Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orwar
Hämtade ut min V70II häromdagen och är i stort sett väldigt nöjd med bilen, så när som på en del detaljer.

Största irritationsmomentet är ändå regnsensorn. Tycker ni att den funkar??
Jag upplever att den fungerar nästan lika dåligt som den gjorde på min V70N (2004). Vid låg känslighet reagerar den knappt alls och på hög känslighet är den fortfarande hopplöst trött vid körning i omväxlande regn på motorväg. Den verkar aldrig kunna torka så fort som kontinuerlig drift, det är alltid en fördröjning mellan svepen, vilket gör att man likförbannat måste slå om manuellt om det regnar ihållande eller om man ligger bakom en bil. I andra bilar jag haft kan den också gå upp på hög hastighet om man tex kör förbi en lastbil med massa stänk eller vid kraftigt regn.

Till på köpet verkar ju fanskapet aldrig sluta torka om man har den i hög känslighet även om det inte kommit regn på rutan på flera minuter.

Är det fel på min eller är Volvos regnsensorer fortfarande så här dåliga? :shock:
av Amli
Nu när det har snöat tycker jag inte att regnsensorn har fungerat lika bra. Det är som att den inte fattar att det ligger snö på rutan oavsett vilken känslighet man väljer. Men när det bara har regnat tycker jag den har fungerat hur bra som helst.
Användarvisningsbild
av Falk
Märkligt det där med regnsensorfunktionen på olika exemplar av bilarna. På min V70N -05'a fungerade den verkligen helt perfekt så länge jag körde bilen i 15000 mil, två-tre (nån enstaka gång 4) "hack" ned från högsta känslighet fixade alla väder . På -10'an verkar den också funka helt OK (inte riktigt lika bra, men helt ok).
Dock har en av mina bekanta på bägge sina V70N, en 03'a (tror jag) och senast en 07'a haft konstanta problem med funktionen. Inställningen/känsligheten har verkligen funkat uselt och sporadiskt. Vet inte hur många gånger han hade den första bilen inne på verkstad för att försöka få felet fixat utan att de lyckades...

(På vår andrabil som är en Renault är f.ö. regnsensorfunktionen totalt usel.)
av Columbus
Fungerarde ok både på -04:an och MY10. Bägge kan/kunde få "spel" när det skymmer och är mörkt. Inget som jag skulle lägga x-tra pengar på om det inte fanns som "standard" (blev erbjuden)
av perhall
Falk skrev:Märkligt det där med regnsensorfunktionen på olika exemplar av bilarna. På min V70N -05'a fungerade den verkligen helt perfekt så länge jag körde bilen i 15000 mil, två-tre (nån enstaka gång 4) "hack" ned från högsta känslighet fixade alla väder . På -10'an verkar den också funka helt OK (inte riktigt lika bra, men helt ok).
Dock har en av mina bekanta på bägge sina V70N, en 03'a (tror jag) och senast en 07'a haft konstanta problem med funktionen. Inställningen/känsligheten har verkligen funkat uselt och sporadiskt. Vet inte hur många gånger han hade den första bilen inne på verkstad för att försöka få felet fixat utan att de lyckades...

(På vår andrabil som är en Renault är f.ö. regnsensorfunktionen totalt usel.)
När såna där funktioner inte fungerar blir man ju irriterad och galen, eftersom de inte är så viktiga. Jag tycker att det är jobbigare att åka 3 ggr till verkstaden för att fixa regnsensorn än att vara utan. Kanske är det därför klokt av Volvo och en del andra att ibland inte erbjuda senaste idéerna, om de inte funkar... /PH
Användarvisningsbild
av opA
Den fungerade klockrent på min bil när jag köpte den.. men så bytte dom framruta och sedan har den varit knasig så in i bomben.. har dock på sistone verkat vara "lite" bättre.. men inte särskilt mycket.
av Orwar
Sorry, missade tidigare inlägg.

Dock verkarjag inte vara ensam i min frustration. Om det är bra eller dåligt vet jag inte riktigt än.. :)

Regnsensorer har väl funnits i snart 15 år, så nån direkt ny teknik är det ju inte..?
av sensonic
Kolla att den inte som i min bil har lossnat från glaset. Man ser det ganska lätt utifrån att hela "klisterytan" ligger an. Gör den inte det får man konstigt beteende.
Användarvisningsbild
av Gurra82
jag tycker regnsensorn fungerar mycket bättre än min tidigare V70 -06, denna är inte lika dum, på min förra -06 kunde den köra på full fräs vid lite duggregn,

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]