Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har beställt en XC70 D5 MY-11 med automatisk nivåreglering. Första tanken var ett aktivt chassi Four-C för att få bl a en bättre väghållning och slippa "svampigheten" men enligt säljaren så blir bilen nedlastad med det aktiva chassit i motsats till aut. nivåreglering vid tung last. Eftersom jag kör en del med släp och har barnfamilj med mycket att släpa på så blev jag tveksam till aktivt chassi. Är tacksam för synpunkter och erfarenheter eftersom det fortfarande finns chans att ändra beställningen.

Hälsningar
//Tveksam :?:
Jag har Four-C på min XC70 och det gör underverk på den i vanliga fall ganska svampiga bilen. Du har både en väldigt mjuk och komfortabel bil men en knapptryckning bort en stramare tajt bil som inte kränger även när du står på vid kurvigare partier.
Men om du säger har mycket last och drar mycket tunga släp är nog aut. nivåreglering att föredra då den fyller en helt annan funktion.
Hej.

Jag stod inför exakt samma dilemma, med den enda skillnaden att jag kollade på XC60.
Du kan sluta fundera, du har gjort helt rätt val.
Jag hade möjligheten att testa båda varianter, och 4c är en klass för sig, när det gäller en normalfull bil, men såfort det handlar om lite mer last, och speciellt i kombination med tunga släp, så funkar nivåregleringen mycket bättre.

Mvh Henrik
Jeg var usikker på XC70 myke fjädring (svampiga - kaller dere det kanskje på svensk) når jeg kjøpe bilen (okt 2009), men selgeren overbeviste meg om at Four-C var løsningen. Jeg ville helst hatt en V70 2.4D AWD, men den varianten var ikke å få kjøpt, dermed ble det XC70 med Four-C.

Four-C fungerer utmerket, den svampiga følelsen er borte selv i comfort-läge, men - det er ingent tvil om at den skulle hatt nivåregulering - den tåler dårlig full last - eller et tungt slep.

Første mann som har en nivåregulerings-løsning til en XC70 med Four-C har meg som kunde.
Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]