Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Fick lite utav en aha-upplevelse när jag hittade detta forum, märker att jag åkt alldeles för ovanliga bilar
för att hitta hjälp på forum som detta =)

Nåval, står inför valet och kvalet att börja köra bil i tjänsten, mot reseersättning motsvarande 25:- milen, efter skatt. Jag ger mig inte in i disskussionen huruvida det är ekonomiskt försvarbart eller r ej, jag är beredd att betala för den bekvämlighet det medför för min egen del.

En XC60 faller mig väl i smaken, men har även sneglat på XC70:n. Nya d5 verkar trevlig, men när jag var in på Volvo idag så kunde man bara beställa xc60 med den nya d3-motor, säljaren tyckte jag skulle vänta ett tag.

Fråga 1, jag åker mycket med släp, inte brutalt tunga, men en 1400-1600kg iaf, får jag allt jag behöver med four-c, eller är automatisk nivåreglering bättre i detta fall?

Fråga 2, Då jag åker många mil, 6000-9000 per år, tycker jag en bra stereo gärna får kosta lite, är premium värt dom extra slantarna, även fast jag fortfarande gillar lite mer bas, eller räcker det med en subwwoofer till HighPerformance?

Fråga 3, Säljaren pratade om en facelift iom MY11, men han visste inga konkreta detaljer, mer än att det skulle komma mycket från nya S60, vet ni något?

Fråga 4, finns det någon "mellan tummen-och-pekfingret" siffra på värdeminskningen på en sådan här bil?

Fråga 5, Några speciella options ni tycker man bara måste ha?

Mvh Henrik
salis skrev:
Fråga 1, jag åker mycket med släp, inte brutalt tunga, men en 1400-1600kg iaf, får jag allt jag behöver med four-c, eller är automatisk nivåreglering bättre i detta fall?
Automatisk nivåreglering tror jag är att föredra för tunga släp. Four-C är grymt bra men det är främst för körkänslan och comforten.
salis skrev: Fråga 2, Då jag åker många mil, 6000-9000 per år, tycker jag en bra stereo gärna får kosta lite, är premium värt dom extra slantarna, även fast jag fortfarande gillar lite mer bas, eller räcker det med en subwwoofer till HighPerformance?
Det kan egentligen bara du avgöra. Båda låter bra, men du får så klart ett bättre och fylligare ljud med Premium sound!
salis skrev: Fråga 3, Säljaren pratade om en facelift iom MY11, men han visste inga konkreta detaljer, mer än att det skulle komma mycket från nya S60, vet ni något?
Det sägs att interiören från S60 ska hitta ner i även XC60. Och i så fall tycker ABSOLUT att du ska vänta. Den som är nu tycker jag inte är så lyckad med den fula "kepsen" längst upp. Och har du inte navi har du bara en ful platta mitt i panelen.
salis skrev: Fråga 4, finns det någon "mellan tummen-och-pekfingret" siffra på värdeminskningen på en sådan här bil?
En snabbtitt på Blocket.se ger dig en ganska bra fingervisning om var dessa modeller ligger.
salis skrev: Fråga 5, Några speciella options ni tycker man bara måste ha?
Den listan kan göras hur lång som helst beroende på vem du frågar ;-// Men om du väljer till Summum, herrgårdsvagnspaketet samt något av teknikpaketen har du en välutrustad bil. Alla dessa paket är dessutom mycket prisvärda tycker jag. Vill du ha en riktigt snygg XC60 är det bara R-design som gäller och så klart då med 20" ;-//

Lycka till med ditt bilköp!!! (D)
salis skrev:Hej.
Fick lite utav en aha-upplevelse när jag hittade detta forum, märker att jag åkt alldeles för ovanliga bilar
för att hitta hjälp på forum som detta =)

Nåval, står inför valet och kvalet att börja köra bil i tjänsten, mot reseersättning motsvarande 25:- milen, efter skatt. Jag ger mig inte in i disskussionen huruvida det är ekonomiskt försvarbart eller r ej, jag är beredd att betala för den bekvämlighet det medför för min egen del.

En XC60 faller mig väl i smaken, men har även sneglat på XC70:n. Nya d5 verkar trevlig, men när jag var in på Volvo idag så kunde man bara beställa xc60 med den nya d3-motor, säljaren tyckte jag skulle vänta ett tag.

Fråga 2, Då jag åker många mil, 6000-9000 per år, tycker jag en bra stereo gärna får kosta lite, är premium värt dom extra slantarna, även fast jag fortfarande gillar lite mer bas, eller räcker det med en subwwoofer till HighPerformance?

Fråga 3, Säljaren pratade om en facelift iom MY11, men han visste inga konkreta detaljer, mer än att det skulle komma mycket från nya S60, vet ni något?

Fråga 4, finns det någon "mellan tummen-och-pekfingret" siffra på värdeminskningen på en sådan här bil?

Fråga 5, Några speciella options ni tycker man bara måste ha?

Mvh Henrik
1. röstar för nivomat.
2. det är ruggit bra ljud i en Premimsound, så är du kräsen är det det självklara valet. men kvaliten är mycket hög även på Highpreformance. Provlysna !!!
3. ???
4. vet ej, säker mycke första 3 åren.
5. ta INTE elbaklucka, om du ska öppna den ofta (provkör en först om du tänker välje en, o du måste prova den till en XC60)
salis skrev:Tack för så snabba svar!

Verkar som det får bli nivåreglering då.
Stereon är ju som ni säger, bäst att provlyssna.

Är det mycket strul med el-bakluckan, eller vad är det som talar mot den?

Mvh Henrik

Jag kan tala av erfarenhet, elbaklucka är helt suveränt. Perfekt att serva sig sjäv eller andra med att bara trycka på en knapp inne i blen eller på fjärren.
När det gäller ljudet ska du ha subba sen är det väl en smak/penga-fråga vad man tar
Blåtand är också helt perfekt, prata med lur handen känns gammalt eller hur ?
Sen kan jag rekommendera fjärr till motorvärmaren.
Dessutom ska du ha keyless, mycke bekvämt att ha. Du behöver aldrig ta upp nyckeln ur fickan bara att köra ändå.
Ok,

Nästan lite så jag resonerade, då jag ( enl mig själv =) fortfarande känner mig ung, och vill ha bas, så kanske det räcker med high performance med subwoofer, vi får se.

Elluckan måste ju vara väldigt smidigt, men jag kan tänka mig att det kan strula efter ett tag? :/
Hur är kvalitén på bluetooth-pratandet, upplevs det som ok från motparten?
Blåtanden är enligt mig helt OK. Viss försämring märks när man går från lur-samtal till blåtandshandsfree, men är helt klart överkomlig. Har pratat en del med min chef (han har en XC60), och det låter rejält mycket bättre än de äldre integrerade telefonerna - har erfarenhet från både V70 MY05 och XC90 MY06. Gissar att bättre placering av mikrofonen är en bidragande orsak. Rösten blir lite skrovligare men man hör klart och tydligt vad som sägs! De äldre får man ju sitta och gorma i för att höras...

Har själv kryssat för blåtand till min V70 Business Summum... :D
När jag ringer min fru när hon kör så kan jag inte på direkten avgöra om hon pratar i bluetooth-handsfreen eller direkt i luren, så jag tycker det funkar bra. Mikrofonen flyttades nyligen till taket ovanför föraren. Innan satt den vid innerbackspegeln och då funkade det sämre.
salis skrev:Ok,

Nästan lite så jag resonerade, då jag ( enl mig själv =) fortfarande känner mig ung, och vill ha bas, så kanske det räcker med high performance med subwoofer, vi får se.

Elluckan måste ju vara väldigt smidigt, men jag kan tänka mig att det kan strula efter ett tag? :/
Hur är kvalitén på bluetooth-pratandet, upplevs det som ok från motparten?
Jag har haft min i 2 hela dagar och testat intensivt. Blåtanden fungerar suveränt och låter rent och fint. Glöm inte att ta med denna. Jag har frågat ca: 10 pers och de tycker bilens blåtand låter bättre än den öronsnäcka jag har annars.

Vad gäller bas så har High Performance duktigt med bas som orginal. Jag har varit tvungen att dra ner ordentligt på min bas och och även på Subbasen. Drar jag upp basen till hälften på EQ´n, bas och subbas så brummar det rejält på vissa radiostationer och för mycket enligt mig. Vid lyssning på CD och mp3 så kan man skruva upp basen lite då den inte träder fram lika tydligt där men på radio, Nej. Vrider man upp subbasen på fullt så pumpar det på rejält kan jag lova.

Som sagt, lyssna. I min gamla V70 så hade jag motsvarande HP högtalare, dock utan subwoofer, men jag tycker att jag har ett betydligt bättre ljud nu. Kan i och för sig bero på den större kupén. Jag är grymt nöjd med bilen än så länge. Man åker bil i XC60´n och glider fram ytterst bekvämt. Har avverkat hela 30 mil så jag vet ju vad jag pratar om :lol:

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]