Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Om Volvo uppgraderar mjukvaran vid varje service så kommer ju uppgraderingar/trim typ BSR, Rica att försvinna, om man inte har en extern låda... men då blir det ju också konstigt, en gammal trimmjukvara möter en ny originalmjukvara! Är det här inte ett sätt att döda den marknaden?
Eller så får man åka tillbaka till sitt trimföretag varje gång bilen varit på service:(
PH
Det lär vara rätt sällan det släpps uppdateringar till mjukvaran, och i de fall de gör det kommer de ju åtgärda kända fel så det är nog ändå sånt man vill ha i kärran.
Tror som sagt dock att det är nåt som kommer hända mycket sällan att de gjort ny mjukvara, men självklart kommer det slå en del mot den marknaden.
Om det inte är så att t.ex. ppcn bara byter ut vissa delar av mjukvaran så man kan tanka in trimbitarna av den efter den övriga uppdateringen.
Någon som vet mer ingående hur det funkar?
Användarvisningsbild
av CarMan
nya mjukvaror kommer löpande hela tiden, men till äldre bilar blir det ju mer sällan & när bilmodellen är utanför gällande avgasgaranti för det land som har strängas regler så lär det bli sällsynt med uppdateringar gissar jag. så när bilarna är 15 år eller äldre lär det inte komma några nya (så om ni uppdaterar mjukvara på en 15 år gammal bil & sne trimar den, så lär det nog inte stäla till så mycke näsa gång ni ska uppdatera)

Men som det är idag så är det ytterst få bilar som kommer in o uppdaterar frivilligt, så istortsätt alla har en ny mjukvara att hämta!

Om du frå problem eller ej får du fråga din trimmare, det är bara han som vet vad han gjort.
jag har några gånger varit med om att vi felsöker på bilar & byter nån enhet som behver ny mjukvara (alternativt ska laga entt fel med en ny mjukvara) men när nya mjukvaran takats i så går int blan at starta, då det skiter sig med trimet. ibland vet inte ens ägaren att nån innan honom har trimmat bilen (då blir det ofta en ny styrenhet = 10 loppor i onödan) ibland om man vet vem som trimmat så kan kunden få trimmaren att rötta till allt (Men det är inte säkert att han då får den mjukvara vi kört i & då kan hans ursprungliga problem vara kvar)

trimmar man med Polestar så är mjukvaran framtagen tillsamans med Volvo, sä där blir det inte några problem.
En Volvo-mek som jag känner berättade att de hade 2 st XC60 stående med förmodad kraschad styrbox p.g.a. att den trimmats av extern firma, och sedan uppdaterat mjukvaran vid service.
Visst är det ett sätt att få folk att snegla mer mot Polestar-trim, men för min del måste de då höja effekten på chipet till 175-hästarn för att det ska bli intressant.

Om man vid service berättar att en extrern firma har optimerat/trimmat/chippat motorn är man safe då tro?
knicklas skrev:En Volvo-mek som jag känner berättade att de hade 2 st XC60 stående med förmodad kraschad styrbox p.g.a. att den trimmats av extern firma, och sedan uppdaterat mjukvaran vid service.
Visst är det ett sätt att få folk att snegla mer mot Polestar-trim, men för min del måste de då höja effekten på chipet till 175-hästarn för att det ska bli intressant.

Om man vid service berättar att en extrern firma har optimerat/trimmat/chippat motorn är man safe då tro?
Bra fråga. Å ena sidan borde de kunna strunta i uppdateringen. Å andra sidan står ju service 2.0 för att uppdateringar gjorts. Mao förstör man 2.0:s varumärke om en del bilar inte fått mjukvaran uppdaterad.

PH
CarMan skrev:nya mjukvaror kommer löpande hela tiden, men till äldre bilar blir det ju mer sällan & när bilmodellen är utanför gällande avgasgaranti för det land som har strängas regler så lär det bli sällsynt med uppdateringar gissar jag

Men som det är idag så är det ytterst få bilar som kommer in o uppdaterar frivilligt, så istortsätt alla har en ny mjukvara att hämta!
Det är väl precis tvärt om, om du ska lyckas få någon ny mjukvara i bilen på din volvoverkstad får du böna, be, hota, överbevisa att det finns och betala dyrt för att få dem att ladda in någon ny mjukvara överhuvudtaget.
??? förstod inte du måste ha misförstått???
ganska roliga komentarer i tråden :)

det finns många trådar där folk klagar på att man får betala för att uppdatera mjukvaror, då det är gratis till en dator.
Nu när det är gratis i samband med service, så klagar ändå folk.

Anledingen till att det är gratis i samband med service är ENDAST för att man vill erbjuda kunderna mer än vad dom får på en icke märkesbunden verksta. Det fins ingen annan baktanke.
CarMan skrev:ganska roliga komentarer i tråden :)

det finns många trådar där folk klagar på att man får betala för att uppdatera mjukvaror, då det är gratis till en dator.

Anledingen till att det är gratis i samband med service är ENDAST för att man vill erbjuda kunderna mer än vad dom får på en icke märkesbunden verksta. Det fins ingen annan baktanke.
Menar du att servicepricerna är precis som tidigare även med komplett mjukvaruuppdatering? Ska bli kul och se när jag lämnar in min nästa månad.
av Psyko
sand3rs skrev:
CarMan skrev:ganska roliga komentarer i tråden :)

Menar du att servicepricerna är precis som tidigare även med komplett mjukvaruuppdatering? Ska bli kul och se när jag lämnar in min nästa månad.
Ja, det är inget prispåslag för uppgraderingen. Volvo bjuder på mjukvaran och
Återförsäljarna för nerladdningen.

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]