Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kan ni som har elbaklucka förklara fördelen, jag fattar inte.

Om jag kommer ut från köpcentret med händerna fulla med kassar vad gör jag då? Nycklen är ju i fickan?
Antar att jag ställer ned kassdjävlarna på marken och tar fram nyckeln och trycker öppna, då kan jag ju lika gärna öppna luckan direkt för hand.

Eller kan man kombinera med keyless så luckan far upp bara man närmar sig bilen utan att man behöver rota fram någon nyckel och trycka på knappar och ställa kassar på marken så de blir smutsiga?

Samma sak när man kommit hem och lastat ur bilen och har händerna fulla med kassar igen. Hur lyckas man stänga utan att behöva ställa ifrån sig kassdjävlarna på marken och trycka på en kanpp.

Kan keyless se till att stänga och låsa luckan av sig själv när man går iväg utan att man trycker på knappar?
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag tycker nästan det bästa är att den är öppningsbar inifrån. Om man skall ut och hämta/lämna nåt i bagaget så blir det ett knapptryck och luckan är öppen lagom till man kommit bak till luckan. Perfekt under vintern, så man slipper bli skitig (ja, min bil är sällan ren vintertid...)
av Steff 99
VolvoB20 skrev:Kan ni som har elbaklucka förklara fördelen, jag fattar inte.

Om jag kommer ut från köpcentret med händerna fulla med kassar vad gör jag då? Nycklen är ju i fickan?
Antar att jag ställer ned kassdjävlarna på marken och tar fram nyckeln och trycker öppna, då kan jag ju lika gärna öppna luckan direkt för hand.

Eller kan man kombinera med keyless så luckan far upp bara man närmar sig bilen utan att man behöver rota fram någon nyckel och trycka på knappar och ställa kassar på marken så de blir smutsiga?

Samma sak när man kommit hem och lastat ur bilen och har händerna fulla med kassar igen. Hur lyckas man stänga utan att behöva ställa ifrån sig kassdjävlarna på marken och trycka på en kanpp.

Kan keyless se till att stänga och låsa luckan av sig själv när man går iväg utan att man trycker på knappar?
Nä du så enkelt är det inte att den öppnar sig om man har keyless när man närmar sig bilen, men väl förberedd med fjärren i handen så kan man få upp luckan innan man kommit fram till bilen genom att trycka på knappen.
Jag hade önskat att jag skulle kunna stänga den med fjärren också, men ack nej, då måste jag trycka på knappen som sitter i luckans nederkant, mao ut med alla kassar o ställa dom på marken, så vitsen är inte så stor, men det är fräckt att slippa öppna den med handkraft... :mrgreen:
Ett bra exempel på onödiga tillbehör.. 8)
Användarvisningsbild
av AndersP
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:Kan ni som har elbaklucka förklara fördelen, jag fattar inte.

Nä du så enkelt är det inte att den öppnar sig om man har keyless när man närmar sig bilen, men väl förberedd med fjärren i handen så kan man få upp luckan innan man kommit fram till bilen genom att trycka på knappen.
Jag hade önskat att jag skulle kunna stänga den med fjärren också, men ack nej, då måste jag trycka på knappen som sitter i luckans nederkant, mao ut med alla kassar o ställa dom på marken, så vitsen är inte så stor, men det är fräckt att slippa öppna den med handkraft... :mrgreen:
Ett bra exempel på onödiga tillbehör.. 8)
Hallå, man sitter väl kvar i bilen när frun går in och handlar sen trycker man på knappen när hon kommer ut. Så slipper hon det problemet :-O)

Och åker man på att gå in och handla så kör man väl kassarna i en vagn och du är det lätt att öppna med fjärren
Dessutom "äger" man alla som ser detta och måste öppna för hand :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndersP skrev:Dessutom "äger" man alla som ser detta och måste öppna för hand :-)-)
Öhhhhhhhhhhh-----Tycker det ser 80-tal ut när den stackars elmotorn surrar febrilt och öppnar och stängr i snigelfart. Jag skulle aldrig ha tålamod att vänta då den går så ur-långsamt.

Då smäller jag heller igen den på 0.1 sek själv.

Enda anledningn till att jag var inresserad var om man kunnat kombinera det med key-less och därmed slippa ställa ned saker på marken vin stängning/öppning. Men det gick ju inte ??:-/
AndersP skrev:Och åker man på att gå in och handla så kör man väl kassarna i en vagn och du är det lätt att öppna med fjärren
Man har man vagn sliter man ju upp luckan på 0.1 sek, då orkar man ju inte vänta på den lilla stackars elmotorns surrande kamp med luckan.
Användarvisningsbild
av AndersP
VolvoB20 skrev:
AndersP skrev:Dessutom "äger" man alla som ser detta och måste öppna för hand :-)-)
Öhhhhhhhhhhh-----Tycker det ser 80-tal ut när den stackars elmotorn surrar febrilt och öppnar och stängr i snigelfart. Jag skulle aldrig ha tålamod att vänta då den går så ur-långsamt.

Då smäller jag heller igen den på 0.1 sek själv.

Enda anledningn till att jag var inresserad var om man kunnat kombinera det med key-less och därmed slippa ställa ned saker på marken vin stängning/öppning. Men det gick ju inte ??:-/
AndersP skrev:Och åker man på att gå in och handla så kör man väl kassarna i en vagn och du är det lätt att öppna med fjärren
Man har man vagn sliter man ju upp luckan på 0.1 sek, då orkar man ju inte vänta på den lilla stackars elmotorns surrande kamp med luckan.

All teknik ska uppmuntras :-O)

Men det här är en ren manlig/kvinnlig fråga.
Män tar upp nyckeln i handen innan man kommer till dörren eller hur :-O)
Kvinnor börja rota i handväskan när de kommer fram till dörren. ;-//
Och samma sak är det med elbaklucka, män öppnar på vägen fram :-DD (OBS detta ska vara ett skämt)
av Lacke
Jag vill nog påstå att jag alltid har "nyckeln" i handen så att luckan är öppen när jag kommer fram till bilen, och det bara är till att ställa kassarna direkt i bagaget!!!
Sen även om man har något i handen så är det ju lättare att höja armen för att "peta till" knappen för att stänga luckan, än att greppa själva luckan och stänga den.
Jag måste säga att jag är rätt nöjd med funktionen, även om det vore kul om det fanns en stängningsknapp på "nykeln" med.
Men naturligtvis går det ju att klara sig utan detta tillbehör lika som att låsa alla dörrar själv då inte centrallåset fanns :wink:
av spoon
Elektrisk bakluke? Skeptisk!
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=50767
Jeg er enda ikke 100% fornøyd med reperasjonen, Bilia skal se på saken for tredje gang!!!
Hvis det ikke blir bra nå, så får de sette på et IKEA håndtak slik at det går an å åpne luken!
Användarvisningsbild
av CarMan
el lucka har man inte för att det ärsvårt att leva utan. det har man för att det låter "tuft" att tala om det o sen visa andra, de ser ju lite roligt & lyxigt ut! men specielt praktiskt är det ju inte...

lexux o andra har ju, så då måste ju även volvo ha.

om man kör bud bil eller liknande så man går mycke i bakluckan, då skule jag inte rekomendera detta, man tröttnar nog på att vänta.
om man funderar på att köpa en XC60, o vill ha el lucka, så rekomederar jag starkt att man provar en bil som har deta först, då den är ännu slöare än V70
Elluckan är inte livsnödvändig. Den hänger liksom med i paketet. I vissa sammanhang kan den dock imponera men det är utan tvekan så att det går att öppna en välbalanserad lucka lika bra med handkraft.

Funktionen är ok, men det gjorde ingenting om den var aningen snabbare, lät proffsigare samt lät sig stängas medelst knapp på instrumentpanelen samt på fjärrnyckeln.

Hälsningar

Henry
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]