Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Craile
Hejsan!
Är det någon som vet när den kommer med start/stopp.
Finns ju redan i dom mindre modellerna men när kommer den på V70?
Eller kommer det inte i V70 alls?
Användarvisningsbild
av Funk
Det finns ju redan en ny variant som klarar miljöbilsgränsen utan start/stop så det är väl kanske inte så bråttom.
För övrigt tycker jag att pengarna som en s/s kostar extra borde ta väldigt lång tid att spara in om man inte kör extremt mycket stadskörning. Prisskillnaden på en C30 är väl runt strax under 20000:- så man får köra måånga mil för att det skall löna sig, och redan de vanliga har ju rimliga utsläpp. Skulle du spara 20% i stadskörning (och kör bara det) så tar det ändå runt 15000mil innan man sparar in den investeringen.

/Thomas
av Lövet
Skillnaden i pris är 4.000kr, inte 20.000kr. Du måste jämföra samma utrustningsnivå. Grundbil säljs inte som S/S, bara som Kinetic och då är tillägget 13.900kr med S/S och 9.900kr utan S/S.
Användarvisningsbild
av Funk
andreas_lofgren skrev:Skillnaden i pris är 4.000kr, inte 20.000kr. Du måste jämföra samma utrustningsnivå. Grundbil säljs inte som S/S, bara som Kinetic och då är tillägget 13.900kr med S/S och 9.900kr utan S/S.
Du har helt rätt ! Kan jag skylla på snöblindhet :oops: ??
Då når man ju breakeven redan efter ca. 3000 mil.

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
skilnaden är 4000:- & man kör väl start/stopp först o främst för miljöns skull
av Tobbev
Jag tror relativt få kör miljöbil för miljöns skull i första hand. Lägre förmånsvärde eller andra förmåner (fri parkering etc) är nog ett tyngre argument för de allra flesta.
Användarvisningsbild
av CarMan
det tror jag också, o det är j det som är så fel
staten betalar masa pengar för att du köper en bl som KAN gå på E85, sen kör du på bensin & får trots det behålla "rabatten"
av Tobbev
Ja CarMan. Tittar jag på min närmaste bekantskapskrets så är det absolut så. Det billigaste bränslet för tillfället används, och det har den senaste tiden ofta varit bensin.
av MattiasD
Start/stop tekniken ser jag som något som kan förbättra luften i stadsmiljön. Däremot är den bränslebesparande effekten försumbar för miljön.

Angående era slutsatser vilket bränsle som tankas är det väl bara en än gång att konstatera att skatten bör höjjas på fossilbränslena. Och ja just det, staten betalar inga penga för någon bränsletyp.

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]