Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#379762
Sitter här på kammaren och funderar på ny bil

Upptäcker att XC70 2.4D AWD bara har EURO4 som miljöklass

Medans D5:an har EURO5 men 2.4D 175 "bara" har 2005PM - är inte den motorn lika ny som D5:an?
Fast då D5:an sitter i XC60 så är den 2005PM?

Samma motor i samma kaross har olika klassning beroende på automat eller inte ex XC70 2.4D 175 Drive och XC70 2.4D 175 Automat

Är 2005PM = EURO5?
Kommer det att straffas sig hårt att ha bara EURO4?

Är det någon som besitter förmågan att förklara hur detta hänger ihop?

Volvo XC70 2.4D AWD (163 hk) - EURO 4
Volvo XC70 D5 AWD (205 hk) - EURO 4
Volvo V70 2.4D (175 hk) - 2005PM
Volvo V70 D5 (205 hk) - EURO5
Volvo V70 D5 AWD (205 hk) - EURO5
Volvo XC60 2.4D AWD (163 hk) -2005PM
#379770
Jag ska veta, men minnet tryter lite.

D5 & 2,4D är maskiner med blend annat dubbelturbo, detta har dom för att klara just Euro5
2,4 175hk har enkel turbo, amdra spridare o lite annat, den klarar bara Euro4

et är alltid lättare att få en överladdad motor att bli renare, dom med dubbelturbo har större register bilen är överladdad på.
#379869
Här står lite om avgaskraven.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... v/Avgaser/
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... _kB%29.pdf

2005PM är egentligen ett svenskt påhitt, och motsvarar ungefär EURO4 men är något hårdare.

Samtidigt så har jag hört att det är svårare att få ner förbrukningen när man ställer högre krav som t.ex Euro5.
Snart måste dock alla nya bilar klassa in som Euro5, men tills dess så finns det några som håller sig till den lägre 2005PM
#379909
andreas 80 skrev:Samtidigt så har jag hört att det är svårare att få ner förbrukningen när man ställer högre krav som t.ex Euro5.
Det stämmer bra, man kan göra motorerna betydligt snålare med då skjuter vissa avgasvärden i höjden.

.
#379962
Momentum skrev:Kommer det att straffas sig hårt att ha bara EURO4?
Ja, och nej. Det beror på.

När förra vägtrafikskatteomläggningen genomfördes bestämdes det att bilar i miljöklass 2005 (dvs EURO4) skulle beskattas baserad på CO2. Äldre bilar skulle beskattas baserat på vikt, som tidigare. Vissa bilar blev markant dyrare med CO2-beskattning medan andra blev billigare.

Detta slog hårt mot värdet på vissa bilar. En stor, tung och törstig bil blir riktigt tokdyr med CO2-skatt. En dieseldriven sådan blir hytlöst dyr. Sånt straffar sig på andrahandsvärdet - särskilt på dieselbilar där ägarna ofta är enormt kostnadsmedvetna (varför skulle de annars köra diesel?).

Samma sak kommer vi säkert se i framtiden. När vägtrafikskatten (och andra skatter och avgifter) förändras kommer skillnad i EURO-klassing utgöra brytpunkt.

På sikt kommer bilar med allt för gammal EURO-klass inte att få framföras i visa Tyska städer (Umwaltplakette).

Jag skulle i dag undvika en fabriksny bil som inte är klassad i EURO5. Bilen kommer få dras med en äldre EURO-klassing i alla år. Kanske påverkas inte du som första ägare värst - men med tanke på att det redan finns uttalade steg i förändringen av vägtrafikskatten lär det inte dröja innan det blir ett faktum.
#380120
Målet var 6,0 liter/100km för 2,4d (man) vilket krävde EU4. Ni minns reklamen "Klassens snålaste". Får ju inte vara en lögn...
F.ö. är det inte svårt att köra en V70 nära det...
#381050
Min nye XC60 2010 er klasset som EURO 4 i vognkortet her i Norge.
Det fremkommer også i bilens VIN merkningen med siffer "4" i 8 posisjon. En "5" her vil vært Euro 5.
I informasjon som jeg plukket ut fra en "fickdatabok med datagrunlag fra uke 20 2009" for VIN fra Volvo finner jeg ikke 2005PM som noe begrep.
av erc
#381273
CAT3208 skrev:Min nye XC60 2010 er klasset som EURO 4 i vognkortet her i Norge.
Det fremkommer også i bilens VIN merkningen med siffer "4" i 8 posisjon. En "5" her vil vært Euro 5.
I informasjon som jeg plukket ut fra en "fickdatabok med datagrunlag fra uke 20 2009" for VIN fra Volvo finner jeg ikke 2005PM som noe begrep.
2005PM är en nationell klassning i Sverige. EURO4 med partikelfilter - om jag förstått det rätt. För att snåla dieselbilar (<4,5l/100km) tillåts kvala in som miljöbilar krävs 2005PM.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]