Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Vad är eg. vettigast:
Står i valet och kvalet mellan två bilar, XC70 eller V70 AWD
För samma pengar som en V70 AWD D5 Summum Aut med Driver Supp-paket, Teknikpaket med Prem Sound och Herrg.vagnspaket får jag en XC70 D5 Summum Aut med laminerade rutor, tonade rutor och Hi Perf-stereo. BT-handsfree, nyckelavst. krockkudde och timer ingår i båda.

Vad är eg vettigast? Eller är det vettigaste kanske att ta V70 Summum Aut med laminerade rutor, tonade rutor och Hi Perf-stereo. BT-handsfree, nyckelavst. krockkudde och timer.

De båda första får jag ge 400 för och den sista ca 360.

Det blir ju bland de sista 10orna i så fall. Men det spelar ju mindre roll, jag väntar mig inga stora ändringar till MY11.

Det kostar kort sagt 40 tusen för att få en XC, i det ingår iofs några extragrejer: lastgaller, backkörningshjälpen och fartberoende servo.
Senast redigerad av 1 Enzo, redigerad totalt 0 gånger.
av Halvmas
Frågan är vad du kommer nyttja bilen till?
Behöver du markfrigången är svaret givet, XC70.
Behöver du inte den men vill ha AWD av diverse skäl, framkomlighet, tunga släp, vinterkörning så är V70 AWD din bil och ifall inte bägge ovan passar in så ta en V70 vanlig och spara kulorna till annat roligt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tog XC70 för den drar 2.1 ton och går att få med manuell låda.

Annars hade jag tagit V70 AWD alla gånger då den drar mindre bränsle, är snabbare och ligger mycket bättre på vägen.

+ att på V70 är hela bilen lackerad, på min XC70 är halva bilen någon skum grov svart ABS plast som man "glömt" lackera.
av Enzo
Jo, AWD ska det vara. Har haft det på XC90 03 och min nuvarande XC70 06.
Min eg fråga var väl eg rörande extrautrustningen och hur mkt mer en XC är värd/eftertraktad när bilen ska säljas om 3-4 år.

Men det vettigaste är nog ändå en V70, det blir sannolikt det bättre affären i längden. Allt det där extra får man inte så mkt för misstänker jag.
av Mr T
Enzo skrev:Jo, AWD ska det vara. Har haft det på XC90 03 och min nuvarande XC70 06.
Min eg fråga var väl eg rörande extrautrustningen och hur mkt mer en XC är värd/eftertraktad när bilen ska säljas om 3-4 år.

Men det vettigaste är nog ändå en V70, det blir sannolikt det bättre affären i längden. Allt det där extra får man inte så mkt för misstänker jag.
Jag gjorde en snabbkoll på blocket, V70 och XC70 MY06, 8 - 16 tusen mil. 248 st V70 med priser runt 130-150 kkr (med ett antal undantag naturligtvis).

Antalet XC70 var 27 st och de flesta inom 170 - 210 kkr-spannet.

Jag tror nog att det kommer att vara lättare att få sålt en bra utrustad XC70 om ett par år och jag skulle inte vara rädd för merkostnaden, av dagens begagnatpriser att döma så får du tillbaka dem.

Sen föredrar jag XC70 tack vare bättre komfort, den går mjukare på vägen helt enkelt. Nu är jag iofs lagd åt det komfortabla hållet och inte det sportiga :)

//Mr T
Användarvisningsbild
av V9097
Jag hade tagit xc70 alla dar i veckan. Den aningen högre sittpositionen och (ännu) mjukare fjädringen gör liksom Volvokonceptet rättvisa. Och jag tycker bakdelen på V70 är ful... dom konstiga baklysena passar bättre på xc70 av någon anledning.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Ett sätt att få bättre väghållning om du väljer XC70 är att beställa Four-C. Kostar tyvärr en slant men jag gillar systemet.

Henry
Användarvisningsbild
av na96gen
har egentligen samma fundering som du..
väljer nog en V70 till slut, för då kan man få dynamic stolarna med bra mycket sidostöd så man slipper glida i väg i skinnstolen.
Men mitt kval blir då att med V70:in med alla grejor på så är det inte långt upp till en T6:a, den borde också få 304hk till MY11. Hmm hur ska man välja.. ??:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fan vet med andrahandvärde på XC70, personligen tror jag man kommer garva ihjäl sig om några år när man tittar tillbaka och tänker på det helknäppa modet att sätta skrovliga olackerade ABS-plast galonblöjor på bilarna för att få dem "Sportigare".

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
[imghttp://http://www.egml.yimg.com/img.autos.yaho ... er10_x.jpg[/img]
Bild
Bild
Bild
av Amli
Det lär inte vara en mer sportig look de eftersöker. Snarare en robustare och oöm. Eller "aktiv" som är så populärt att uttrycka sig i bilvärlden.
R-design däremot ska avspegla en sportig look.
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]