Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ebedu
Hej! Ny på forumet från idag! Jag beställde ny bil i förra veckan, V70 my11, D5 AWD efter att ha funderat länge på lämplig modell att köpa. Det är främst 4-hjulsdriften som gjorde att det blev just denna modell. Kör V50 2.0 D -06 just nu, med de går ju inte att få med diesel och awd. Vad är eran erfarenhet av Volvos AWD? Jag förstår att man inte kan jämföra med märken med permanent AWD, men är det något att ha?
Tack alla för ett eminent och informativt forum! :lol:
av Rolle38
Hejsan.
Har varit mycket nöjd med hur den fungerar vintertid. Kör på odubbade friktionsdäck vintertid och då kan verkligen AWD behövas.
Dock märker man att det tar bra när man gasar på, stabilt och fint, men vid bromsning är det lika halt som för alla andra......
Någon elak person har sagt att med AWD kommer man längre ut på åkern innan man fastnar.... ligger kanske lite i det.
Men tryggt på vintern och jobbar utan någon större sensation.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Den funkar grymt bra när man drar upp tunga båtar/trailers uppför lös sand eller slipprigt sjögräs där man stått tvärfast med FWD far man upp utan problem.

Samma med tunga släp på vintern, hur lätt som helst far man uppför backarna.

Då kör jag ändå dubbfritt.
Användarvisningsbild
av na96gen
Först grattis till nya bilen! :D

Jag skulle inte köpa en bil utan AWD idag, visst går säkert bra utan, man klarar sig utan server och sätesvärmare med.. :wink:

Fördelarna är förstås främst vintertid. Man får en klippstabil bil i vinterföret, bara att gasa. Visst man får se upp så det inte går för fort om man ska bromsa. Man ökar framkommligheten både i backar och t.ex lössnö. Man står aldrig i korsningar och tvekar om man ska komma iväg eller inte, för det gör man alltid.
Drar man släp så får man bättre grepp och kursstabilitet

Finns fler som ja ginte kommer på nu.

Får man fråga vad du valde till för utrusning samt färg?
av ebedu
Magic blue, momentum, avst. krockkudde , tidur för värmaren och high performance. Men även såklart vinterdäck, elektrisk motorvärmare och kupeuttag samt dragkrok.
av freezingalaskan
Jag kör både Subaru Outback -04 med permanent fyrhjulsdrift och en XC70 -09. I vintras körde "fast" med Volvon och tänkte att nu ska jag se om Subarun klarar det bättre pga den permanenta fyrhjulsdriften. Ingen skillnad alls, båda bilarna blev ståendes vid precis samma ställe under samma hastighet uppför backen. Båda bilarna kom loss med lite finlirkande utan assistans, och jag kunde inte känna någon som helst skillnad mellan systemen.
Jag trodde nog att Subaru skulle vinna i en sådan situation, men jag hade fel.

Jag är mycket nöjd.

freezingalaskan
Användarvisningsbild
av Variosboy
Lite äpplen å päron å jämföra två bilar som det trots allt skiljer 5 år på.
Men jag förstår vad du syftar på med din jämförelse..
Ställer man en XC70 -04 mot "subban" så är jag tveksam till att det blir jämt skägg, då har nog "subban" en fördel.

Kan du inte åka å byta in din subba å köpa en likadan -09:a? :D
Jag vill veta hur volvon står sig då! :D

För övrigt kan jag dela med mig av min erfarenhet gällande volvo AWD, hade en XC70 D5 AWD -09 en helg i vintras med pissdäck på som dessutom var odubbade, och det funkade riktigt bra, sen har jag ju hunnit åka några mil med svågern i hans XC60 D5 AWD -10 även den med dubbfria och det är en fröjd på taskiga vägar, dock som alla andra säger så märker man först vid inbromsning att det kan bli lite jobbigt..
av Amli
Jag tycker Haldex system funkar hur bra som helst. Körde Audi Quattro tidigare och när man kör som vanligt märks ingen skillnad. Den ligger stabilt och fint i de flesta väglag.
Jag skulle inte välja en bil i dagsläget utan AWD nu när haft det på mina senaste bilar. Jag gick från min XC70 rakt in i en V50 2,0D i vintras och jag trodde seriöst att jag inte hade fått in växeln när jag skulle iväg i snömodden i en lätt uppförsbacke... :)
Efter att har provat min Haldex version fyra på oplogad väg så kan jag inte vara annat än nöjd.

Vintertid finns det ingenting som går upp emot AWD och XC70 med Haldex 4 känns bra för mina behov.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av kave
Ni missar det viktigaste, det blir helt klart roligare att köra med AWD på vintern.
Vad gäller Subarus AWD så är det olika system beroende på om det är 2.5 manuell eller automat, resp 3.0. De manuella bilarna hade ex ingen DSTC som hjälpte till att bromsa slirande hjul.
Jag hade en Forester 2006 tidigare och den gick klart sämre än min Volvo gör, bl a för att den inte bromsade det slirande hjulen.
Vidare upplever jag Volvon som betydligt mer överstyrd än, Subarun och de Audibilar jag haft tidigare, när man gasar på ordentligt. Audin och Subaru hasade bara med framhjulen i kurvorna medans Volvon går fint att ställa upp i sladd.
Nu saknas bara ett sätt att stänga av DSTC helt och hållet med bibehållen diffspärr verkan.

Typ såhär alltså:

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]