Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Enzo
#397098
Sharkbait skrev:Varför köper man idagens läge en Volvo med flexifuel?

Mvh
Korkat att inte göra det om man nu ska ha en med motsvarande bensinmotor.
Sedan har man ju alltid miljöfaktorn för att inte tala om skatterabatten man får som tjänstebilsförare.
Vidare kan många företag ha en miljöbilspolicy.
Användarvisningsbild
av philipsguy
#397104
Sharkbait skrev:Varför köper man idagens läge en Volvo med flexifuel?

Mvh
Exempel: förmånsvärde V70 2,5FT summum 3 600:- efter avdrag för alternativt bränsle, 2,4D summum kostar 4 500:-
Enligt min kalkyl så går brytpunkten vid drygt 200 mil i månaden för att det ska löna sig med diesel om man jämför dessa båda bilar, en törstig etanolare och en någorlunda snål diesel...
Glöm inte heller att reducerat förmånsvärde klubbas igenom tre år i taget, nu vet man inte om det kommer att förlängas mer...
av bilgalen
#397106
philipsguy skrev:Glöm inte heller att reducerat förmånsvärde klubbas igenom tre år i taget, nu vet man inte om det kommer att förlängas mer...
Precis! Jag har precis för mig att jag hört nånstans att det inte ska förlängas och att nuvarande går ut väldigt snart?
Användarvisningsbild
av micke011
#397110
Personligen så var det givet, eftersom vi skulle ha en bensinare, eftersom man får skatterabatt i 5 år och att en 2,5FT inte kostade oss en krona mer än motsvarande 2,5T. Vad som händer med etanolsubvetioner och debatt kring miljöbov eller inte så har man ju ändå det utan att det drabbar en i övrigt, det är ju inte mer ett problem än det skulle vara att ha möjlighet att kunna köra på raketbränsle eller vingummi för 1000kr litern/kilot om man nu aldrig gör det i alla fall.
av bilgalen
#397112
Fast problemet är väl ändå fortfarande med etanolbilar att de måste in på service ungefär dubbelt så ofta som en ren bensinbil. Vad händer om etanolen försvinner helt. Kan man då få en ny servicebok där det räcker att serva bilen som en vanlig bensinbil? Eller kommer den att för all framtid vara stämplad som etanolbil och behöva servas ofta?
av Moody
#397114
Det finns folk som av olika anledningar inte vill köra diesel, och då är det inte så mycket alternativ kvar annat än Flexifuel. Motfrågan till ursprungsfrågan blir då: Varför köpa en som enbart går på bensin?
av Sharkbait
#397115
Enzo skrev: Korkat att inte göra det om man nu ska ha en med motsvarande bensinmotor.
Sedan har man ju alltid miljöfaktorn för att inte tala om skatterabatten man får som tjänstebilsförare.

Hur menar du att det är korkat?

Så flexifuel gör att miljön blir bättrre i sin helhet?

Man köper flexifuel för att den är subventionerad?


Mvh
av Sharkbait
#397116
MattiasD skrev:En motor som kan köra på flera bränslen har framtiden för sig. Dessutom för miljön och våran hälsas skull.
Så en motor som kan förbränna flera olika "vätskor" har framtiden för sig? Beror inte det på vad det är för vätskor och vad dessa olika vätskor göra för påverka på miljön & våran hälsa i sin helhet?


Mvh
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]