Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag har ju länge tyckt att V70II är lite lätt plastig, liksom familjens "andrabil", en BMW e60 525iA som jag bedömer vara ganska exakt lika plastig som Volvon, dvs. inte som en BMW e39.

Men det kommer rätt mycket feedback från mina tyska kolleger, och där får Volvo ständigt beröm för "gute Verarbeitung" etc., dvs. bra känsla och material i inredningen. Nyligen fick V70II samma betyg som Audi A6 (14 av 15 - f ö vann V70 testet) och i dagens tidning fick Audi S5 kritik för en del plastiga lösningar medan C70 fick beröm för bra detaljarbete.

X1 har fått mycket kritik och anses inte alls hålla måttet för bilar i den prisklassen.

Är det jag som är helt skruvad och lever kvar i tron att BMW och Audi är outstanding när det gäller sånt, eller har tyskarna rätt? Det är ju svårt att tycka att auto motor & sport är helt ute och cyklar... /PH
av Amli
Kan ju vara smaksak. Personligen tycker jag att V70 har en riktigt fin interiör med bra känsla i knapparna. Känns modernt.
Men det är annat som jag kan uppleva som plastigt. Så som dörrhantagen, backspeglarna, känslan i spakarna runt ratten t ex.
Sen känns bilen inte lika tung eller platt på vägen som t ex en A6. Självklart vill jag inte ha en Finlands färja att ratta runt, men om man har kört de olika "tyskarna" så förstår man skillnaden. Den sämre känslan i ratten upplever jag som att bilen helt enkelt inte känns lika gedigen.
perhall skrev:Jag har ju länge tyckt att V70II är lite lätt plastig, liksom familjens "andrabil", en BMW e60 525iA som jag bedömer vara ganska exakt lika plastig som Volvon, dvs. inte som en BMW e39.

Men det kommer rätt mycket feedback från mina tyska kolleger, och där får Volvo ständigt beröm för "gute Verarbeitung" etc., dvs. bra känsla och material i inredningen. Nyligen fick V70II samma betyg som Audi A6 (14 av 15 - f ö vann V70 testet) och i dagens tidning fick Audi S5 kritik för en del plastiga lösningar medan C70 fick beröm för bra detaljarbete.

X1 har fått mycket kritik och anses inte alls hålla måttet för bilar i den prisklassen.

Är det jag som är helt skruvad och lever kvar i tron att BMW och Audi är outstanding när det gäller sånt, eller har tyskarna rätt? Det är ju svårt att tycka att auto motor & sport är helt ute och cyklar... /PH
Skillnaderna mellan de riktiga premiummärkena från Tyskland är nog inte materialvalet, men känslan i hopsättningen och passning av de olika delarna och funktionen är skillnaden.
SKRAMMEL och knirkande är en av de absolut största skillnadena, där märker jag att exv. Audi, BMW, MB lyckats att få bilarna tysta.
Min V70 knirrar och skrammlar fortfarande trots 5 verkstadsbesök.
Dörrar och lister satt redan från början skevt och snett.
En sådan simpel sak som insyningsskyddets funktion och lastskydd känns lågpris om man jämför.

Tittar man på textiler såsom golvmattor, känslan är annolunda, det är de små detaljerna som gör det.

Ta i handskfacksluckan tex på en V70 och på en A6, 5-serie eller E klass visst är det skillnad.
Skinnklädsel har alla, men där finns det också skillnader, min ser redan använd ut efter 600 mil, BMW:s såg oanvänd ut efter 8000 mil.
Listan kan göras hur lång som helst.
En V70 startar på 260.000, samma som vilken Skoda eller Korean som helst i samma storlek..så det är kanske bättre att jämföra Volvon med det prissegment där den hör hemma.
Det är som alltid, man får kvalite och funktion utifrån det pris man betalar.
Här kan man se att Volvo är en dyr bil i tyskland, då tyska tidningar håller volvos kvalitet som likvärdig eller bättre än deras inhemska märken.
Här i sverige är förhållandet motsatt, då BMW,Audi,MB är dyrare och därmed anses kvaliten i dessa bilar vara högre.
Människan lättmanipulerad.
Kan också vara syndromet att: Grannens gräsmatta är grönare.
Att skinnet i Volvo är smusigt eller nött efter 600mil kanske beror på användaren,min ljusgrå skinnklädsel i V70II:an ser ut som ny efter 3000mil.
av joz
Själv kan jag inte tycka att ratt, växelspak och stolar i V70II ser enklare/plastigare ut än i motosvarande V70N. I alla fall på utseendet är det lite Focus-klass på det hela.
Vålvå skrev:Här kan man se att Volvo är en dyr bil i tyskland, då tyska tidningar håller volvos kvalitet som likvärdig eller bättre än deras inhemska märken.
Här i sverige är förhållandet motsatt, då BMW,Audi,MB är dyrare och därmed anses kvaliten i dessa bilar vara högre.
Människan lättmanipulerad.
Kan också vara syndromet att: Grannens gräsmatta är grönare.
Att skinnet i Volvo är smusigt eller nött efter 600mil kanske beror på användaren,min ljusgrå skinnklädsel i V70II:an ser ut som ny efter 3000mil.
Jag skrev att skinnet ser använt ut , det är en jäkla skillnad på det och att vara smutsigt eller nött.
Mitt skinn är impregnerat och infettat efter alla konstens regler. jag tror mer att skillnaden är vad man uppfattar vara god kvalite.
Det finns folk som älskar lådvin och känner ingen skillnad på det och ett fatlagrat..det samma gäller hur man upplever olika kvaliterer på en inredning eller känslan och hur man satt ihop saker.

För mej är det oväsentligt om varan är tysk, svensk, eller kinesisk.Jag konstaterar bara att det är fel att jämföra en bil som V70 med tyskar som ligger i en helt annan basprisklass.
I Auto, Motor & Sport nr. 6 i år säger Volvos utvecklingschef i en intervju (s. 16) apropå skillnaden mot tyska premiumklassen:

"Vi kan inte ta dem på armbrytning. De har resurser som vi inte kan mäta oss med. Vi kan fokusera mer på detaljer, tyskarna har känslan för hög kvalitetskänsla i blodet. Vi jobbar vidare på det här varje dag."
av erc
Steff 99 skrev:För mej är det oväsentligt om varan är tysk, svensk, eller kinesisk.Jag konstaterar bara att det är fel att jämföra en bil som V70 med tyskar som ligger i en helt annan basprisklass.
Ta en titt på http://www.volvocars.de, alltså Volvos tyska sida. Kika på prissättningen. Min V70 2.0F Momentum med lite extrautrustning passerar 400000. Här hemma landar den på precis över 300000.
Hmmmm hur menar ni med lädret?

Åkte just en V70II taxi som rullat 30.000 mil och lädret var verligen förvånade fint efter den påfrestningen.

Lädret i mina tidigare Volvos har inte slitits snabbaer än i mina BMW bilar, snarare tvärs om.
Själv tycker jag att V70II är helt okey, inget extremt, men okey!
Men många som åker med och som har diverse andra märken tycker alltid att den går så fint å tyst å känns "dyr"..
Så det är väl som vanligt, ligger i betraktrarens ögon..

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]