Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Columbus
Hej Forumet.
Jag har en fråga som (blir aktuell varje vår). Är det någon som har erfarenhet av ett 225/50-17 däck som är "tyst" när man kör. Jag vet att frågeställningen kan vara lite subjektiv men i alla fall..
Jag satte på mina "nya" sommarhjul (med Conti sport Contact ...3 tror jag det är) och blev besviken på det kraftiga bakgrundsljud som är på dessa däck när man kör. Tidigare har jag åkt (på andra bilar och som kan ge lite annan karakteristik) Michelin Primacy (även dessa med en hög ljudnivå framförallt efter något 1000 mil), Michelin sport något (nästan ok men suddgummi), Bridgestone (kommer inte ihåg vilket men inte bra!!!), GoodYear F1 (inte bra..). Bäst var det gamla Conti sportcontact-däcket (utan siffra) men det går ju inte att få tag i!?! (alla har varit i dimensionen 225/(45-50)-17)
Användarvisningsbild
av opA
Jag är lite offtopic men jag bara måste fråga detta med folk som vill ha tysta bilar... varför ?

Förstår självklart att man inte vill ha en bil som låter som en bulldozer inne i kupén men sitter ni helt tysta i bilen, utan radio och ingen trafik runt om er och lyssnar efter dessa ljud som knappt hörs oberoende av vad man har för däck ?

Om man var ute efter en tyst bil varför köpa en stor V70 ?

Själv har jag jämt radio på.. ibland högt just för dunka-dunkat skull, eller så har man folk i bilen, eller så har man trafik runt sig, eller så kör man på grusväg etc. etc. etc. och varför bry sig om hur mycket däcken låter ?

När de gäller vinterdäck med dubb kan jag förstå att det dånar en del då jag själv körde för första gången med splitternya Hankook dubbdäck i år och visst var de lite störande dom första 2 milen men sedan hade man vant sig och radion var ens ljudbringare istället.

Men nu pratar vi sommardäck där de säkerligen inte skiljer mer än 0,000005db mellan dom där mer exklusiva däcken som du verkar köpa.

Jaja.. ville bara ventilera mig lite och hoppas däckköpet till din V70 ger en tyst bil.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Kan oxå tycka att det var rätt mycket däckljud i mina 225/50 17, har aldrig upplevt att det varit högre däckljud när man bytt till sommardäck, men denna gång har jag visserligen åkt dubbfritt på vintern, på min förra bil åkte jag dubb 195/65 15 på vintern och 225/45 17 på sommar, men på min nya bil sitter det ju 225/50 17, vad är 50 för konstig profil? det ser ju nästan ut som man åker 16 tum
av Bitez
Jag upplever att min bi har blivit bullrigare efter jag bytt till sommardäcken. Personligen så orkar jag inte lyssna dunka-dunka så fort jag startar bilen. Ibland vill man faktiskt ha tyst i kupén, och då är inte V70 en hit. Men som sagt, jag har Hakkar R vinterdäck som jag förra veckan skiftade till orginal sommardäcken, och jisses vilken skilland i ljudnivå... Har bra lust o byta tillbaka åka på Hakka året runt :D
av Columbus
Skönt att det inte bara är jag som vill ha en "tyst" kombi... Jag tycker dock Volvo har gjort sin hemläxa bra då även jag har positiv erfarenhet (i vinter) av att bilen var (förvånansvärt) tyst med vinterdäck (dubbfria Michelin). Precis som Bitez blev jag lite förvånad av sommardäcken (17-tum). Jag har även alternativet 205/60-16 och de går tyst... Nu kan man ju inte begära att ett 17-tumshjul med lägre profil+högre däckstryck skall gå lika tyst men...skillnaden blev liksom lite för stor.
Någon som har erfarenhet av Pirelli-däck (P7 eller P Zero), Nokian??
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Däcktrycket är också en viktig faktor. För några år sedan körde folk med 2,3-2,5 kg. Idag kör många (inkluseive jag själv) på närmare 3 kilo. Det är en STOOOR skillnad i kupéljud med ett högre däckstryck.

Men jag vill ha vägegenskaperna och den lite lägre bränsleförbrukningen och och kör därför med högre tryck. Jag har valt laminerade rutor och textilmattor för att kompensera. Jag lyssnar också mycket på musik men vill höra musiken utan vägbuller och använder den inte för att överrösta väg/vind-bullret:-)

Men V70:n är tyst som bara den ändå. Betänk också att 17-tummare är rätt vanliga idag. Förr var det 16-tummare. Även där är det skillnad. Sedan tror jag generellt att däck idag har styvare däckstommar för att göra dem snålare men detta är lite spekulation från min sida. Har iaf för mig att miljödäcken har styvare stommar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Emiljonsson7 skrev: Idag kör många (inkluseive jag själv) på närmare 3 kilo. Det är en STOOOR skillnad i kupéljud med ett högre däckstryck.
Hur är det med däckslitaget då?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
StringerBell skrev:
Emiljonsson7 skrev: Idag kör många (inkluseive jag själv) på närmare 3 kilo. Det är en STOOOR skillnad i kupéljud med ett högre däckstryck.
Hur är det med däckslitaget då?
Jag har inte märkt någon skillnad med högre tryck. Snarare till det bättre isf. Generellt skall ett högre tryck ge lägre slitage. Många säger att däcket blir som en ballong med högre tryck men då får du pumpa i upp mot fyra kilo eller så. Upp till 3,5 kilo skall bara göra att däcket / stommen behåller formen bättre. Dagens radialdäck med kevlar invävt är superstarka. Vet ett företag som använde Saab Viggen och Sabb Aero för företagsbankörning. De hade 3,5 kilo tryck på sina bilar då det ger bättre respons och kontroll.

Ett tillägg till min senaste kommentar är alltså att jag tror däckstrycket och profilen har större betydelse än fabrikatet om vi pratar just ljudnivå.

Har också samma problem med att det fungera[…]

AC-rem V50 1.8F -09

Hej min AC-rem håller på att gå […]

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]