Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
Kan ni rekommendera någon bra sänkningssats till V70 2.4D? Efter monteringen av mina sommarhjul (18") ser bilen lite som cross country. Ska man sänka 40, 30 eller olika fram o bak? Mycket stötigare efter sänkningen?
mvh
Challe
av DavSan
Själv är jag inne på Billias sänkningssats som inte är volvooriginal men där byts både fjädrar och dämpare,
vilket inte är fallet med H&R som bara byter fjädrar. Billias ger 3 cm fram och bak och kostar 7.900 monterat och klart.
H&R ligger väl runt 3000:- om jag inte missminner mig men då får du 4 cm fram och bak.
Användarvisningsbild
av opA
DavSan skrev:Själv är jag inne på Billias sänkningssats som inte är volvooriginal men där byts både fjädrar och dämpare,
vilket inte är fallet med H&R som bara byter fjädrar. Billias ger 3 cm fram och bak och kostar 7.900 monterat och klart.
H&R ligger väl runt 3000:- om jag inte missminner mig men då får du 4 cm fram och bak.
Men då köper man till dämpare som passar H&R då ?

H&R ger 30-35mm fram och bak.

Dessutom.. varför byta dämpare på en så pass ny bil som en MY10.. dom klarar av H&R utan att byta dämpare.
av DavSan
opA skrev:
DavSan skrev:Själv är jag inne på Billias sänkningssats som inte är volvooriginal men där byts både fjädrar och dämpare,
Men då köper man till dämpare som passar H&R då ?

H&R ger 30-35mm fram och bak.

Dessutom.. varför byta dämpare på en så pass ny bil som en MY10.. dom klarar av H&R utan att byta dämpare.

Du har säkert rätt, jag är inte så påläst. Jag har bara sett alla på garaget som har sänkt 40mmm med H&R men då överdriver dom väl. Jag trodde också att det var bättre att ha dämpare som är anpassade efter fjäderstorleken men volvos dämpare skall alltså klara nya fjädrar som är 3,5 cm lägre... Hur ör det med krängningshämmare då? Det bör man inte byta eller?
Användarvisningsbild
av opA
DavSan skrev:Du har säkert rätt, jag är inte så påläst. Jag har bara sett alla på garaget som har sänkt 40mmm med H&R men då överdriver dom väl. Jag trodde också att det var bättre att ha dämpare som är anpassade efter fjäderstorleken men volvos dämpare skall alltså klara nya fjädrar som är 3,5 cm lägre... Hur ör det med krängningshämmare då? Det bör man inte byta eller?
Jag kan inte svara på om jag har rätt eller inte.. då jag själv är ny med att hålla på med bilar :)

Det är möjligt att de finns 40mm H&R med.. har nu sett isåfall att de finns H&R 35, 40 och 50mm.

Ang. om Volvos dämpare klarar en sänkning så fick jag det svaret från den verkstaden jag lämnade in min bil på för att kolla om mina dämpare skulle klara av en sänkning att de inte var några problem, även för min som gått en hel del. Det är möjligt att någon reagerar på att bilen känns annorlunda på gupp o.s.v.. men jag fick H&R 35mm påsatta min bil igår och jag kände ingen skillnad i stötighet före och efter. Fick även svaret från en "personlig servicetekniker" på Volvo att det inte är någon fara att sänka 30-35mm på "en Volvo då dom klarar detta". Men mer än så rekommenderade han inte.

Jag lämnade som sagt in min bil på Autotech igår och fick bilen sänkt.. frågade då om krängningshämmare samt fjäderbensstag men han svarade då att det inte är något nödvändigt.. visst får bilen en bättre "precision" på vägen med utbytt krängningsh. och fjäderbensstag eller bara en av dom sakerna men det var som sagt inget tvång..
Användarvisningsbild
av Racetwin2
opA skrev: Dessutom.. varför byta dämpare på en så pass ny bil som en MY10.. dom klarar av H&R utan att byta dämpare.
Nu förstår jag att utsendet var prio ett och inte väghållning men tänkte ändå beskriva lite kring dämparna :D

Dämparna är det viktigaste tillsammans med rätt däckstryck om du vill ha bättre väghållning. Mycket viktigare än fjädrarna. Många tror att det är sänkningen som ger all väghållning och den bidrar givetvis (lägre tyngdpunkt) men är långtifrån den viktigaste om du vill uppnå bra väghållning.

Att byta dämpare innebär att du får en dämpare som är styvare i både kompression och returdämpning och är bättre anpassade till de nya fjädrarnas kortare slaglängd. Dessutom så har de hårdare motstånd vid långsamma fjäderrörelser vilket minskar karossrörelser (krängningar) tex när du förflyttar bilens vikt från vänster till höger, tex ur en rondell. Krängningshämmaren fyller delvis samma funktion (minskar body roll) och bidrar också till att däcken får bättre kontakt med marken vid kurvtagning samt gör den stabilare vid riktningsändring i högre farter.
Användarvisningsbild
av opA
Emiljonsson7 skrev: Krängningshämmaren fyller delvis samma funktion (minskar body roll) och bidrar också till att däcken får bättre kontakt med marken vid kurvtagning samt gör den stabilare vid riktningsändring i högre farter.
Så vad du egentligen säger är att jag kanske borde inrikta mig att sätta på en ny krängningshämmare på bilen nu efter jag sänkte min bil ? :)

Funderar nämligen på att göra detta under nästa löning.

Vad har du att säga om fjäderbensstag ?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
opA skrev: Så vad du egentligen säger är att jag kanske borde inrikta mig att sätta på en ny krängningshämmare på bilen nu efter jag sänkte min bil ? :)

Funderar nämligen på att göra detta under nästa löning.

Vad har du att säga om fjäderbensstag ?
Det beror helt på vad du är ute efter. Är det bara utseendet så spelar det ju ingen roll. Provkör en bil med Volvos sportcahssi så kan du känna lite av skillnaden. Volvos sportchassi är dock inte sänkt lika mycket som beskrivs ovan (endast 20 mm fram och 15 mm bak) men det innehåller byte av dämpare, krängare och fjädrar. Det är STOR skillnad mot det väldigt mjuka standardchassit.

Vet dock inte om man bytt fjäderbensstag och tror eg inte det behövs. Kanske om du gör de mer extrema sänkningarna runt 4 cm och uppåt. Å andra sidan ändrar stora sänkningar hjulvinklarna för mycket vilket inte är bra. Jag håller med Volvomekanikern som inte rekommenderade mer än 3 cm eller däromkring.

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]