Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, ny på forumet och går i väntans tider, hoppas bara att det inte tar lika lång tid som en graviditet att bli med ny bil :lol:

Vi har länge lletat efter en ny bil då jag är ruskigt less på den gamla mondeon -03, i höstas fick jag prova svärmors nya bmw 320d med automat och blev ju inte mindre sugen då, vintern gick och vårkänslorna började svalla och vi bokade in en provkörning av en V70 2,4D manuell och ni förstår själva vad som hände, man blev ju såld direkt, t.o.m. min fru som sagt aldrig en volvo och ingen gubbfärg (silver) på bilen, så nu väntar vi alltså en V70 silver metallic, vi hade egentligen inte så stora krav, HP stereo var i stort sett det enda, så en morgon så ringde min fru från jobbet och sa att hon hade beställt en bil, det var den enda som Boråsbil kunde hitta som var på ingång, har de slutat tillverka MY10 2,4D redan ?

Hur ser det ut med leveranserna i nuläget, håller de tiderna som ges till kunderna, för vår del säger de v22-23, vi hade ju gärna sett att de kunde leverera redan v21 då vi ska till stockholm över helgen, en tripp på 100 mil, men det ser inte ut som de kanske hinner det så frugan tar barnen och den andra bilen och åkker upp själva så stannar jag hemma med inbytesbilen och jobbar istället, finns det någon annan sida än volvocars man kan se leveransstatusen, på http://www.borasbil.se har de bara en länk till volvocars mmenn den sidan är ju stängd :(

Ang. rubriken så trodde min fru att hon skulle få köra den nya bilen men det går ju inte jag med på så då vill hon ha överdragsklädsel till bilen, jag svarade att vi har ju det, då flinade hon bara och sa att du kann inte sitta i baksätet om du ska köra, överdragsklädsel till mig hade hon alltså tänkt sig, inte till barnen :D

Så frågan är om det kanske finns någon här på forumet som har sytt överdrag själv eller vet var man kan få tag på mått, hade ju varit väldigt bra om man hade överdraget klart till bilen kommer, jag tyckte artex kändes väldigt dyra och eftersom frugan precis köpt en ny symaskin för 5K så är et inte mer än rätt att jag får en ny bil för samma peng (+ 300K förstås) :mrgreen:

Har lite fler funderingar (kanske hade varit bäst att skapa nya trådar ?) nu när jag reggat mig.

Vi har en Navigon 2110 Max som jag skulle vilja ha en ny hållare utan sugpropp, har kollat på Brodit (finns från ca: 200:- på dustinhome) och de ser bra ut men hur länge håller den kulleden innan den säger upp sig och inte hålls i upprätt läge, finns det andra alternativ som kan rekomenderas ?

Jag har ju läst en hel del här på forumet och det är ju grymt bra att det finns.
Vi har ju i vår nya bil HP stereon och det jag undrar är ju hur är det med usb & ipod interfacet nuförtiden, det jag läst har ju varit gamla trådar med en hel del problem, är det slut med de nu ?
Är ipod interfacet integrerat i usb porten (läste att det var ett extra tillval för någgra år sedan) och om man manuellt inte stängde av ipoden så drog den ur batteriet på ipoden, är det fortfarande så ?
Skapa spellistor och bläddra i mappar, fungerar det fortfarande bara i ipod och inte om man kör med usb-disk eller usb-sticka ?
Vad rekomenderas, en extern usb-disk (typ samsungs kreditkortsstora 1,8") eller flera usb-stickor, läste att det kunde ta lång tid att ladda om man har en full 250 Gb disk med musikfiler, därav frågan att det kanske är bätttre med flera mindre usb-stickor.

Mvh ! / J
Sy inte egen överdragsklädsel !!! Du har sipsbag i stolen o sen ska komma ut igenom klädseln, detta funkar inte om du har en hemmagjort klädsel.

Varför vil man överhuvudtaget ha överdragsklädsel.
Orginal klädseln är snygg & tål mycke stryk
en överdragsklädsel är ful & slits fort, o blir ännu fulare.
Vill du har en ful bil, så nästa ägare kan få en fin? vad är vitsen?
Om olyckan är frammi så går det ju att byta orginalklädseln mot en ny, så blir bilen fin igen.
CarMan skrev:Sy inte egen överdragsklädsel !!! Du har sipsbag i stolen o sen ska komma ut igenom klädseln, detta funkar inte om du har en hemmagjort klädsel.

Varför vil man överhuvudtaget ha överdragsklädsel.
Orginal klädseln är snygg & tål mycke stryk
en överdragsklädsel är ful & slits fort, o blir ännu fulare.
Vill du har en ful bil, så nästa ägare kan få en fin? vad är vitsen?
Om olyckan är frammi så går det ju att byta orginalklädseln mot en ny, så blir bilen fin igen.
Ja, så sant så, det var mer min fru som tycker att det blir så skitigt (dammigt) att jag åker i arbetskläderna till och från jobbet, men som sagt det är ju bara lite damm :)

/ J
Kan ta en bild på mitt sätesöverdrag. Ser ut ungefär som ett sånt som dom alltid glömmer att lägga i när man har bilen inne på verkstan och dom oljar ner sätet. Gallon, inget på sidorna, utan man bara hänger den över nackskyddet. Funkar mycket smidigt när man har skitiga jobbkläder.
XC90_Executive skrev:Kan ta en bild på mitt sätesöverdrag. Ser ut ungefär som ett sånt som dom alltid glömmer att lägga i när man har bilen inne på verkstan och dom oljar ner sätet. Gallon, inget på sidorna, utan man bara hänger den över nackskyddet. Funkar mycket smidigt när man har skitiga jobbkläder.
Ja tack gärna.
Angående V70 MY10 så vad jag förstår så kan man inte längre konfigurera sin egen variant utan det är "lagerbilar" som gäller. Vill man konfigurera efter eget tycke och smak så är det numera MY11 som gäller. De första V70 MY11 borde väl komma i juni/juli.

För skillnader mellan MY10 och MY11 så finns det andra trådar att läsa om detta.
Moody skrev:Angående V70 MY10 så vad jag förstår så kan man inte längre konfigurera sin egen variant utan det är "lagerbilar" som gäller. Vill man konfigurera efter eget tycke och smak så är det numera MY11 som gäller. De första V70 MY11 borde väl komma i juni/juli.

För skillnader mellan MY10 och MY11 så finns det andra trådar att läsa om detta.
Jodå, jag har läst om de mesta skillnaderrna, kändes bara som bilhandlarn kanske drog en vals för att få sälja en lagerbil som var på ingång men det är väl som du säger att man hade tur att få tag på en någorlunda rätt konfigurerad 2,4D innan det var helt för sent.
jarker skrev: Vi har en Navigon 2110 Max som jag skulle vilja ha en ny hållare utan sugpropp, har kollat på Brodit (finns från ca: 200:- på dustinhome) och de ser bra ut men hur länge håller den kulleden innan den säger upp sig och inte hålls i upprätt läge, finns det andra alternativ som kan rekomenderas ?

Skapa spellistor och bläddra i mappar, fungerar det fortfarande bara i ipod och inte om man kör med usb-disk eller usb-sticka ?
Vad rekomenderas, en extern usb-disk (typ samsungs kreditkortsstora 1,8") eller flera usb-stickor, läste att det kunde ta lång tid att ladda om man har en full 250 Gb disk med musikfiler, därav frågan att det kanske är bätttre med flera mindre usb-stickor.

Mvh ! / J
Några spridda frågor som sagt men det gör ju inget :-) Välkommen till forumet!

Jag har löst navigatorplaceringen på ett eget och billigt/bra sätt då jag tyckte Brodit var lite dyra samt att man klämmer in fästet mellan den mjuka och hårda delen i panelen. Jag byter bil varannat år och vill inte få någon åverkan på paneler etc. Se tråd med monteringsanvisning i länken nedan. Ett förslag alltså. Jag har kört på detta sätt nu i flera månader och det funkar klockrent. Du får själv titta och se om det kan vara något för dig.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... PS#p396670

Kring spellistor så fungerar de inte med USB. Jag har dock lagt in mappar: Rock, Pop, Soul, Funk etc på ett 16 Gigs USB. Under huvudmapparna har jag en mapp per artist. Då går det snabbt att hitta det man vill lyssna på. Dessutom går det att köra random på hela USB:t eller bara på den mapp du befinner dig i. Det enda jag saknar är att kunna hålla inne t.ex. "I"-knappen för att få upp artister som börjar på I. Som det är nu har jag ca 350 artister och i vissa mappar blir det en del scrollande innan man hittar. Man har iaf lagt in funktionen att om du scrollar så ökar den hastigheten om du hållit inne knappen några sekunder. Laddning: Mitt USB tar ca 20-30 sekunder att starta/läsa in varje gång jag stratar bilen. Har du alla låtar i en enda katalog utan underkataloger så går det mycket fortare. Jag vill dock kunna navigera lite och då blev det 350 mappar. Stereon klarar max 500 mappar.

Car Play är Apples variant för iPhone av[…]

Luftfjädring V90

Lite skumt med luftfjädring endast bak som h[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klim[…]

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommendera[…]