Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, som tråden gör gällande, hur upplever ni skillnaden för de olika inställningarna på Four-c chassit?

Köpte nyligen en s80 my07 (med comfort-sport-advanced) med det aktiva chassit och försöker "leta" rätt på skillnaderna de olika inställningarna emellan. Tycker mig inte kunna identifiera några (större och konkret) skillnader.

Ska tillägga att det sitter 17 tums dubbdäck på och att väglaget inte tillåter större tester dock.

Är detta normalt eller är det verkstaden nästa innan garantin från handlaren går ut?
Flyttar till Volvo S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-), XC60 istället.

Jag har en S80 V8 Executive MY08. På min bil och alla andra S80 jag har kört med Four-C är det väldigt stor skillnad! Kör nästan alltid på Sport, men byter jag til Advanced så blir den betydligt mer "skumpig"/stötig. Om man svänger lite tvärt fram och tillbaka så känner man att hela bilen styr in bättre i Advanced t.ex.

Har du någon väg i närheten där det ligger kullersten? Där blir det tydligt! I Comfort "flyter" bilen på underlaget och i Advanced känner man alla stenar :wink:

Jag har förresten 18" (245/40 18") friktionsdäck. Dock bara komfortläget just nu - ett potthål skadade fälgen och skar ut en bit av däcket så jag är rädd att det smäller om jag kör på Advanced och får en stöt till.... (S)
Nu har jag iofs en XC70 så jag vet inte om det är någon skillnad på inställningarna, men jag håller annars med XC90_Executive till fullo.
Det är stor skillnad de olika sättningarna mellan! Det märks kanske inte lika mycket om du kör rakt fram, men ge dig ut på en sämre väg eller allra helst på en riktigt kurvig landsväg, då märks skillnaden markant!!!

Att gå från Comfort till Advance blir som att ratta en helt annan bil. Sen vet jag inte om jag inbillar mig men jag upplever att även styrningen blir helt annorlunda. Bilen blir avsevärt mycket spänstigare och rappare i styrningen på Sport och framför allt Advance.
Oavsett vilken inställning du väljer har du ett aktivt chassi vilket innebär att bilen anpassar sig till situationen. Högfarstkörning på kurvig landsväg i läge advanced är riktigt roligt. En XC70 är ju utan detta chassi lite "svajig" på grund av sin höga markfrigång och långa fjärdringsväg. Four-C är därför särksilt lämplig som tillval på XC70.

Hälsningar

Henry
Ett enkelt sätt att testa detta som jag lärde mig av VolvoCars på deras förarutbildning är att kliva ur bilen med mjukaste inställningen. Ha bilen igång under tiden. Öppna förardörren fullt och kliv ut och prova att "gunga" bilen genom att ta tag längst ut i den öppna dörren och gunga. Det kommer att gå ganska lätt. Prova nu samma sak med advanced. Du kommer att märka stor skillnad i bilens rullrörelse. Den kommer bli nästan stum när du försöker gunga den i dörren. Märks iaf riktigt tydligt på XC70 med Four-C

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?