Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Har fått bra erbjudande på en ny D5 V70AWD när jag kollade runt på XC70:or

Jag hade tänkt mig en manuell XC70 2.4 men fick även erbjudande på en V70AWD D5- som har automatlåda som standard

Automatlådan gör mig ambivalent
Många inlägg här handlar om dålig funktion, varvar och drar omotiverat mycket mera bränsle med automat anser många

Har vi några med praktisk erfarenhet av båda biltyperna som kan ge någon känsla kring likheter och olikheter
Skillnad i uppträdande på vägen, XC70 är hög med större däcksprofil - AWD är "bara" fyrhjulsdriven
Eller någon som har erfarenhet kring skillnad mellan en V70FWD och V70AWD

Någon annan tråd här handlar om V70:ans uppträdande på vinterväg, "sladdrig och ostadig i modd och frånåkta", "slipper" man det om man går AWD vägen?

Tyck till - Det är ni bäst på :D
av Halvmas
En snabb fråga bara. Pratar vi om fabriksnya bilar?
Har själv endast kört nya D5-motorn sporadiskt men den skiljer sig rejält mot den gamla som jag skånkar runt i just nu. Jag tycker att den nya motorn passar bättre ihop med automaten och växlar bättre än den gamla. AWD gör i alla fall att bilen upplevs som stadigare i all körning så gott som ( mina erfarenheter ) och att det är väldigt gott att ha ifall man åker av det större vägnätet vintertid. Du ökar framkomligheten helt enkelt jämfört med en vanlig V70. Nackdelen är att bilen blir tyngre och törstigare.
Gällande XC och inte så får du en mjukare gång i XC. Somliga gillar det och andra inte.
Vet dock inte om nya V70 AWD är 2 cm högre än vanliga V70 så som den är på gamla modellen?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:Någon annan tråd här handlar om V70:ans uppträdande på vinterväg, "sladdrig och ostadig i modd och frånåkta", "slipper" man det om man går AWD vägen?
-Nej skillnaden i "sladderkänsla" är minimal mellan FWD och AWD. Däremot går det att köra fortare med AWD om greppet är kass, man kan ju accelerera fullt i nästan alla lägen ovasett om greept är skräp.

-Dett är mindre sladderkänsla i V70AWD än i XC70AWD pga att den inte är lika hög. XC70an är mycket mjukar i fjädringen vilket ökar sladderkänslan.

-Automaten är superbekväm, slapp och skön att köra, växlar soft men drar duktigt rejält med mera bränlse, i alla fall med min körstil. Om man kör som en senil 90-åring så är nog skillnaden mycket mindre men gillar man att ligga på lite, köra om de flesat och så då rusar automatens förbrukning
Användarvisningsbild
av bjornw
VolvoB20 skrev: Dett är mindre sladderkänsla i V70AWD än i XC70AWD pga att den inte är lika hög. XC70an är mycket mjukar i fjädringen vilket ökar sladderkänslan.
Att XC70:n är högre och mjukare gör ganska stor skillnad tycker jag. Den ger känslan av att man åker ovanför vägen och inte på den. Styrkänslan är sämre än i V70 AWD och det är svårare att känna av underlaget. Däremot är komforten lite bättre i XC:n som rullar lite mjukare delvis pga större hjul. Den är något tystare också.

Kompromissen är XC60 som är hårdare satt och har bättre körkänsla men fortfarande känns hög och också går lite ovanför vägen.

Har du funderat runt saker som andrahandsvärde och om du har behov av en XC? När vi funderade på XC70 eller V70 för 5-6 år sedan tyckte säljaren självklart att vi skulle ta en XC för andrahandsvärdet var så mycket bättre. Idag är det tvärtom, 5-6 år gamla V70 AWD står högre än motsvarande XC pga förbrukning mm.

Om du ofta drar släp, kör i "terräng" eller mestadels kör i ryckig stadstrafik kan det vara motiverat med automat men personligen prioriterar jag körkänslan, kontrollen, förbrukningen och ekonomin med en manuell låda. Den kostar både mer förbrukning, skatt och inköp. Tycker det suger apfett att det inte går att få V70 AWD med manuell. Därför blev det en XC60.
Användarvisningsbild
av kave
bjornw skrev: Har du funderat runt saker som andrahandsvärde och om du har behov av en XC? När vi funderade på XC70 eller V70 för 5-6 år sedan tyckte säljaren självklart att vi skulle ta en XC för andrahandsvärdet var så mycket bättre. Idag är det tvärtom, 5-6 år gamla V70 AWD står högre än motsvarande XC pga förbrukning mm.
Nu vet jag inte var du kollar priser men en XC70 2004 står cirka 30.000-40.000 dyrare än en motsvarande V70 AWD.
Förmodligen samma % tapp i värde alltså.

Jag tycker du ska välja en XC70, den är mer komfortabel i staden och på gropiga landsvägar, den ser betydligt roligare ut också.
Vidare får du ett riktigt lastskydd som standard och värme i baksätet :)

Denna vintern har jag haft nytta av den extra markfrigången ett antal gånger.
Användarvisningsbild
av bjornw
kave skrev:Nu vet jag inte var du kollar priser men en XC70 2004 står cirka 30.000-40.000 dyrare än en motsvarande V70 AWD.
Förmodligen samma % tapp i värde alltså.
Enligt bilpriser.se (KVD)
V70 2.5T AWD 210hk -04 9000 mil : 136 kkr (116-127kkr privat)
XC70 2.5T 210hk -04 9000 mil: 144 kkr (124-135 kkr privat)

Ok, XC:n värderas lite högre enl KVD. Priserna på blocket går inte att ta för hårt på, man vet inte vad de säljs för i slutändan. Men några 30-40 tusen dyrare är inte XC70 -04 om man jämför äpplen med äpplen.

I sommras när branschen var trög ville de inte byta in en XC70, de drällde av dem i hallen, men V70 AWD var helt ok. Enl säljaren ger de idag oftast mer i inbyte för en V70 AWD än för en XC70 om det är bensinare. Dieslarna håller värdet bättre.
Enligt KVD igen: XC70 D5 158 kkr och motsvarande V70 143 kkr.
av Amli
Personligen tycker jag mycket mer om XC70 än V70. Såvida man inte behöver den högre markfrigången skulle jag i detta fall valt V70 D5 före XC70 2,4 AWD enbart för motorns skull. Hade det varit samma motor hade valet lätt fallit på XC70.
Användarvisningsbild
av na96gen
Men med Poelstar till XC70 är man ju förbi.. Tycker det står mer om man vill köra manuell eller automat.
Själv vill jag ha ett strykjärn med manuell låda och AWD. Så för min del har det inte blivit något än.
När dessutom en V70 D5 AWD Aut Summun nästan kostar lika mycket som en T6a så tar jag nog en sådan. Men nu måste man ju vänta tills 304hk kommer till V70 också... och så får jag skippa manuella lådan..
Användarvisningsbild
av Gurra82
Inte ett lätt val du har :D Jag tycker XC70 är snyggare, men då får du ju den gamla motorn och det vill man ju Inte ha. Men det finns ju en Stor nackdel med V70, den har automat. Jag är ingen förespråkare för automat även fast att jag har det i lastbilen, men två detaljer göra att man inte vill ha en Volvo med automat, varför kollar inte Volvo på sina konkurenter. T ex BMW: på en Bmw drar man spaken mot sitt lår när man växlar manuellt så drar man spaken bakåt när man växlar upp och trycker den framåt vid nedväxling, volvo har gjort precis tvärtom, så störande, man kan inte lägga i en högre växel framåt. Därför köpte jag ingen automat till min lilla bil. även fast det va billigt.
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]