Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
#405093
Då tänkte jag ge en liten kort rapport om min S80 V8 AWD som idag slog om till 500 mil på ca 5 månader. Detta är min andra S80 V8 AWD och totalt den 5:e S80 som jag köpt sen 1999. (3 T6:or)

Fram tills idag har allt funkat klockrent. Förväntningarna jämfört med min "gamla" S80 V8 -07 var ifs inte så stora och skillnaderna är också ganska små. Den drar fortfarande mer bensin l/mil än den gamla men det släppte vid ca 1 500 mil vill jag minnas!

Några detaljer skiljer dock:

Plus:
R-paketet är snyggt
Mycket snyggare inredning
Dynamicstolarna som fått lite längre sittdyna
Rappare växlingar vid acceleration
Motorn mullrar fortfarande lika underbart..!
Sänkningen känns bra vid höga farter men kunde varit mer.
Driver support har blivit bättre
Blis har även det blivit ännu bättre (ny mjukvara?)
RTI lite uppfräschad


Minus:
Ställbar servo som är standard på S80 V8 gick inte att få med r-paketet..
Gick ej heller att få ventilerade stolar med dito r-paket..
Sportchassiet är "mjukare" än four-c advanceläge
Var tvungen att köpa Venator 18" som tillbehör, gick ej att få från fabrik..!
Använde sen original Balius 18" till vinterdäcken

Summa sumarum så är jag otroligt nöjd med köpet. Nu får man bara hoppas (inte troligt..) att det kommer en uppgraderad V8 motor inom en 2 år med en så där 400 hk som pratades om för några år sedan :-)



Ny S80 V8 AWD beställd.
av Krollspell fre 02 okt 2009, 11:29

Efter en längre tids velande mellan V8 och en T6 så bestämde jag mig igår. Det får bli en V8.a igen, även om det nu hackas en hel del över icke miljöbilar eller bränsletörst här på forumet. För mig är bilen ett stort intresse och hobbies får kosta lite mer. Det som slut fällde avgörande är V8 motorn, det gick inte hur jag än testkörde och försökte med T6:an, som i sig är en grymt bra bil! Leverans preliminärt vecka 49.

Det blev följande utrustning:

S80 V8 AWD
Silver Metallic (igen.. fegt)
Summum R-sportpaket (Där rök ventilerade stolarna..)
Balius 18" (orginal)
Sollucka
Driver Support paket
Teknikpaket 2 S80/V70/XC70
RTI - Navigationssystem,
Elmanövrerad passagerarstol
Parkeringshjälp fram/bak,
Eluppvärmda spolarmunst.,
Eluttag 12V i bagage,
Inbacksp autavbl. kompass,
Blåtands handsfree,
Sidodörrar laminerat glas
Bärkassehållare i lastutr,
El. barnsäkerhetslås,
Nyckelavst. kr-kudde pass,
PTC snabbvärmn.defroster,
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#405104
Kul att det funkar som det ska! :-)-)

Ang styrning och chassi så tycker jag att den är roligare att köra än Executive + Four-C +ställbar servo. Summum Sport har ju skarpare styrning och sportchassi istället. Jag hade gärna sett ett sportläge dock, som gör chassi ännu hårdare, styrningen ännu skarpare och växlingarna ännu rappare!
Användarvisningsbild
av opA
#405105
Det finns ingen möjlighet att få en liten film över hur din motor låter ? :roll: Vore väldigt trevligt.

Vill inte ha någon youtube-film från en V8 motor i en ferrari eller så utan just när den sitter i en Volvo S80 :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#405117
Ja, jag har för mig att Sport skall ha 10% lägre styrkänslighet eller vad man nu kan kalla det. Iaf skall det vara så på C30:s soprtchassi/R-design. Borde vara samma för övriga modeller men ej 100% säker.

Ja, härligt med en ny V8. V8:an är riktigt bra. Kolla på jämförelsen jag gjorde mellan S80 V8 vs BMW X6 35i (306) vs Porsche Cayenne S 4,5 (340) vs Volvo XC90 V8 (315) vs VW Touareg 4,2 V8 (310). OK, Porschen är effektstarkare men skillnaderna är små om man bortser från toppeffekt. Volvo V8:an ligger faktiskt i topp i både vrid och effekt på mellanregister 3.000-5.000 varv och det hade jag nog inte trott! Riktigt bra!

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 98#p403598


Bild
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#405162
Nu kan ju detta med bränsleförbrukning inte vara ett reellt problem för er som kör nya S80 V8 (försvinner i värdeminskning, t.ex.), men för Volvos image skull borde de ta fram en snål V8 som tyskarna redan har flera av.
av perhall
#405174
StringerBell skrev:Nu kan ju detta med bränsleförbrukning inte vara ett reellt problem för er som kör nya S80 V8 (försvinner i värdeminskning, t.ex.), men för Volvos image skull borde de ta fram en snål V8 som tyskarna redan har flera av.
Ja, Merca och Audi har fått fram riktigt snåla V8:or. BMW:s är tyvärr numera törstiga... /PH
av viktore
#405177
perhall skrev:
StringerBell skrev:Nu kan ju detta med bränsleförbrukning inte vara ett reellt problem för er som kör nya S80 V8 (försvinner i värdeminskning, t.ex.), men för Volvos image skull borde de ta fram en snål V8 som tyskarna redan har flera av.
Ja, Merca och Audi har fått fram riktigt snåla V8:or. BMW:s är tyvärr numera törstiga... /PH

Kan jag absolut inte hålla med om.
5-serie GT som är en tung bil på över 2.000kg drar med V8 11.2l/100km blandad körning
Med en effekt på 407hk/600nm är det allt annat än törstigt.
av perhall
#405217
viktore skrev:
perhall skrev:
StringerBell skrev:Nu kan ju detta med bränsleförbrukning inte vara ett reellt problem för er som kör nya S80 V8 (försvinner i värdeminskning, t.ex.), men för Volvos image skull borde de ta fram en snål V8 som tyskarna redan har flera av.
Ja, Merca och Audi har fått fram riktigt snåla V8:or. BMW:s är tyvärr numera törstiga... /PH

Kan jag absolut inte hålla med om.
5-serie GT som är en tung bil på över 2.000kg drar med V8 11.2l/100km blandad körning
Med en effekt på 407hk/600nm är det allt annat än törstigt.
EU-mix. A8 4,2Q har 9.5...

och i verkliga tester är BMW klart törstig:
nyaste ams:
Audi 12,3
Merca 13,2
BMW 15,6

allajämnsnabba...

PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#405230
BMW har fått mycket kritik i bilmedia det senaste p.g.a. för stor skillnad mellan uppgivna och verkliga siffror.

Läs insändaren i senaste AutoMotor&Sport sidan 34 (nr 9 2010). BMWs verkliga siffror var 32% högre än angiven förbrukning!!!!
av Steff 99
#405235
Ja, det ligger väl i paritet med Volvos uppgivna förbrukning!!!!!!!!!!!!!
Min V70 skall dra enligt EU normen 0.68 och jag lyckas inte ens på landsväg komma under 0.85 om jag kör på motorväg 110 kmh
Men BMW:n jag hade innan som då skall dra minst 30% över EU normen enligt vissa. var EU normen blandad 0.69, där hade jag en snitt förbrukning på ca. 0.73 under 8000 mil .
Märkväl att då kör jag lugnare med Volvon.
Senaste testet jag kunde hitta där en BMW V8 var inblandad var nya 7-serien en 750Li den hade EU 1.14 och en testförbrukning på 1.37, ungefär samma som Lexus hybriden LS600 h L som låg på 1.26 l det är inga små bilar precis, 750:n är 521cm lång o väger nära 2,300kg och har då 407 hk

Har också samma problem med att det fungera[…]

AC-rem V50 1.8F -09

Hej min AC-rem håller på att gå […]

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]