Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndersP
Glad påsk på er alla glada VOLVOägare :-O)
Idag dammsög jag min V70 2.4D MY10
Då upptäckte jag att bältet i mitten bak var utdraget, men de på sidorna var perfekt spända mot ryggstödet.
Kände på alla tre och de på sidorna rullar tillbaka snyggt och effektivt "av sig sjäv", men det i mitten måst man "hjälpa på traven" för att det ska rulla tillbaka
Ska det vara så när det gäller mittbältet " ?:-/
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har samma problem och det skall INTE vara så. Det lustiga är att om jag fäller fram rygstödet lite grand så rullar det snällt tillbaka. Själva rullen sitter inte i ryggstödet så jag misstänker att det kommer i kläm mellan ryggstödet och rullen som sitter bultad i golvet under ryggstödet. Känn efter själv så känner du rullen när du fäller ryggstödet. Skall se om något ligger i kläm. Annars får det bli åtgärd på garantin på nästa service-
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Sådär - det var snabbt fixat. Det var en "flärp" som är till för att skydda bältet när du fäller sätet som hade fastnat i framåtvänt läge och därmed klämde fast bältet i rullen.

Gör så här: Låt ryggstödet vara i uppfällt läge, normalläge. Stoppa in handen mellan sätet och ryggstödet (rakt under det mittre bältet). Om du har samma fel som jag så kommer du känna en halvmjuk mattliknande sak som går vid bältet precis där det går in i rullen. Putta den bakåt mot bagaget så att den inte klämmer där bältet går ned i rullen. Vips så var det löst. Får se om det funkar nästa gång jag fällt sätet men nu funker det bra iaf:-) Och nu vet jag vad orsaken var :D
Användarvisningsbild
av AndersP
Emiljonsson7 skrev:Sådär - det var snabbt fixat. Det var en "flärp" som är till för att skydda bältet när du fäller sätet som hade fastnat i framåtvänt läge och därmed klämde fast bältet i rullen.

Gör så här: Låt ryggstödet vara i uppfällt läge, normalläge. Stoppa in handen mellan sätet och ryggstödet (rakt under det mittre bältet). Om du har samma fel som jag så kommer du känna en halvmjuk mattliknande sak som går vid bältet precis där det går in i rullen. Putta den bakåt mot bagaget så att den inte klämmer där bältet går ned i rullen. Vips så var det löst. Får se om det funkar nästa gång jag fällt sätet men nu funker det bra iaf:-) Och nu vet jag vad orsaken var :D
Tack för tipset. Det ska kontrolleras imorrn.
Användarvisningsbild
av AndersP
AndersP skrev:
Emiljonsson7 skrev:Sådär - det var snabbt fixat. Det var en "flärp" som är till för att skydda bältet när du fäller sätet som hade fastnat i framåtvänt läge och därmed klämde fast bältet i rullen.

Tack för tipset. Det ska kontrolleras imorrn.
Äsch kunde inte hålla mig, gick ut o fixa till det på direkten
Japp så hade man rullbälte även i mitten
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]