Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Tänkte att vi i den här tråden skulle ge tips och förslag på funktioner och egenskaper som en V70II borde ha/borde få framöver.

Om det kommer många bra förslag tänker jag sammanställa listan tillsammans med en skrivelse och skicka till volvos utvecklingsavdelning. Om det ger något vette fan, men ett försök är det värt..
Anledningen till detta är att jag kommer på många småsaker hela tiden som skulle vara bättre/underlätta mycket.

Några saker som redan diskuterats är ju sånt som man kan betrakta som rena fel, tex. vindrutespolarproblemet.
Men det är inte felen som skall med här (även om dessa kommer att påpekas i skrivelsen)

Här kommer några av mina egna bidrag:

-Tempmätare via färddatorn. (motortemp)
-Én funktion som berättar hur länge bränslevärmaren varit på när man kommer till bilen på morgonen, kan vara bra å veta så man inte tömmer batteriet för mycket.
-Indikation i displayen som säger om motorvärmarsladden sitter i.
-mm.

Kom igen, fyll på!!
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Varningslampor på dörrar när man öppnar dem. det fanns på 740 och var ju riktigt bra! Lite fastare fjädring... de gjorde väl om den på S80 på ett bra sätt vid facelift.../PH
av Amli
Förutom det du skriver kommer jag spontat på följande:

- Längre sitt dyna på framstolarna
- Högupplösta displayer (som på kommande S60)
- möjligheten att stänga av den automatiska avbländbara backspegeln.
- Tillvalet Panoramatak.
- Möjligheten att ställa in parkeringsvärmaren även vid färd.
- Möjligheten att ställa in automatisk belysning när man stänger av och låser upp bilen som även ska tända upp belysningen under bakspeglarna om så finnes.
Användarvisningsbild
av Falk
Fyller på...

-Möjlighet att programmera automatisk nedvinkling av höger backspegel när man lägger i backen.
-Möjlighet till visning av oljenivån i samband med start. (t.ex. Renault har en sådan funktion)
-Utdragbar sittdyna/lårstöd på "sportstolar"
-Tvådelat bagegrumsgolv
av erc
Man vet att man är ordentligt nöjd med sin bil när det enda man kan komma på i förbättringsväg är:

- möjlighet att se kylvätsketemperaturen
- komplettera med 12V-uttag bakom panelen (för exempelvis navigator)
- något rymligare stolsfickor (Hallwagatlasen ryms bara precis)
- harmonisera intrumentbelysningen - allt för gärna vara vitt som instrumentklustret
- harmonisera aluminiumpanelen runt ljudanläggningen/ med övriga dekorlister
- belysning under bagagerumsgolvet
Kom på en sak till:
Ett vindrutetorkarläge som gör att torkarna ställer sig på halva rutan typ, så de träffas av defrosterluften när man kör bränslevärmaren. Så slipper man två isbatonger som vindrutertorkare på morgonen..

(Vet att det finns ett serviceläge, men det återställer sig ju automatiskt när man startar bilen, å det är ju värdelöst för funktionen ovan..
av Steff 99
Bättre stolar sport/komfort med utdragbart lårstöd.
Förbättrat svankstöd där man kan justera svanken efter sin egen rygg.
Instrumentbelysning där visarna har egen belysning och inte enbart bakgrundsbelysning
Musfunktion för alla menysystem och nav och en gemensam skärm.
Fungerande vindrutespolare , torkare och ytterbackspeglar som inte "gror" igen av stänk.

O tänk om man lyckas få bilen skrammel och "knirk" fri...det kanske hjälper om man får saker o ting att sitta fast.
Fyller på jag med:

Också jäkla nöjd med bilen men allt kan bli bättre :-)
  • 12-voltsuttag uppe på I-bräda (för navigator etc). Bättre placering av 12-voltsuttag generellt är ett önskemål. Vem vill åka med jalusiluckan öppen konstant om man har GPS eller annan utrustning (ex separat DVD-spelarem.m.)?
  • Bättre spolarmunstycken. Måste vara riktbara då en inställning inte passar alla.
  • LED-Ljus överallt (kupé, nummerskylt, positionsljus, etc) utom hel halvljus givetvis
  • Tag bort tanklocksknappen bredvid ratten och låt locket öppnas med centrallåset som på alla andra bilar. jag Har tröttnat på att gå runt bilen bara för att upptäcka att jag glömt öppna.....kan inte vara ensam om detta
  • Möjlighet att söka med knappsatsen (bokstäver) vid tex USB-minne. Har 1100 låtar och småjobbigt att scrolla. Vill ha samma funktion som i mobiltelefonens adresslista där det räcker att hålla inne "P" för att få upp "Persson". Samma sak med låtval alltså
  • Bättre audiogränssnitt. Möjlighet att visa albumbild etc. Håller 100% med om högupplösningen
  • Stöd för knän. Idag har man bara den hårda svängda konsolen som stöd = ont i benet
Skall fundera mer men detta var "top of my head" just nu:-)
Senast redigerad av 3 Racetwin2, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Honke
En knapp för "self destruction" :wink:

Nä skämt åsido... Saker jag skulle vilja ha när jag köper V70II är:

-Rattvärme
-Head up display
-Öppningsbar ruta på bakluckan
Användarvisningsbild
av CarMan
En sak jag skulle kkuna tänk mig är en mer omfattande inställnings meny.

Vi har ju idag en rad inställningsmöjligheter via ICM, här skule man kunna ha en meny som heter avancerad bininställning.
Här går bara den "aktiva" bilägare in. Är kan man lägga funktioner som tilexempel att val att löga till o ta bort funktioner från färddator menyn.
man kan lägga till motortemp, laddtryck, o annat onödig som en icke aktiv bilägare inte bör ha däer, få då hittar han inte i färddator menyn.
här kan man ju lägga många andra funktioner också, som idag anses för avanserade för att lämna ut till kunderna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]