Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Hej...

Vill köpa en takbox passande till min bil. Ska ut på en längre resa i sommar, bl.a på tyska autobahn. Har kollat lite i volvos tillbehör, men kruxet var den att de boxar jag hittat står att man inte får köra fortare än 130km/h. det är ju helt uteslutet för min del.

Efter lite samtal till olika ÅF kom jag fram till Thule spirit, man ska kunna köra i max 150km/h.

Nu är min fråga, hur himla viktigt är alla dessa rekommenderade hastigheter???? Finns det andra märken av boxar man kan köpa för att någorlunda hålla motorvägsfart utomlands...????

vilka erfarenheter har ni, vibrationer, vindbrus, hastighet...

tacksam för alla svar...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bitez skrev:Hej...

Vill köpa en takbox passande till min bil. Ska ut på en längre resa i sommar, bl.a på tyska autobahn. Har kollat lite i volvos tillbehör, men kruxet var den att de boxar jag hittat står att man inte får köra fortare än 130km/h. det är ju helt uteslutet för min del.

Efter lite samtal till olika ÅF kom jag fram till Thule spirit, man ska kunna köra i max 150km/h.

Nu är min fråga, hur himla viktigt är alla dessa rekommenderade hastigheter???? Finns det andra märken av boxar man kan köpa för att någorlunda hålla motorvägsfart utomlands...????

vilka erfarenheter har ni, vibrationer, vindbrus, hastighet...

tacksam för alla svar...
Kollega lyckades pressa upp sin bil i 210 km/h utan att boxen (Thule) flög av (något jag aldrig skulle våga/vilja testa själv),

En annan kollega lyckade få boxen att flya av i 110 pga hög ålder så plasten blitt gammal och spröd av många sommrar i solen . Blev många timmars letande i vägren/dike efter alla prylar.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
A och O är vilket räcke du har skulle jag vilja säga. Dåliga räcken som inte har perfekt passfom till rails etc kan vara vanskligt. Jag köpte för tre år sedan i panik ett par billiga på Biltema då jag insåg att jag skulle bli tvungen att ta boxen pga utrymmesskäl. Lösningen var helkass och passformen sådär. Dessutom fick jag montera boxen långt fram för att luckan inte skulle så i låset på takboxen. Hursomhelst så körde jag lite försiktiigt i början och var sedan ut och kände. Den satt som berget så jag stod på i 130-135 km i timman iaf. Funkade bra.

Jag skulle nog säga att det är takräcket i sig som sätter gränsen och inte själva takboxen.

Kring brus så är det rätt så kraftigt. Man har fästet till tak räcket precis i öronhöjd så det brusar på bra i högre farter. I år när vi åker upp till fjällen lämnar jag takboxen hemma.
av Amli
Du kan säkert komma upp i 180km/h med husvagn oxå... Det finns en anledning till att det är rekommenderade max hastigheter.
Hur bråttom har du på semestern?
av Bitez
Amli skrev:Du kan säkert komma upp i 180km/h med husvagn oxå... Det finns en anledning till att det är rekommenderade max hastigheter.

Bråttom!!!!

Nä, ärligt så har jag inte så himla värst bråttom, mennnnnn, den ända gången jag får tillfälle till att åka fri-fart på tyska autobahn, har jag alltid nyttjat denna rättighet med samtliga av mina bilar. Och en takbox tänker jag inte tillåta beröva mig denna rättighet. :)))))))))

Jag brukar faktiskt ligga o trycka runt 150-160 i snitt, dock så händer det att jag ibland kör fullt ut. Det kanske jag inte gör med en takbox, men inte fan tänker jag hålla 130 bara för att jag har takbox, då får vi hellre ta med mindre bagage :)))
av fredrikwt
Jag har Thule spirit boxen och har i ärlighetens namn inte äns tänkt på att köra annorlunda vad gäller hastighet.
Har legat och kört längre sträckor i 160-180km/h utan några konstigheter (med last i). Jag använder Thules räcke, de senaste fötterna plus aluräcken (aeroprofil tror jag de heter). Brorsan kör med Thule Atlantis och det funkar fint runt 160-170 med (hittills).

(hade en äldre modell av packline för flera år sen, kan säga att det var ingen hitt när boxen delade sig av vindtrycket i 160 och det låg skit över allt sen... Upplever dock att inga andra boxar är i närheten av den kvalité som Thule har när man granskar det)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bitez skrev:
Amli skrev:Du kan säkert komma upp i 180km/h med husvagn oxå... Det finns en anledning till att det är rekommenderade max hastigheter.

Bråttom!!!!

Nä, ärligt så har jag inte så himla värst bråttom, mennnnnn, den ända gången jag får tillfälle till att åka fri-fart på tyska autobahn, har jag alltid nyttjat denna rättighet med samtliga av mina bilar. Och en takbox tänker jag inte tillåta beröva mig denna rättighet. :)))))))))

Jag brukar faktiskt ligga o trycka runt 150-160 i snitt, dock så händer det att jag ibland kör fullt ut. Det kanske jag inte gör med en takbox, men inte fan tänker jag hålla 130 bara för att jag har takbox, då får vi hellre ta med mindre bagage :)))

Då är det ju klart,,,, skit i boxen... del sänker den toppfarten säker 20-30 km och jag skulle aldrig våga köra 230 med box på taket.
av Bitez
fredrikwt skrev:Jag har Thule spirit boxen och har i ärlighetens namn inte äns tänkt på att köra annorlunda vad gäller hastighet.
Har legat och kört längre sträckor i 160-180km/h utan några konstigheter (med last i). Jag använder Thules räcke, de senaste fötterna plus aluräcken (aeroprofil tror jag de heter). Brorsan kör med Thule Atlantis och det funkar fint runt 160-170 med (hittills).

(hade en äldre modell av packline för flera år sen, kan säga att det var ingen hitt när boxen delade sig av vindtrycket i 160 och det låg skit över allt sen... Upplever dock att inga andra boxar är i närheten av den kvalité som Thule har när man granskar det)

yiiiihaaaaa... Precis vad jag ville läsa :))))))))) Man verkligen tackar o bockar. Det var det jag undrade, helt ärligt, hur fan många kör max 130km/h på en europa resa. Har väl inget me att ha bråttom o göra. Det var just spirit en kille från mekonomen rekommenderade. Jag har också thules fötter. Dem där med gummi snara. De spänns liksom åt med en insex nyckel. Köpta på OK, enligt säljaren var de de nya "fötterna" dyra var dom, har väl blivit blåst (hoppas inte!)

Jag hittade dock inte aluräcket, köpte vanliga fyrkantiga, men ska nog köpa med ett par aero räcken. Tack för infot! :)))
av Bitez
[quote="VolvoB20"Då är det ju klart,,,, skit i boxen... del sänker den toppfarten säker 20-30 km och jag skulle aldrig våga köra 230 med box på taket.[/quote]

230???? Fan min förra bensinare 2.5T -08- jag hade gick bara(?) 215km/h körde nästan ned för mount everest men såg aldrig 216, max 215!!!!

230km/h för en V70 måste ju vara önske tänkande
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad händer med boxen om man tar en "pippi" i 130 kontra 180?
Kanske inte bara är farten i sig som är en anledning till hastighetsrekomendationen på dom. :roll:

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]