Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DavSan
Hej!

Äger en svart v70II och har nu tänkt mig att köpa nya sommarfälgar då jag
vill ha större än de 17" volvo original som jag har nu.
19 eller 20 måste det vara och priset per fälg kan kosta upp till 4000:-
Några tankar kring detta och tips? Jag har kollat runt på ALLA svenska hemsidor
och testat fälgprovare hit och dit men jag blir aldrig nöjd...
Svarta fälgar går bort, så det är inget altenativ.

Jag har även varit i kontakt med bilia gällande deras sänknigssats.
De skall ha 7.900:- monterat och klart och då sänks bilen 3 cm fram & bak.
Jag vet att det blir billgare med bara fjädersats men jag vill ha "the real deal" med nya dämpare också...
Någon som äger en sådan sats eller som vet för och nackdelar?

Mkt frågor här men jag räknar med bra svar=) Tack //David
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har du redan kollat ALLA svenska sidor med fälgar och inte hittar något så har du troligtvis så speciell smak så att ingen av oss här heller kan hjälpa dig! :roll:
Sätt upp lite riktlinjer på hur dom ska se ut, leta rätt på något som liknar dom och posta en bild här tillsammans med synpunkter om vad du tycker är fel dåligt med dom så kanske vi kan hjälpa dig att hitta några som är bättre!

Vad det gäller sänksats kan jag bara svara generellt: (Utgår ifrån att du tänker köpa någon bra sats och ingen skit)
Fördelar:
-Snyggare
-Bättre väghållning

Nackdel:
-Sämre komfort
-Sämre framkomlighet

Sen beror det ju givetvis på vilken modell du väljer på sänksatsen för hur resultatet blir.
Nöjer man sig med 30mm så påverkas inte komfort och körbarhet så mycket.. Upplever V70II:in som relativt hög så exvis 30 mm skulle inte märkas vill jag påstå. Märkas när det gäller körbarhet alltså!

Sen en fråga till, menar du som du skriver, 4000:- per fälg, PLUS däck, eller ska däck ingå i det priset?
av DavSan
Variosboy: Mycket bra svar. Givetvis måste jag precisera mig för att få den hjälp jag behöver.
Jag är säker på att det här låter löjligt men jag skulle absolut vilja konkurera med andra i Sverige om
att äga den mest stilrena(eleganta, snygga, diskreta) v70II i landet.
Jag är alltså inte ute efter Coola, brutala eller tuffa fälgar med de senaste färgerna.

Om ni liksom jag är sånna som vänder er om när det rullar förbi en orörd 850R i vacker röd,
men som ingen annan förstår varför man kollar in den gamla bilen, så kanske ni förstår lite
av vilka fälgar jag är ute efter=)

Jag vill ha en familjebil som varken hörs eller rullar fortare än de andra bilarna i stan
men folk skall se att "här är en kille som lagt mkt tid och tanke på sin bil"
Jag har momentum av 2008 års modell så jag har inte kromade lister runt rutorna men
jag har bytt till oceanrace dimljushållare så det hade kanske funkat med kromade(diskreta) fälgar
i kombination med hållarna.

Svarta eller titanium vill jag nog inte ha och jag menade 4000:- för bara fälg som max, sedan tillkommer däck.
av Amli
JE Jr skrev:Jag har sett en vit S80 med 19" Erakisfälgarna som finns till XC70, det var grymt snyggt! Flgarna var silver, och inte den tvåfärgade varianten.

XC60 R-Design i 20" kanske om de passar? :D
Snygga fälgar men jag skulle säga att det inte passar på en vanlig V70 när det står XC i som det brukar göra på just XC-fälgarna.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
DavSan skrev:.
........Jag vet att det blir billgare med bara fjädersats men jag vill ha "the real deal" med nya dämpare också...
Någon som äger en sådan sats eller som vet för och nackdelar?

Mkt frågor här men jag räknar med bra svar=) Tack //David
Om du vill ha "the real deal" kan du även byta krängningshämmaren så slipper du få ett slagskepp som kränger när du svänger.... :wink: Nej skojar lite men allvar också. Krängningshämmaren byts bl.a. på den sänkning som Volvo har i sportchassit (samma som R-design) så det finns hårdare krängningshämmare. Kräningshämmaren plus bussningarna/fästen borde ju finnas som originaltillbehör eller från andra tillverkare. Kring dämparna kan jag bara hålla med. Iaf om du är ute efter mer än bara utseendet.

Både de hårdare dämparna (har hårdare "slow compression") och krängningshämmaren bidrar, förutom generellt bättre väghållning, även till att du få mindre bodyroll när bilens vikt förskjuts ex in i en rondell eller kurva.

Kring fälgarna har jag inget att tillföra tyvärr då jag inte kört på större än 17 tum :D
av DavSan
Åååå, jag blir så trött på mig själv som inte vet vad jag vill ha...
Det borde f-n finnas återförsäljare med öppet hus där du hissar upp din bil och sedan
får man prova så mänga fälgar man bara vill tills man hittar de som passar just sin personlighet=)
Angående Krängnigshämmare så skall jag snacka med billia om det ingår eller ej i deras sänknigssats.

Variosboy: vad menade du med sämre framkomlighet? Antar att du syftar på att den blir lägre och att gupp
blir ett jobbigare moment att ta sig över... Jag tror doch inte att tre centimeter gör så mkt på den redan så höga
v70II eller?

Angående fälgar 108/5 som både nyare V70II och äldre v70n har... Jag har förstått att det ej passar
att skifta där i mellan och att det beror på två olika ET, eller?
Vad är det isf för ET som gäller på den nya v70II, så man inte går på en blåsning från försäljaren.
Hur breda får däcken förresten vara? Antar att de tar i hjulhuset när man ger fult rattutslag om de är för breda?

Mkt tjöt och frågor jag vet... Men uppskattar alla svar
Användarvisningsbild
av Variosboy
Med sämre framkomlighet så menar jag precis som du tolkade det, allt bilen blir lägre. Men som jag också skrev så är ju V70II rätt hög från början så det lär inte vara något stor bekymmer!
Användarvisningsbild
av opA
Jag måste bara fråga.. menar du 7900 kr för 4 fjädrar, 4 dämpare och montering på Volvo ?! Låter fruktansvärt billigt (?!)

Ska själv sänka min bil om 2 veckor och där kostar bara fjädrar från H&R + montering 3800 kr ( och detta är ändå billigt p.g.a lite rabatt och en bra firma som gör det ) .. och dämpare brukar ju ändå kosta några tusen kronor STYCK.

Du får gärna klargöra för mig.. :)
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]