Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RCE
Hej!

Detta är första gången som jag följt själva leveransen via "Din bil i produktion" och har en liten fundering. Min bil har stått i fasen färdigbyggd väntar på leverans i snart en vecka, är det någon med lite inblick som vet vad som görs med bilen där? Jag har spekulerat lite i att det skulle kunna vara antingen någon form av kvalitetskontroll och/eller att de väntar på fler bilar som ska åt samma håll. Är det någon som vet?
av dme
Lånar din tråd lite då min fråga handlar om nästan samma sak...
Jag går i tankar på att beställa en ny XC60 nu i vår, och har en fundering kring leveranstiden.

Är det någon som kan ge mig ett estimat på hur lång tid det brukar ta, från beställningen är lagd, till att man får hämta ut den nya pärlan?

Tack på förand!

PS/ Grattis till nya Volvon RCE! :) /DS
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Man kan inte lita helt på vad som står på leveransinfo. För att veta exakt måste man ta kontakt med återförsäljaren. Min XC60 R-design stod t.ex som "färdigbyggd" länge, trots att den var på väg till återförsäljaren.

På din fråga dme är det jättesvårt att ge ett bra svar. Det är helt beroende när man gör beställningen och vad det är för spec. Min XC60 D5 R-design (fullmatad) tog t.ex 6 månader från att jag beställde den till att den kom till återförsäljaren. Det är ändring till MY11 om ett tag och jag tror att det är bäst att vänta tills du kan beställa en sådan.
av dme
Tack för snabbt svar!

Oj, hade ingen aning om att det kunde ta så pass lång tid som 6 mån! I min enfald hade jag en idé om kanske 6-8 veckor som max. Angående MY11, när sker övergången till dem? Hur känner jag igen om det är en MY11 eller en äldre version?

En sista fråga till dig XC90_Executive: Är du nöjd med din XC60?
Användarvisningsbild
av opA
dme skrev:En sista fråga till dig XC90_Executive: Är du nöjd med din XC60?
Jag kan svara för honom:

Han har inte hämtat ut den än.. han är en sån fegis som väntar till snön försvunnit så han slipper köpa vinterdäck utan kan direkt köra på sommardäck ;) :mrgreen:

( Jag förstår honom ioförsig.. även fast jag hade gått och kollat på den vaaaareviga dag )
av knicklas
Min chef hämtade ut sin XC60 DrivE för ett par veckor sen och hade då väntat i ca 9 veckor. En annan arbetskamrat beställde sin något senare och då hade väntetiden ökat till ca 12 veckor (det är också en DrivE...).
Användarvisningsbild
av Funk
Enligt rykten så är MY10 slutsålda sedan ett tag och orderböckerna för MY-11 har inte öppnat än...

/Thomas
av Petzzon
XC90_Executive skrev:Man kan inte lita helt på vad som står på leveransinfo. För att veta exakt måste man ta kontakt med återförsäljaren. Min XC60 R-design stod t.ex som "färdigbyggd" länge, trots att den var på väg till återförsäljaren.

Nu har dom snart byggt min XC 60 i en hel vecka, hur lång tid kan det ta??? Dessutom har dom ändrat lev vecka en vecka fram till v15 istället för som tidigare v14. Blir så trött vill ju ha bilen nu!!
av volvov70svart
Många frågor nu?
Funk skrev:Enligt rykten så är MY10 slutsålda sedan ett tag och orderböckerna för MY-11 har inte öppnat än...
/Thomas
philipsguy skrev:
Moody skrev:Apropå V70 MY11, när i tiden kan man förvänta sig att den finns upplagd i systemen för beställning hos ÅF?
I maj enligt min säljare... Han ringer mig först av alla när de finns upplagda 8)
[quote="Det vi kan vänta oss av MY11 V70 tror jag är lite nya motorer och kanske lite nya tillval.[/quote]

S60 = Dieselmotorer v70 MY11??
D5 2.4 5-cyl rak 205 hk 420 Nm (0-100km/h = 7.8s)
D3 2.0 5-cyl rak 163 hk 400 Nm (0-100km/h = 9.2s)
1.6 D DRIVe 1.6 4-cyl rak 115 hk 270 Nm
av RCE
Tack för svaret XC90_Executive :)

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!