Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Jag håller för närvarande på att leta andrabil som ska rymma två stycken Akta Graco DuoLogic barnstolar placerade i baksätet, bl a bakom mig som förare som är 186cm. Jag sitter inte särskilt bra ens i min XC70II.
Av en händelse testade jag samma sak i en, hrm Toyota Prius II. Helt otroligt. Jag kan då sitta precis som jag vill sitta och ändå ha gott om utrymme för barnstolen.
Hur går detta ihop? Priusen är ju 4dm kortare och en äldre konstruktion än V70II.

Dessvärre är jag mest intresserad av Volvo och tyska bilar där utrymmena är likvärdiga i kupen, dvs 5-serien, A6 etc etc så jag har dålig koll på vad japanerna och ford, opel etc har att erbjuda.
av XCThord
Jag håller helt o hållet med dig om att Volvo och de tyska "premiummärkena" är förvånansvärt trånga i kupén. (Volvo är oftast värre än tyskarna dock, enligt min mening.) Jag är c:a 1,95 och det är helt i princip omöjligt för mig att sitta bakom mig själv i en V70/S80/XC70 trots att de är så stora bilar. Jag kan däremot sitta bakom mig själv, om än inte med gigantisk marginal, i t.ex. Kia Cee'd, som är en mycket mindre bil. Volvo verkar lägga (för) mycket av det totala utrymmet till bagaget och klämma in ett litet baksäte i sista stund. Jag personligen skulle mer än gärna kapat säg 10 cm från bagaget och ökat benutrymmet inne i kupén med detta på alla Volvomodeller...

Förra gången jag tog en taxi till Arlanda kom jag med en rätt pratglad chaufför. Han sa att han funderade på att byta sin V70 mot (om jag minns rätt) en Skoda Octavia nästa gång då den upplevdes som aningen större i kupén och dessutom drog mindre bränsle. Jag kan inte själv uttala mig om det här, men om Skodan verkligen är större än V70:n benutrymmesmässigt är det ju inte ett särskilt bra betyg till Volvo...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad det gäller bagaget så kan väl alla som äger en barnvagn och en V70II bli galna om man kapade 10 cm för då skulle man bli tvungen att ställa vagnen på tvären = Mycket dåligt! Däremot kunde man lagt de 10 "tomma" cm i fronten på bilen till utrymmet inuti bilen istället..
Däremot så kan jag väl hålla med om att det finns rymligare bilare när det kommer till storleken i kupén.
av Arese
Det är längden i kupén som saknas, min E91 3-serie har mer benutrymme i baksätet än vår V70II. Däremot är bredden mycket bra i V70:n.

Vad är budgeten för andrabilen? Rekommendationerna kan ju skilja sig något åt om ni tänkt er lägga 50 eller 300k.... Om budgeten är begränsad så är jag själv svårt förtjust i förra generationens Mondeo, både rymlig och kul att köra. Lite pappig känsla dock men det är bara bra om ungarna ska härja fritt....

Mvh
Arese
av Mr T
Det blir väl oftast någon typ av kompromiss (undantaget gigantiska amerikanare) mellan bagage och baksäte.

Men nya Skoda Superb kombi ska visst ha en rejält baksäte, dock något mindre bagage än V70. Jag har iofs sett den IRL ännu men av bilderna att döma verkar den vara väldigt trevlig.

//Mr T
av Amli
A6 har bättre utrymme i baksätet för framför allt benen. Men det går i princip bara att sitta 2 i baksätet då mellanplatsen knappt kan räknas. Bagageutrymmet är däremot mycket mindre än V70.

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]