Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Hej!

Jag ska skaffa en tjänstebil och efter mycket funderande kommit fram till en V70. Valet står mellan en 2.4D och en 1.6D. Jag har provkört båda två och den större motorn är givetvis roligare att köra. Frågan är ju om de ekonomiska fördelarna med 1.6D är större än prestanda-vinsten för en 2.4D.

Bilen kommer huvudsakligen användas för körning på landsväg/motorväg.

Vad skulle ni rekommendera och varför?

/Pontus
Användarvisningsbild
av poseidon
Hur mycket skiljer det per månad? Om 2.4d är mer än 500 spänn dyrare skulle jag allvarligt fundera på 1.6d.

Jag gjorde samma val fast för V50n. Det skiljde typ 350kr i månaden till 1.6d´s fördel men jag tyckte inte det var värt att åka trist. Det är kul å gasa lite....

Detta var iofs innan de nya skattereglerna (1.6d är väl skattebefriad) var klubbade.
Användarvisningsbild
av kave
Om du giullar att köra bil, 2.4D, tveklöst. Det är en bättre motor på alla sätt, förutom förbrukningen.
Om du ska köra mestadels i tjänsten spelar ju förbrukningen mindre roll.
Du får helt enkelt väga in minskningen i förmånsvärde på DRIVe modellen och se om det är värt det hela.
Före min nuvarande bil körde jag en undermotoriserad bil och det led jag av i 1.5 år innan jag bytte upp mig igen.
Användarvisningsbild
av Guligan
Bilförmån per månad för likvärdigt utrustad Volvo V70 Momentum:
1,6D; 3.916 kr
2,4D; 4.266 kr

Källa skatteverket.se
Med 55% marginalskatt blir den månatliga extrakostnaden 121 kr för att välja 2,4D.
Plus lite högre dieselkostnader för dina privatmil förstås...
Användarvisningsbild
av Guligan
Ps. Lyckas du få tag i en 2,4D Business Momentum så är den faktiskt billigare än en 1,6D.
Förmånsvärdet på den börjar på 3.866 kr.
av tunnis
Känns som ett enkelt val, 2,4D borde vara det självklara valet.
SKatterabatten kommer ju dessutom bara företaget tillgodo.
av Amli
Peanuts skrev: Frågan är ju om de ekonomiska fördelarna med 1.6D är större än prestanda-vinsten för en 2.4D.
Det kan ju bara egentligen du avgöra. Personligen skulle jag ta en 2.4D alla dagar i veckan.
av Peanuts
Lutar åt att det blir en 2.4 efter att ha läst era kommentarer och funderat på vad jag behöver. Jag har en bil som finns hos en lokal handlare som är intressant och återkommer om det blir någon affär.
av abbex
Jag har just gjort det valet och under hela processen kändes det mer eller mindre självklart. Det var bara andras kommentarer som fick mig att tveka. Valet föll på en 1,6d vilket känns fantastiskt.

Hur tänkte han undrar ni såklart!
- Bättre miljöval, vilket borde vara en självklarhet! Skärpning!!!
- Mycket lägre förbrukning, kommer dieseln bli billigare på 3 år, tveksamt...
- Skattebefriad, (bra för den egna friman)
- Parkeringsförmån, GBG
- De ca 650 sek i månaden jag sparar.
- Hur ofta behöver jag 175hk... Otroligt sällan...
- Tycker dessutom 1,6d var mjukare att köra, skönt!

Jag kör ca 2000 mil i tjänsten per år och ca 1500 privat samt betalar allt bränsle privat med ersättning från företaget på tjänstemilen.

Känns skönt att kunna äta glass för ca 7000 sek skattade extra per året!

MVH
A
av Steff 99
abbex skrev:Jag har just gjort det valet och under hela processen kändes det mer eller mindre självklart. Det var bara andras kommentarer som fick mig att tveka. Valet föll på en 1,6d vilket känns fantastiskt.

Hur tänkte han undrar ni såklart!
- Bättre miljöval, vilket borde vara en självklarhet! Skärpning!!!
- Mycket lägre förbrukning, kommer dieseln bli billigare på 3 år, tveksamt...
- Skattebefriad, (bra för den egna friman)
- Parkeringsförmån, GBG
- De ca 650 sek i månaden jag sparar.
- Hur ofta behöver jag 175hk... Otroligt sällan...
- Tycker dessutom 1,6d var mjukare att köra, skönt!

Jag kör ca 2000 mil i tjänsten per år och ca 1500 privat samt betalar allt bränsle privat med ersättning från företaget på tjänstemilen.

Känns skönt att kunna äta glass för ca 7000 sek skattade extra per året!

MVH
A
Frågan är vad som är roligast , käka glass eller ha en bil som orkar med en omkörning... 8)

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]