opA skrev:
Dessutom.. varför byta dämpare på en så pass ny bil som en MY10.. dom klarar av H&R utan att byta dämpare.
Nu förstår jag att utsendet var prio ett och inte väghållning men tänkte ändå beskriva lite kring dämparna :D
Dämparna är det viktigaste tillsammans med rätt däckstryck om du vill ha bättre väghållning. Mycket viktigare än fjädrarna. Många tror att det är sänkningen som ger all väghållning och den bidrar givetvis (lägre tyngdpunkt) men är långtifrån den viktigaste om du vill uppnå bra väghållning.
Att byta dämpare innebär att du får en dämpare som är styvare i både kompression och returdämpning och är bättre anpassade till de nya fjädrarnas kortare slaglängd. Dessutom så har de hårdare motstånd vid
långsamma fjäderrörelser vilket minskar karossrörelser (krängningar) tex när du förflyttar bilens vikt från vänster till höger, tex ur en rondell. Krängningshämmaren fyller delvis samma funktion (minskar body roll) och bidrar också till att däcken får bättre kontakt med marken vid kurvtagning samt gör den stabilare vid riktningsändring i högre farter.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson