Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Varför får en V70 D5 manuell my10 bara dra 1800kg, medans köper jag en automat får jag dra 2000kg, är de rädda att man inte kan hantera koppling på en V70? Men varför får man dra 2000kg med en manuell XC70 t ex?
Användarvisningsbild
av StringerBell
vild chansning

Märkligt, men kan ha med tjänstevikt att göra. Automater är lite tyngre och släpvagnens vikt i förhållande till bilens vikt något mindre. Men det borde inte slå på så mycket som 200kg, i vilket fall. Kan väl också vara att den manuella lådan är förhållandevis "klen".

/vild chansning
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:vild chansning

Märkligt, men kan ha med tjänstevikt att göra. Automater är lite tyngre och släpvagnens vikt i förhållande till bilens vikt något mindre. Men det borde inte slå på så mycket som 200kg, i vilket fall. Kan väl också vara att den manuella lådan är förhållandevis "klen".

/vild chansning
Är väl samma manuella låda i XC70 och där drar den 2100 kg.
Användarvisningsbild
av Gurra82
för mig är det mer logiskt om automaten får dra mindre vikt, kollade även upp XC70 drive manuell, den fick dra max 1500kg, men om du ku köper en XC70 fwd aut så får den dra 1800kg, finns det verkligen någon logiskt förklaring till detta? eller är det bara försäljningsknep från Volvo? tror på det sistnämnda
Användarvisningsbild
av StringerBell
Gurra82 skrev:för mig är det mer logiskt om automaten får dra mindre vikt, kollade även upp XC70 drive manuell, den fick dra max 1500kg, men om du ku köper en XC70 fwd aut så får den dra 1800kg, finns det verkligen någon logiskt förklaring till detta? eller är det bara försäljningsknep från Volvo? tror på det sistnämnda
Jag har svårt att tro att Volvo vill sälja fler automater än manuella.

Det kan inte vara så att Drive-modellen har någon speciell utväxling som är mer känslig för tung dragvikt? Skillnader i bromssystemet? Något annat som inte syns i specs'en?
Användarvisningsbild
av Gurra82
Att xc70 drive manuell bara får dra 1500 kanske har att göra med att den är igenkorkad i grillen för att dra mindre bränsle vad vet jag, men varför får en manuell V70 D5 bara dra 1800, medans en automat får dra 2000kg , det är väldigt konstigt tycker jag, för som VolvoB20 skriver lär det ju vara samma manuella låda i V70 D5 som i hans XC70 D5 AWD och hans får dra 2100kg
Användarvisningsbild
av kave
XC70 DRIVe har ju tätare grill så den får sämre kylning.
Man köper väl inte en DRIVe för att dra tunga släp ändå.
Användarvisningsbild
av Gurra82
kave skrev:XC70 DRIVe har ju tätare grill så den får sämre kylning.
Nä de kan jag oxå förstå, men man försöker ju bilda sig en uppfattning varför vissa bilar får dra och en del inte får dra så mycket, jag tycker inte om när det inte finns logiska förklaringar. Jag skall inte behöva lägga upp 16900 kr för en automat till en V70 D5 bara för att skall få dra t ex 2 ton,
Användarvisningsbild
av StringerBell
kave skrev:XC70 DRIVe har ju tätare grill så den får sämre kylning.
Den bruksiga framtoning och användningsprofil XC70 har, känns det märkligt att den övht finns i drive utförande.
Användarvisningsbild
av SvenB
StringerBell skrev:
Den bruksiga framtoning och användningsprofil XC70 har, känns det märkligt att den övht finns i drive utförande.

Miljöaspekten, många företag vill bara ha miljöklassade fordon.

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]