Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Går orent är bara förnamnet - motorn låter som en potta skit när man startar den kall. Inte länge men under sådär 5-10 pinsamma sekunder så vill man inte att grannarna står brevid och lyssnar. Använder inte motorvärmaren men det får jag allt börja göra troligtvis. Att motorn lät så när vi hade 15-20 minusgrader är väl en sak men det är i princip lika illa nu när det är strax under noll. Kollegans bil (S80 2,5FT My10) är likadan.

Nåt tokigt är det iallafall för den gula motor/avgasreningslampan lyser konstant. (På bådas bilar)

Obs, har bara tankat bensin än så länge och med tanke på startproblemen så fortsätter jag nog med det.

Jag lär väl åka in till min åf med bilen - men tar gärna emot kloka råd innan dess. :)
Senast redigerad av 1 Guligan, redigerad totalt 0 gånger.
av JHg
Köp en diesel nästa gång?! :mrgreen:
Det är märkligt,jag kör på E85 och har startat vid -25 utan problem.
Vem vill lukta diesel?
Jag kör på både E85 och Bensin och har inte märkt någon skillnad. Det enda är att mortorn flödar i början och tomgången går upp men detta är som det skall vara. Av miljöskäl vill Volvo snabbt få upp katalysatorn i temperatur för att minska utsläppen och därav flödandet/hög tomgång i några sekunder. Men det låter inte som det är det ni drabbats av utan något annat. Lyser lampan så är ju något fel! Lambdasonden kanske?
JHg skrev:Köp en diesel nästa gång?! :mrgreen:
Men det var ett j***a tjat om diesel. När några av oss vill diskutera bränslealternativ till Volvos nya motorer blev en del på detta forum tokiga. Men tydligen är det helt i sin ordning att tjata om diesel när någon har problem med en flexifuel. Jag kanske ska föreslå byt till flexifuel varje gång en dieselbils ägare har problem. För diesel är knappast problemfritt förutom att det är ett miljövidrigt bränsle.

För att ge svar på vad tråden handlar om, och nej diesel är inte lösningen. Jag har kört 2.FT i drygt ett år utan problem. Det är något tokigt med bilen så kontakta din verkstad.
MattiasD skrev:
JHg skrev:Köp en diesel nästa gång?! :mrgreen:
Men det var ett j***a tjat om diesel. När några av oss vill diskutera bränslealternativ till Volvos nya motorer blev en del på detta forum tokiga. Men tydligen är det helt i sin ordning att tjata om diesel när någon har problem med en flexifuel. Jag kanske ska föreslå byt till flexifuel varje gång en dieselbils ägare har problem. För diesel är knappast problemfritt förutom att det är ett miljövidrigt bränsle.

För att ge svar på vad tråden handlar om, och nej diesel är inte lösningen. Jag har kört 2.FT i drygt ett år utan problem. Det är något tokigt med bilen så kontakta din verkstad.
Den enda i den här tråden som verkar tokig är nog du mattiasD.
Hur du kan gå igång så hårt på ett inlägg med en mega-smilegubbe i slutet????
Guligan skrev:Yes, den skall in på verkstad i morgon redan!
Hello Guligan! Lite nyfiken. Löste de felet på verkstan? Fick du reda på vad det var?
pumpnasare skrev:Det är märkligt,jag kör på E85 och har startat vid -25 utan problem.
Vem vill lukta diesel?

Kör mer än gärna på diesel än att köra på fjantig sprit, sprit det dricker man och inget annat :D
V50 D2 man 2012 Glow plug?

Tack Hasse, fantastiskt bra grävande. Då[…]

Det där är knappast applicerbart på[…]

Märkligast är kanske att det fungerar f&[…]

Du får nog leta universal då original […]