Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
150 har jag testat ett par gånger. Inga problem men grymt lång anloppssträcka. Det kan ju inte vara farligare än 220 med takbox.
Har hört att man får köra 130 med husvagn i Frankrike.
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:150 har jag testat ett par gånger. Inga problem men grymt lång anloppssträcka. Det kan ju inte vara farligare än 220 med takbox.
PH
Stämmer bra, men I Frankrike har man också helt annan fjädring på släpen, hårdare dämpare, lägre fjädrar, bättre däck osv ofta krängdämpare.

Provade ett franskt Fautrashästsläp och det ligger som ett strykjärn på vägen om man jämför med svenska släp.
av Steff 99
perhall skrev:150 har jag testat ett par gånger. Inga problem men grymt lång anloppssträcka. Det kan ju inte vara farligare än 220 med takbox.
PH
Jo det kan säkert stämma, men det är sällan man ser någon köra så fort på franska motorvägar med husvagn ....men jag är i Frankrike varje sommar , så kan jag tala om att jag har nog aldrig varit där ner utan att ha sett olyckor med husvagnar, där man stått på huvud med bil o husvagn o flisorna av totalkvaddade husvagnar ligger spridda över hela vägen.

Alla hastigheter är möjliga om man har en bil som orkar, men hur kul är det när det börjar vobbla....i 150-160kmh
Användarvisningsbild
av CarMan
vem som helst kan sätasig en en stcc bil o gasa rakt fram, men alla kan inte åka fort på banan, då det är en del svängar där!

vad händer om du gör en undanmanöver i 150 med husvang? eller menar du att du provat & att det inte är några problem alls även i 150 ???
av perhall
Det är givetvis olämpligt att köra så snabbt, jag har prövat med en stabil boggievagn med breda däck, raksträcka mitt i natten. Vad är limit om man vill köra säkert? 120?/PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag blev omkörd av en Saab 95 2.3 T med en Kabe Boogi husvagn söderut på E22 och då låg jag ändå i 130 km/h. Han måste haft BSR trim och plattan i mattan hela tiden då han marchade 140-150.

Behöver jag nämna att jag släppte av och lämnade en rejäl lucka, man vet ju aldrig vad som kan hända.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kan att tänka på en grej som hände i tyskland (på autobahn) för många år sedan nu. Blev omkörda av en bil med en STOR båt på släp. Sen efter nån mil blev det "stau" (kö). Första tanken var båten...

Mycket riktigt. Både bilen och båten låg i små delar i diket. :roll:
Användarvisningsbild
av len
Köra 130 med tomt släp är inga bekymmer. Men de få gånger min gamla Polar boggiehusvagn började vobbla i 100 knutar ger mig fortfarande gåshud. Inge roligt att försökta få ner farten (dvs ej bromsa...).

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]