Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vålvå
Är det någon mer som har problem med att det luktar illa som f'n från ventilationen när man startar bilen.
Jag (V70II 2.4D -08) och en kollega som har en s80 D5 -08 har samma problem.
Lukten försvinner efter c:a 30 sek -1min.
av Vålvå
Bilen har gått 2900 mil och är 2 år ,servad hos Volvo-åf.
Lukten är svår att förklara men, det luktar typ ruttet,unket väldigt kraftigt.
Kan filtret vara boven? Lukten försvinner efter en kort stund och finns inte alltid när man startar bilen.
Igår när min fru kom hem från jobbet tog jag bilen efter henne,den stod max 2 min på infarten innan jag startade den(stank).Jag åkte till OKQ8 för att tanka,efter tankning, STANK!!
Vid båda tillfällena höll jag på att storkna av odören.
av rd350
Som någon skrev, ett kupéfilter eller en ac som behöver en odörbortagning men det brukar inte vara så vanligt på det miltalet.
av larsbergman
Hej! Om inte du kör klimatorn i autoläge blir kondensvatten stående i evakueringröret från kondensorn och surnar. Så ha även kliman på auto vintertid så undviker du stanken. / LB
Användarvisningsbild
av Racetwin2
ja jag tror också det är pga att klimatanläggningen inte går kontinuerligt. Den mår bättre av att alldid vara påAuto. Även vintertid.

Men det finns en spray som du kan använda som tar död på alger m.m. Kommer bara inte på vad det heter....
av Vålvå
Klart att den står i AUTO-läge ,när jag ändå håller på så har bromsarna börjat gnissla också sista tiden :(
Det är inga stora fel men klart otrevligt.
Användarvisningsbild
av leiwi
att inte filtret till kupen blir bytt vid service är inget ovanligt , finns många trådar om detta , jag byter mitt själv och använder kolfiltermodellen . av erfarenhet så byts inte filtret vid service .
dom brukar se "lättade " ut när jag förklarar att jag bytt filtret och att dom inte behöver göra det ( bara dra av kostnaden på fakturan)

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!