Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad är det som "knakar" i mina framdörrar när jag bromsar? Verkar som om dörrarna "rör" sig lite grand vid inbromsning. Någon som har ett tips om hur jag ska bli av med detta?

Ljudet kan ibland uppträda också när karrosen "vrider" sig till exempel när man kör över någon form av ojämnhet.

Det är ju alltid svårt att beskriva ett ljud men jag kommer inte på något bättre ljud än "knaka".

Hälsningar

Henry

(XC70 D5 2010)
Om det er samme lyden vi opplever er ikke godt å si. Men jeg hadde en slik lyd på min XC70 My07. Jeg fant aldri ut av hvor lyden kom fra, men jeg mistenkte sikkerhetsbelte-snellen.
Jeg hadde den inne hos Bilia 2 ganger for å rette oppe dette men de fant ingen årsak. Jeg gav opp fordi jeg skulle bytte til XC-70 MY10.
Nå har det, XC-70 My10, gått bare 2000 km og jeg opplever en slik lyd du nevner. Om det er beltesnelle er vanskelig å si. Men slik knakk-lyd opplever også jeg ved ujevnheter og høres ved lave hastigheter. Det kommer fra venstre dørstolpe eller rundt dør ett sted.
Men nå skal sant sies at jeg er meget var slike lyder. Andre ville kanskje ikke høre dette.
Men det er blitt et lite irritasjonsmoment for meg jo mer jeg blir oppmerksom på denne lyden.

Finner du en årsak på din bil ønsker jeg selvfølgelig at du informerer. Det samme skal jeg gjøre.
av Amli
Jag hade även det på min. Det knarrade när jag svängde skarpt till höger eller om jag körde med ena hjulet upp på en trottoarkant eller liknande. Det är av samma anledning som baklucka knarrar. Det är bara att fetta in runt dörrlåsen etc så försvann det i alla fall för mig.
Har fettat in låsbyglarna men knaket är kvar. Funderar på att "sätta" dörrarna lite hårdare genom att justera låsbyglarna. Den här typen av ljud ska helt enkelt inte finnas på en vagn i den här prisklassen.

/H
Först vill jag säga att jag aldrig ägt en bil som ”vrider” sig i karossen så mycket som min nuvarande V70II. Jag har eller har haft alla de missljud som nämns ovan inklusive missljud från säkerhetsbältet som byttes på garantin.

Sedan kan jag inte förstå att man själv experimenterar med diverse mer eller mindre övertänka åtgärder på en bil som fortfarande omfattas av garanti.
Åk in på en Volvoverkstad och beskriv ditt problem. Många gånger finns det en dokumenterad åtgärdsplan för att komma till rätta med ditt problem. Om inte be dem undersöka vilka åtgärder som kan vara tänkbara för felavhjälpning.

Jag skall medge att jag själv är skeptisk att låta någon tekniker utföra en planlös felavhjälpning på min bil om felet är av karaktär som nämns ovan. Om man väntar brukar det lösa sig genom att det i flesta fall är typfel som snart är väl dokumenterade.
Detta är en gissning, men jag tror inte att V70II vrider sig mer i karossen jämfört med andra modeller, att man däremot hör det ibland beror väl på att man antingen har dåligt smorda dörrlås eller att konstruktionen för dörrlåsning ser anorlunda ut mot andra modeller som inte låter..
av Amli
Precis. Som jag har förstått är t o m karossen ganska vridstyv. V70N ska däremot vara riktigt dålig på denna punkt.
Jag fettade inte inte min själv utan dom gjorde det på verkstaden. Jag vet att dom även lät dörrarna stå öppna 1 timme eller nått för att det skulle sätta sig ordentligt. Jag vet bara att mitt knakljud försvann helt i samband med det, men det behöver ju inte vara samma problem.

Det bästa är som sagt att bara svänga förbi närmaste verkstad med den.
Mekanikern verkar tyvärr inte vara överdrivet intresserad av någon felsökning. Jag är den typen av kund som har svårt att hävda min rätt och vill inte bli uppfattad som gnällig. Ligger väl i uppfostran/genomet.

Många gånger har jag lyckats åtgärda fel och brister på bilar och andra produkter utan att behöva ha med någon tekniker att göra och det känns alltid som en seger!

Det lustiga är att när andra beskriver fel och brister på ett fordon som omfattas av garanti så rekommenderar jag alltid att man skall uppsöka verkstad istället för att mickla på egen hand. :???:

/H
Henry_Fågeljazz skrev:Mekanikern verkar tyvärr inte vara överdrivet intresserad av någon felsökning. Jag är den typen av kund som har svårt att hävda min rätt och vill inte bli uppfattad som gnällig. Ligger väl i uppfostran/genomet.

Många gånger har jag lyckats åtgärda fel och brister på bilar och andra produkter utan att behöva ha med någon tekniker att göra och det känns alltid som en seger!

Det lustiga är att när andra beskriver fel och brister på ett fordon som omfattas av garanti så rekommenderar jag alltid att man skall uppsöka verkstad istället för att mickla på egen hand. :???:

/H
Det är lätt att säga att du har garanti, lämna in bilen.
Min har varit inne 5-6 ggr sedan leveransen i dec-09..varje gång så påstås det att man har åtgärdat , man har fettat in (det samma som att ta Ipren mot huvudvärk) det hjälper för stunden men kommer tillbaka.
Man tycker att jag är en besvärlig kund , jag har fått kommentarer som .."hittar jag inget denna gång får du betala, för vi får inte betalt av Volvo" :roll:
Jag och verkstaden har tydligen olika uppfattningar om en bil skall skramla , knirra och knaka eller inte.
Jag anser att jag har skrammel om bilen skrammlar konstant i 30 mil.
Nu var den inne igen för 2 veckor sedan ...kontentan är att det stället det skramlade på tidigare har slutat men ett annat skrammel har startat ......

För mej börjar det klarna, om det är fel på bilen eller verkstaden.......om jag uttrycker mej lite försiktigt så är verkstadens prestation inte något man vinner pris på ...

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]

Styrströms kortslutning

Ja men jäklar vilka lampor! :-o