Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vfrrr
Vet att det funnits en tråd om detta tidigare men det förekom så många olika ljudbilder där.

Mitt problem är:
Skorrar lite vid de flesta varvtal.
Mest vid lätt belastning 1600rpm
Låter inget när motorn är kall eller när det är minusgrader ute. Alltså varit ganska tyst under vintern men nu börjar det igen.
Haft bilen på verkstad vid ett flertal tillfällen för felsökning av detta men de vet inte vad det är.
Låter lite burkigt, skorrande.
Kommer inte från inredningen och hörs bara när man kör.
Någon som har samma bekymmer?
Hittat felet?
av Selcall
Hej!

Ja dette er detsamma ljud jag og flere har på manuell låda. Som du sier det er helt borte ved minusgrader så noe med A/C vs motorstyrning verker det vara. Vi får vel se hva man kommer fram till.

Selcall
av Vfrrr
Misstänker lite smått att det är motorupphängningen som spökar. Innehåller dessa olja? Tänkte i så fall att de blir hårdare när det är kallt? Tror inte det har med mjukvaran att göra utan att det är ett mekaniskt fel. AC-kompressorn är bytt på min och det är inte den det är fel på. Anledningen till att det låter mer när den påslagen tror jag enbart beror på den ökade belastningen.
av borstarmicke
Upplever precis samma sak och har samma motor fast automatlåda, just att det hörs vid svagt gaspådrag men när man gasar på kommer det vanliga dieselknattret.

Upplevde inget liknande på min -07 D5 med automat.
av tassbonn
Prova att slå av ACn, om ljudet försvinner då så är det samma generalfel som Volvo lyckats få till på alla sina nya bilar uppenbarligen.
Pinsamt dåligt om du frågar mig.
På min låter det som om en rem slirar ungefär, men det har helt klart med ACn att göra.
Karaktär kallas det på Volvospråk.
av Vfrrr
Volvo vet vad det är för fel.
Det är den nya typen av remspännare som gör att det låter. Ljudet finns på alla 2.4d men låter olika mycket.
Den gamla remspännaren var tyst men den havererade istället.
Inte konstigt att de överger denna skitmotor i årsmodell -11.
av Vfrrr
tassbonn skrev:Då borde väl D5an låta oxå då det ju är exakt samma bil fysiskt sett. Åtminstone på -08.
Ja under förutsättning att den har den nya remspännaren (som borde vara bytt på alla). Låter som sagt olika mycket på olika bilar men ljudet finns på alla. Sen beror det ju även på förarens hörsel, Volvo är ju trots allt en gubb-bil :D

Nya D5 är ju dock inte samma motor (dubbelturbo).

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]