Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walgot
Funderar på att byta upp mig till en v70 men vet inte fall man ska ha automat eller manuell låda på en 2.4d hade jag tänkt mig. Vad tycker ni, erfarenheter?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag kör bara bensinare privat men har kört en hel del dieslar i tjänsten och min rekommendation är att välja automatlådan på en diesel förutsatt att du får in det i din budget. Min främsta motivering är att alla dieslar har ett relativt kortart användbart varvtalsområde och mycket kraftigt vridmoment. Detta i kombination gör att den är mer krävande än en bensinare i mina ögon. I princip måste du ligga mellan 1500 varv och 4000. De flesta bensinare har ett användbart område mellan 1500 och 5000 eller rentav 6000. Automatlådan hjälper dig att ligga på rätt varvtalsområde och ser till att du hela tiden kan nyttja bilens vrid på ett bra sätt.

Sedan hänger det givetvis på hur du kör. Är det mycket landsvägskörning så spelar det inte så stor roll men har du en del stadskörning i olika hastigheter så är en automat suverän.

Bensinförbrukningen är lite högre men det får du ta med i den totala kalkylen.

Synd att Volvo inte har de fina Dubbelkopplingslådorna till dieslarna. Det skulle varit en optimal kombination skulle jag säga :D
av knicklas
Å det är ju helt och hållet en smaksak enligt mig. Själv tycker jag inte om att bilen ska bestämma när och hur det ska växlas, för mig försvinner lite känsla där och även lite "rapphet". Beställde således en manuell (som jag får imorgon:D :D :D ) och detta har jag blivit närmast idiotförklarad för av vissa. Själv åker jag mest motorväg och då känns det som att det kvittar.
Försök att provköra ordentligt innan - kanske flera gånger med några dagars mellanrum så att intrycken hinner sätta sig lite. Lycka till!!!
av Vålvå
Jag har manuell i min V70II 2.4d ,hade Auto i min förra XC90.
Snacket om att smalare register på diesel skulle påverka körbarheten med manuell stämmer inte på Volvos dieslar.
Jag tycker manuell är att föredra på dom Volvo jag kört då automaten lever sitt eget liv.
Kör även VW:s DSG varje dag och då är den att föredra framför allt annat.
av Lövet
Volvos automatlådor är stenålder (förutom Powershiftlådorna till 2.0d och 2.0f) och drar upp förbrukningen med 1-2dl per mil. Såvida du inte kör taxi mitt i stan skulle jag för allt i världen undvika dessa tills Volvo hittar på något mer modernt på den här fronten.
av Enzo
Men om det bara är förbrukning som spela roll kan man ju ta en 1.6 D. Snålare än så kör man väl inte stor Volvo idag.

Man väljer ju knappast automat för att det är snålare. Man väljer det för att det är bekvämt och passar bilar som Volvo. Fan, hålla på att skyffla växlar på en diesel, och riskera att hamna för lågt så inget händer ... näää.

Jag är övertygad om att automaterna är mer lättsålda som beg dessutom.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag skullle utan att tveka välja automat alla dagar i veckan.
av Lövet
Enzo skrev:Men om det bara är förbrukning som spela roll kan man ju ta en 1.6 D. Snålare än så kör man väl inte stor Volvo idag.

Man väljer ju knappast automat för att det är snålare. Man väljer det för att det är bekvämt och passar bilar som Volvo. Fan, hålla på att skyffla växlar på en diesel, och riskera att hamna för lågt så inget händer ... näää.

Jo, men nu är det så att de flesta andra märken klarar av att leverera automatlådor som inte drar upp förbrukningen 25%. Det pris du betalar i förbrukning och skatt med Geartroniclådorna är för högt mot vad de erbjuder.
av Enzo
andreas_lofgren skrev:
Enzo skrev:Men om det bara är förbrukning som spela roll kan man ju ta en 1.6 D. Snålare än så kör man väl inte stor Volvo idag.

Jo, men nu är det så att de flesta andra märken klarar av att leverera automatlådor som inte drar upp förbrukningen 25%. Det pris du betalar i förbrukning och skatt med Geartroniclådorna är för högt mot vad de erbjuder.
Men snälla du, det är väl upp till var och en att avgöra. Jag t.ex. betalar med glädje den extra krona eller två per mil det kostar att köra automat. Så vem är du att säga att det är för högt?

Om man bara räknade pengar skulle man ju knappast köpa ny bil, och i synnerhet ingen Volvo större än 1.6D.

Jag menar, du kör själv en i mitt tycke extremt överprissatt bil med minimal lastkapacitet och persontransportkapacitet. Det finns märken som levererar bilar som är mkt större, snabbare och driftssäkrare till lägre kostnad. Varför valde du inte en sån? ;)

Är du med?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad det gäller dagens dieslar och växlande så vill jag nog påstå att ni som anser att en diesel ständigt behöver växlas inte har kört en modern diesel..
Snävare varvtalsområde, japp, stämmer, men det är inte värst ofta jag ligger över 4000 varv med en bensinare heller för den delen när jag kör.

Mitt personliga svar på frågan är: köp det du själv känner är bäst!
Hade gärna haft en automat om den inte hade varit så missanpassad 2009 till dieselmotorns karaktär! (min åsikt)
Det kändes svårt att motivera en 18000 kronor dyare bil, med en låda som inte var vettig, plus högre förbrukning!
Idag kanske det ser anorlunda ut, vad vet jag!?!?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Lufta koppling som inte går

Kopplingen brukar ta vätska ur en avskild sek[…]

..men tar en stund innan den går ner p&ari[…]

Jag tänker att det senare alternativet betyde[…]

Premiär för att dra husvagn. Fick l&arin[…]