma om att det är sämre än min D5 med aut. Trots att jag kört den i mer än 2½ år så händer det fortfarande att jag kommer till en rondell och tänker mig att jag hinner innan bilen som är inne i rondellen. Gasen trycks ned och då händer, tja - inget... Först ska turbon laddas, sedan ska lådan tänka och fundera och sedan först långsamt gå till lägre växel. När allt detta har hänt är redan situationen över till irritation för bilen i rondellen som fick bromsa och till stor pinsamhet för mig. Detta var bara ett exempel. Ett annat är om man ska försöka på ett filbyte på - säg Essingeleden. Man ser en lucka och gör tre saker 1. Blinkar 2. Svänger 3. Ger gas. 1 och 2 fungerar utmärkt. Steg tre i denna normala situation fungerar dock inte alls. Bilen reagerar som i exemplet med rondellen vilket leder till att man har en irriterad förare i baken. Förlåt detta hörde inte till tråden.. :oops:
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nej det är synd om automatlådan fungerar så dåligt som du beskriver. Då tappar man ju hela vitsen med automat, d.v.s. man ligger och är stressad över att den inte växlar rätt eller att den ligger på för höga varv eller att den släpper lockup i tid och otid eller bara är allmänt seg som du beskriver. Å andra sidan finns det flera inlägg där personer med både dieslar och bensinare hävdar att de BSR/Polestar/Rica/KCR-trimmade varianterna har bättre harmoni mellan automatlåda och motor än original och det bådar ju gott i sådana fall.

Kring E85 så är det vettigast att köra bilen på detta. Iaf om det är en 2,5FT.

När jag räknar snabbt på Polestars 258-hästare på några olika varvtal så ligger snittökningen i effekt ligger runt 6% och samma för vridmomentet. Det blir relativt dyra procent även om man kör 100% E85 med 258 hästar. Min åsikt är att Polestar ger mindre effekt och vrid för pengarna för de flesta modeller om man jämför med RICA, BSR, KCR etc men har andra fördelar som kan väga upp. Upp till var och en att värdera helt enkelt.

Gurra82:s inledande stycke i tråden nedan är faktiskt bra och tänkvärt vad gäller ECU-tuning. Man blir aldrig mätt hgelt enkelt :-)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... te#p376939
av Primus
Först en kommentar om det Gurra82 skrev i länken. Jag glömmer inte när jag köpte min SAAB 9000 2,3T med 200 Hk. Den gick som ett spjut. Men efter två månader tyckte jag att turbon laddade dåligt. In till verkstaden och fick beskedet att allt fungerade perfekt. JAg hade helt enkelt vant mig vid bilen...

Vad gäller Polestar så är anledningen två. Om jag tar Polestar direkt så "följer" det med tjänstebilen som vilket tillägg som helst :lol: + att våra interna regler förbjuder eftermontering av dylika saker. Och jag måste nog följa reglerna då det är jag som fattat beslut om dem.. 8)
OM RYSSEN KOMMER

Hoppsan, en av Ukrainas F-16 verkar ha skjutit ner[…]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för[…]

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]